דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להרגיע את הכעס - טיפ מצולם מיוחד לחג הפסח 

מאת    [ 16/04/2011 ]

מילים במאמר: 674   [ נצפה 6601 פעמים ]

משהו קרה והכעס הגיע. זה קורה לכולם וזה אנושי וטבעי. עכשיו מה עושים? איך נרגעים?

יש כל מיני דרכים ושיטות להתמודד עם מצבים מעוררי כעס, הן כדרך מניעה והן לאחר שכבר הגיע הכעס ורוצים להירגע ממנו. היום אני רוצה לשים דגש על אחת הדרכים שמטרתן להרגיע את הכעס שלכם. זו דרך פשוטה ליישום ומאד יעילה שלבטח מוכרת לכם, אך לא תמיד מיושמת. לכן, כדאי להעלות אותה למודעות במטרה שתכלו להשתמש בה בעת הצורך במיוחד בתקופת חג הפסח הממושכת הממשמשת ובאה עלינו בקרוב. בסוף, תוכלו לצפות בסרטון.

הכעס מגיע בדרך כלל כשאנחנו לא מקבלים מה שאנחנו רוצים, כשהציפיות שלנו לא מתמלאות, כשחסר לנו משהו שאנחנו צריכים וזקוקים וזה מערער לנו את הביטחון הפנימי שלנו ומעורר בנו כאב וחרדה. החוויה היא של התקפה ואיום על ה"אני" שלנו וזה לא משנה אם זה כתוצאה מעובדות אמיתיות אובייקטיביות במציאות או שזו חוויה כתוצאה מהפרשנות הסובייקטיבית שלנו מעולמנו הפנימי.

כתוצאה מחווית האיום על עצמנו, אנחנו פועלים באופן אוטומטי כדרך הגנה על עצמנו ולכן ההתנהגויות הן תגובתיות, מהירות וללא מחשבה. בזמן הכעס כל הגוף משתתף באירוע ונוצרת בתוכנו אנרגיה שלילית שהולכת ומתעצמת ומחפשת ערוצי שחרור ופורקן. הגוף נכנס לעוררות יתר, לדריכות ולמצב של היכון מפני הסכנה המתקרבת ורמת האדרנלין בגוף עולה. הנשימה שלנו אז שטחית ומהירה, הדופק מואץ, לעיתים מרגישים קור או חום, רעידות בגוף, יובש בפה, מועקה או דקירות בחזה, לחץ בראש ועוד. הגוף מאותת על רמת לחץ ומתח גבוהה ולכן, יש להקשיב לו.

אחת הדרכים להרגיע את הלחץ והמתח שהתעוררו בתוכנו ולשחרר את הכעס שבתוכנו היא ספורט ופעילות גופנית. חדר כושר, ריצה, הליכה, שחיה וכל ספורט שחביב עליכם. אם אין לכם מרכז ספורט שאתם שייכים אליו, אפשר גם לעשות ריצה או הליכה מהירה בשכונה או לרכוב בחוץ על אופניים.

בשעה שאנחנו עושים פעילות גופנית, הגוף מפריש אנדורפינים שמרגיעים את מערכת העצבים המרכזית, הנשימה שלנו עמוקה יותר ואנחנו מכניסים מספיק חמצן לגוף ולראש וכתוצאה מכך, המתח והלחץ פוחתים, מצב הרוח משתנה וההרגשה הכללית משתפרת . הפעילות הגופנית יוצרת מרחק בין האירוע לתגובה, דבר שמאפשר לנו להתארגן עם עצמנו, להירגע ולחשוב בצלילות ובשיקול הדעת על מה שקרה.  

זו דרך להתרחק מהאירוע וע"י כך להתבונן על האירוע ממרחק וממבט מהצד ביתר אובייקטיביות, לחשוב על התרומה שלכם לאירוע ומה יכולתם לעשות אחרת. זה גם זמן טוב להתבונן על המעורבים האחרים באירוע ולנסות להבין אותם, מה הם באמת רצו להביע, מה הם מרגישים ומה הכאב שלהם. חוץ מזה, בזמן הפעילות הספורטיבית נפגשים עם אנשים אחרים, משנים אווירה, נרגעים וחוזרים אחרת.

הפעילות הגופנית מאפשרת לאנרגיה השלילית שהצטברה בגוף להשתחרר, מרגישים הקלה וחוזרים רגועים ושקולים להידברות ודיאלוג ממקום רגוע של הקשבה אמיתית, הבנה, כבוד, מודעות עצמית ואחריות אישית.

ועוד טיפ חשוב מאד לחג...

חג הפסח הוא תקופה מועדת לפורענות לכעסים וקונפליקטים, שיכולים לעורר ויכוחים ומריבות היות וכל בני המשפחה נמצאים ביחד זמן ממושך מן הרגיל וללא פתחי המילוט הרגילים. אם קיימים קונפליקטים לא פתורים בין בני הזוג או יש נטיה לשחרר מתח באמצעות כעס, ביקורתיות, מריבות והאשמות, הרי שבחג היא יכולה להתגבר ולהתבטא ביתר עוצמה ולהרוס את שמחת החג.

יש יותר נקודות חיכוך בין בני המשפחה, ואם בשגרת היומיום ניתן להתאוורר לעבודה, לחוגים, לסידורים וכד', הרי שבחג רוב הזמן נמצאים ביחד והמרחב הפרטי של כל אחד מבני המשפחה עלול להיפגע.

כמו כן, צריך לארח, להכין ולטרוח סביב החג וזו מטלה מכבידה ומעייפת, במיוחד אם אין שיתוף פעולה ועזרה הדדית, דבר שיכול להעלות פגיעות, עלבונות וכעסים.  

לעיתים, גם בני המשפחה המורחבת נמצאים והם יכולים, אפילו בעצם הנוכחות שלהם, להעלות את רמת המתח והלחץ במשפחה.

לכן, יש לנקוט מראש בצעדי זהירות, להתחשב זה בזה, להבליג, להתפשר, להתגמש, להקשיב לצרכים אחד של השני וללכת ככל האפשר לקראתם. לא מוכרחים לעשות עניין מכל דבר! אם יש צורך, תתאווררו בחוץ, עשו ספורט ותנו לעצמכם מרחב פרטי ברשות בלי צורך להשתמש במריבה כהצדקה להתרחקות. חבל לקלקל את אווירת החג והמשפחתיות.

נצלו את החג להנאה, לצחוק, לבילוי משותף, למשחקים ביחד, ולטיולים. עשו דברים שאתם אוהבים שגורמים לכם שמחה והנאה. כך תרוויחו גם יחסים טובים מלאי קרבה ואהבה וגם הנאה מה"ביחד" שלכם בחג.

לקבלת סדרת הטיפים לשליטה וניהול כעסים, לחצו על הקישור

אני מאחלת לכם ולכל בני משפחתכם חג שמח, שקט ורגוע מלא באור ובאהבה

לצפייה בטיפ בסרטון איך להרגיע את הכעס, יש ללחוץ על הקישור.

אריאלה מלצר הינה מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מנהלת מכון רעות ברחובות אשר מעניק ייעוץ וטיפול זוגי, טיפול משפחתי ואישי. כמו כן, שרותי גישור בסכסוכים במשפחה ובגירושין, הדרכה לאנשי מקצוע, הרצאות וסדנאות בזוגיות לזוגות ולפנויים פנויות, שליטה בכעסים ועוד. אריאלה מלצר, עובדת סוציאלית קלינית,M.S.W , מומחית בטפול זוגי עפ"י גישת האימאגו, פסיכותרפיסטית, מגשרת, 28 שנות ניסיון כמטפלת בתחנה לייעוץ נישואין וחיי משפחה, כמנהלת מרכז למניעה וטיפול באלימות במשפחה ובקליניקה פרטית. טל'. 08-9470691 http://www.reut4u.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב