הסודות מאחורי המדפים – אגירת מזון, האם זה בכלל נדרש ?
יובל לובנשטיין
רשתות המזון עושות הכול על מנת להגדיל את סל הקנייה שלנו.
הדבר בא לידי ביטוי בעריכת מבצעי כמות, מבצעי קנה קבל, מבצעי קנה הוסף קבל, מבצעי קופה, מבצעים אשר מותנים בסל קנייה מסוים, בעצם הן עושות הכול על מנת שאנו נקנה וכמה שיותר.
האם במהלך זה הן מתחשבות בנו - האם הן רואות גם את טובת הלקוחות שלהן - או שראייתן צרה יותר ?
תופעת האגירה, אולי מתאימה לתקופות צנע, מחזור, חירום ומצוקה. מדוע אנו נדרשים היום, שקיימים לנו שפע של מקומות לעריכת קניות, מדוע אנו נדרשים להקים לנו מעין חנות קטנה אצלנו בבית ?
מדוע אנו צריכים לממן ולהעשיר את קופות הרשתות - האם לא עדיפה יותר האפשרות, להשאיר אצלנו את המזומן ולקנות מה שנידרש לנו ובעיקר במועד זה ?
לתופעת המבצעים והאגירה ישנן מספר השלכות אותן מציג במאמר זה.
* בעיית אחסון בבית- האם נכון להשקיע בנוסף למוצרים גם בארונות או בחשמל
למקפיא - האם לא נכון יותר להשאיר זאת להוצאות הרשתות ?
* מימון המלאי – בעידן השפע, כדי שכל גוף ידאג לעצמו ואנו נדאג לחשבון
המינוס שלנו.
* תוקף המוצר – לכל מוצר יש תוקף. לקראת סוף חיי המוצר קיימת "יתר נכונות"
להיפתר ממנו כמה שיותר מהר. אנו כצרכנים עלולים למצוא את עצמנו במצב
שמבלי שנשים לב, נרכוש מוצרים אשר בסיכומו של תהליך יעלו לנו הרבה
יותר, מאשר קנייה של אותו מוצר, אך במועד שמתאים לנו.
* אחת המגמות היותר טובות שפוקדות את ענף המזון, זו מהפכת הבריאות, אשר
במהלכה משפרים את איכות הרכיבים, מוספים למזון גם וויטמינים ובנוסף
מקטינים את חלקם ומשקלם של החומרים המשמרים.
עד לכאן הכול טוב, אולם בחלק מהמוצרים הקטנת השימוש בחומרים משמרים,
על אף השיפורים בטכנולוגיית המזון, עשויים גם לגרום לקיצור משך החיים של
המוצרים.
מה שנדרש מאיתנו הצרכנים זה לגלות יתר ערנות בכל הקשור לנושא, במיוחד
בעת עריכת קניות של מוצרים מוכרים במחירים מוזלים ואו מבצעי כמות במחיר
מפתה, שכן מחובתנו לבדוק שאכן קיים תוקף למוצר וששכרנו לא ייצא
בהפסדנו.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר