דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קופות גמל 

מאת    [ 10/04/2011 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 2589 פעמים ]

קופת גמל הינה מכשיר חסכון ארוך טווח המיועד להבטיח כספים בעת הפרישה מהעבודה. המדינה מעודדת רכישת קופות גמל ע"י מתן הטבות מס לעמיתים החוסכים. כמו כן קופת הגמל הינה מכשיר המניב תשואה לעמיתיו ע"י יצירת רווחים באמצעות השקעת הכספים בנכסים שונים בשוק ההון.

בעבר היה סוג אחד של קופות גמל. החלטת משרד האוצר קבעה שהחל מ-01.01.08, כל אפשרויות החיסכון הפנסיוני יהיו אך ורק לאפיקים אשר יקנו לחוסך בהגיעו לגיל פרישה קצבה חודשית ולא תשלום חד פעמי. בעקבות זה נוצרו שני סוגים של קופות גמל - קופת גמל משלמת קצבה וקופת גמל לא משלמת.

שוק קופות הגמל (קופות גמל, השתלמות, ופיצויים) מכיל בתוכו כ-200 מיליארד שקל. כספים אלו שייכים לנו ומנוהלים עבורנו על ידי בתי השקעות פרטיים וחברות ביטוח. שוק זה היה מתחילת דרכו ועד לרפורמת בכר די רדום ונשלט ברובו ע"י התאגידים הבנקאיים, אולם לאחר רפורמת בכר אנו עדים למעבר של כ-500 מיליון שקל בחודש בין בתי ההשקעות.

אחת הסיבות העיקריות להתעוררות השוק הינה הרפורמה המדוברת בשוק ההון הנקראת, כאמור, רפורמת בכר.

ועדת בכר הוקמה באפריל 2004 על מנת לבחון את הדרכים ליצור מבנה תחרותי בשוק ההון אשר ישפר את יעילותו ודרכי פעילותו, תוך צמצום הריכוזיות וניגוד האינטרסים בגופים הפועלים בשוק, אשר התאפיין בריכוזיות גבוהה של הבנקים.עד לשנת 2005 שוק קופות הגמל צבר, כאמור, 253 מיליארד שקלים, כאשר 90% מן הכספים היו בבעלות הגופים הבנקאיים, מתוכם 70% בבעלותם של הבנקים הגדולים, בנק לאומי ובנק הפועלים, ורק 10% היו בבעלות חברות הביטוח וגופים פרטיים מצב שבו הבנק הוא היצרן, המשווק והמנהל היווה ניגוד אינטרסים בין טובתו של הלקוח לטובת הבנק. בנוסף, ריכוזיות הבנק גם בתחומים אחרים כגון, אשראי, פיקדונות, קרנות נאמנות וכיו"ב יצר סבסוד צולב בעמלות ואי מתן שירות נאות ללקוח.

מספר החלטות עיקריות קיבלה ועדת בכר .

·         הוצאת קופות הגמל מידי ניהול הבנקים וכניסת הבנקים לתחום הייעוץ והשיווק. הבנקים חויבו למכור תוך 3 שנים את קופות הגמל שבבעלותם ולאחר מכן יוכלו להיכנס לתחום הייעוץ והשיווק של קופות הגמל. החלטה זו נועדה לחלק את שוק קופות הגמל בצורה הוגנת בין בתי ההשקעות וחברות הביטוח, במטרה ליצור תחרות בין הגופים השונים באמצעות תשואות גבוהות, שיפור השרות, מתן הנחות בדמי הניהול וכיו"ב.

·         הבחנה ברורה בין משווקים פנסיונים לבין יועצים פנסיונים. מיסוד הרישוי ליועצים ומשווקים פנסיוניים מבטיח שהיועץ יעניק ייעוץ אובייקטיבי והתאמת קופה על-פי צרכי הלקוח בלבד, בעוד המשווק הפנסיוני ישמש כמתווך בין הלקוח לבין קופות הגמל אותן הוא משווק. היועץ הפנסיוני גובה עמלה מן הלקוח וכן זכאי לקבל עמלת הפצה מבית ההשקעות באישור הלקוח ובפירוט גובה התשלום שיקבל, בעוד המשווק הפנסיוני יקבל את עמלתו מבתי ההשקעות אותם הוא משווק.

·         מעבר בין קופות הגמל הרחבת אפשרות המעבר בין קופות הגמל לפעם בחודש והעברת כספי העמית תוך עשרים ימי עסקים. תקנה זאת הורחבה ממעבר של פעם בשנה לפעם בחודש על מנת שהעמיתים לא יהפכו ללקוחות שבויים של קופות הגמל וליצירת תחרות תמידית בין קופות הגמל השונות המבטיחה את טובת העמית.

הרפורמה הרחיבה את התחרות בשוק קופות הגמל והגדילה בצורה משמעותית את יכולות הניוד של קופות הגמל וכן את ההבנה שלנו כחוסכים שיש לנו אפשריות רחבות יותר לניהול כספנו.

                      ערן הינדי            ניהול סיכונים משפחתי eranhindy@gmail.com          052-5930911




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב