דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגדה,חינוך,שליחות ודיאלוג בחג הפסח 

מאת    [ 21/04/2011 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 3032 פעמים ]

 

פרשת "אחרי מות" - שבת הגדול

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמור"

אנו מצווים להנחיל את התורה ואת כל קורות עמנו לדור הבא, כדי ליצור המשכיות וקיום נצחי. ההעברה לדור הבא חייבת להיות מרתקת ומגוונת, במיטב שיטות החינוך. ההתחדשות מדי יום היא מצווה חשובה מאוד, כפי שמציין הרב סולובייצ'יק: האדם, השותף במעשה בראשית, צריך לחוש שהוא נציגו של הקב"ה עלי אדמות ולכן עליו לחדש, לשפר ולהוסיף כל הזמן. אך כל התחדשות, כל שינוי, צריך לשמור על הקיים ולהתבסס על ההיסטוריה של העם.

חג הפסח" הוא חג החינוך, ובפרט "ליל הסדר". הלימוד ההיסטורי של "יציאת מצרים" דרך קריאת ה"הגדה של פסח" מהווה מוקד בחינוך הדור הצעיר. חז"ל הבינו את נפש הילד והשתמשו באלמנטים חינוכיים נפלאים כדי לקרב את הנוער, לחבב עליו את הלמידה ולטפח בו רצון להתקדם לקראת עתיד טוב מתוך זיכרון העבר.

* שאילת שאלות: זהו בסיס חשוב ביותר בחינוך אדם ופיתוחו האינטלקטואלי. כך התנהגו חז"ל בכל הש"ס, שאחג הפסח שמחה,לות, מחלוקות, שקלא וטריא, לימוד בחברותא. בפסח - כאשר כל המשפחה מתכנסת סביב "שולחן הסדר". שואלים הצעירים את "ארבע הקושיות" ורבים מהסיפורים בהגדה פותחים בשאלות.

* למידה מתוך שמחה: ההגדה משולבת בשירה, לכל אורכה - "והיא שעמדה", "בצאת ישראל", "אחד מי יודע" - השירה יוצרת אווירה טובה ושמחה.

* הדיאלוג: אחד הכלים המשמעותיים היום בהצלחה הוא הדיאלוג (דו שיח). ההגדה מאפשרת במהלכה ליצור דו-שיח ורב-שיח מתמידים בין המשתתפים

* ייחודיות מתוך אחדות: הקב"ה ברא את האנשים שונים, כנאמר: "כנגד ארבעה בנים דיברה תורה: אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול". לכל אחד נקודות אור ומקור גאווה כלשהו. עלינו לאתר את הטוב שבכל אדם ולפתח אותו. כאשר נכבד כל אחד בהתאם ליכולתו, להשקפתו, לראייתו ולכישוריו, ניצור עם מאוחד.

* שיתופיות ועבודת צוות: ניתן להגיע להצלחה מירבית רק בעשיה משותפת. עבודת צוות מביאה לפריון אינטלקטואלי ולהצלחת התוצרים. כך בפסח, חג בו אנו עדים לעמל של כל המשפחה בהכנות המרובות לקראת החג, כולם מכשירים את הבית ושותפים בניקיון, בקניות ובעמל. כל אחד חש כי הוא חלק מהמשפחה וכי יש לו פינה לקראת הסדר ובמהלכו

* הבנת הנקרא: הבסיס החשוב ביותר בלמידה הוא הבנת הטקסט. חשוב מאוד שהדרך להקניית אוצר המלים תהיה מרנינה ומעניינת. בהגדה של פסח יש שפע של מושגים הנלמדים במהלך הסדר, ראשי תיבות, משפטי מפתח.

* מתמטיקה - חשבון בסיסי: שימוש רב במספרים אנו מוצאים בהגדה של פסח: 4 קושיות, 4 בנים, 4 כוסות, 4 לשונות גאולה,10 מכות, 1 מי יודע ועד 13 מי יודע.

* תהליכי למידה: על האדם ללמוד, להשכיל, להרחיב ידיעותיו, כל חייו. בהגדה של פסח יש שפע של סיטואציות לימודיות אשר חובה על כולנו ללמוד כל שנה מחדש. הסיפור והמעשה כחלק מהלמידה, אפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים.

* חינוך למידות: "הכנסת אורחים" באה לידי ביטוי ב"ליל הסדר" ומודגשת בהגדה - "כל דכפין ייתי וייכול", געגועים לארץ ישראל, לדעת להודות, קיום הבטחה, אמונה ועוד...

 

ליל הסדר המאורגן לתפארת עם קריאת ההגדה הופכים הם את חג הפסח לחג החינוך.

         

                                                                                   חג שמח וכשר!

 

                                                                                                     ד"ר יחיאל שרמן

www.h-y1.fav.co.il

חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים", כאחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, פר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב