הסודות מאחורי המדפים – מה קדם למה שוופס או קוקה קולה ?
יובל לובנשטיין
קוקה קולה נחשב למותג החזק ביותר בעולם המשקאות ולאחד המותגים החזקים בעולם כולו.
הידעתם שכל זה התחיל לפני רק כ- 125 שנה בלבד, עת הוקם המפעל בארה"ב ?
לרגע נדמה שמוצר זה מלווה אותנו שמים רבות.
את הפיתוח הגדול לתחום המשקאות המוגזים, תרם כומר אנגלי בשם פריסטלי אשר לקראת סוף המאה ה- 18, מצא דרך להמיס המים פחמן דו חמצני ובכך סלל את הדרך לעולם המשקאות המוגזים.
גז זה הוא למעשה פחמן דו חמצני, אשר היה ידוע באותה תקופה, גם כגז אשר "קוטל עכברים", לימים הובן שלא גז זה הורג, אלא העדרו או ריכוז נמוך ביותר של החמצן.
פריסטלי, המיס כאמור גז זה המים והמשקה שנוצר היה טעים ובמהרה הפך ללהיט ולחידוש מרענן.
סודה הוא שם בין לאומי למוצר זה והוא מגיע מהמילה סודיום (סודיום בי קרבונט- או אבקת סודה לשתייה, התגובה הכימית בעת הוספתה למיץ הלימון, גרמה לשחרור בועות ). גזוז זו אחת המילים הבודדות שקיבלנו מהתורכים gazoz אשר שלטו בארץ קרוב ל400 שנה (הסיבה למיעוט השמות היא העובדה שהשפה השלטת בארץ הייתה ערבית).
מי שלקח את המצאתו של פריסטלי קדימה היה שען שוויצרי בשם שוופה, אשר בשנת 1783, מספר שנים קטן אחרי המצאתו של פריסטלי, כבר שיכלל המצאה זו ובשנת 1790 כבר הוקם הוקמה בלונדון חברה הנושאת את שמו שוופס.
החברה הייתה חלוצה במספר תחומים, החל מצורת הבקבוקים, דרך הטעמים והחדשנות, אשר ממשיכה להיות אחד מסימניה המובהקים.
מותג שוופס הגיע לישראל בשנת 1967 ובשנת 2006 נרכש זיכיון היצור על ידי חברת יפאורה, אשר ממשיכה במסורת החדשנות גם בשוק בישראל.
שוופס גילתה חדשנות וחשיבה מקורית לאורך כל שנות פעילותה, והייתה הראשונה אשר התרחבה גם למדינות נוספות, אולם תמיד נשארה רחוק מאחורי קוקה קולה הן במכירות והן במודעות אצל הלקוחות.
הידעתם ?
ישנם אנשים אשר נוהגים לאסוף בקבוקים ופחיות משקה בעלי צורות והדפסים שונים ממגוון מדינות ?
בין הפריטים המבוקשים נמצאים בקבוקי אבן, בקבוקים בצורת ביצה וכן בקבוקים עם פקק של שעם, של חברת שוופס.
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ אסטרטגי לחברות בתחום מוצרי הצריכה.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר