דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יהדות ונצרות: מי קדמה למי? 

מאת    [ 26/08/2007 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 4302 פעמים ]


כולנו יודעים שהיהדות היא אם הדתות המונותיאיסטיות, ושהנצרות והאיסלאם צמחו מתוכה. איך אנו יודעים זאת? כי זה מה שלימד אותנו מורה ההיסטוריה שלנו בכיתה ט'. בתמונה אידילית זו יש מספר בעיות ויזואליות ופילוסופיות: ה"אם", במציאות, היא מיקרוסקופית בגדלה בהשוואה ל"בנותיה." מה גם שבנות אלו אינן רואות את היהדות כאימן. אחות? אולי. יוחנן פאולוס השני, במחווה למארחיו כשביקר בבית הכנסת הגדול ברומא ב-1986, אמר שהיהדות היא "אחותה הבכירה והאהובה" של הנצרות, אך המוסלמים אינם טורחים כלל לחלק מחמאות. עבורם, תורת ישראל היא סילוף הברית האמיתית שנכרתה בין הקב"ה וישמעאל, כפי שהסביר המלאך גבריאל לנביא מוחמד כשהתבודד על פסגת ההר.

עתה בא הקרדינל רוג'ר מאהוני, הארכיבישוף של לוס אנג'לס, ובראיון עם עיתון מקומי תיקן את מה שאמר האפיפיור לפני 21 שנים. "עלינו לחזק את הקשרים עם היהדות", אמר, "שהיא אחותה הצעירה של הכנסיה הנוצרית." אמר ולא פירש, אך עוזרו הסביר לכתב העיתון שהיהדות ההלכתית בת ימינו, שורשיה בתלמוד ומשום כך היא בת 1500 שנים לכל היותר.

קרוב לוודאי שמרבית ההיסטוריונים הישראלים והזרים יסכימו עימו בהסתייגות מסויימת. הם טוענים מזה שנים שליהדות של היום יש קשר תיאולוגי קלוש ביותר ליהדות התנ"ך ושקל יותר למצא מכנה משותף בין היהדות ההלכתית של היום והנצרות הקתולית מאשר בין היהדות ההלכתית ויהדות התנ"ך. הם ממשיכים ואומרים שיהדות בית המקדש החלה להתפורר שנים לפני חורבן הבית השני, ושמספר זרמים חדשים ניסו להתאים אותה למציאות של המאה הראשונה לספירה, ובהם הפרושים, הנוצרים והאיסיים. כיתות אלו היו שונות מאד מהיהדות הצדוקית, גם בפולחנם וגם בגישתם לתורה. הפרושים והתנאים הוסיפו את התורה שבעל פה לתורה שבכתב, בטענה שגם היא ניתנה למשה בסיני. האיסיים הוסיפו את התיאולוגיה הזורואסטרית של מלחמת בני אור בבני חושך לחזונם המשיחי, והנוצרים טענו שמשיחם, ישוע, הגשים את כל מצוות התורה והחליפן בדרישה אחת, להאמין בו כבמקור היחיד לישועה.

ומה ההסתייגות? אין הבדל פילוסופי משמעותי בין היהדות הפוסט-תלמודית והיהדות המשנאית. אם כך, יש להקדים את תחילתה של היהדות ההלכתית ולקבוע אותה בזמנו של ר' יהודה הנשיא, במחצית המאה השניה. במילים אחרות, היהדות הרבנית שאנו מכירים היום היא בת 1850 שנים. והנצרות? הנצרות גם היא עברה תהפוכות תיאולוגיות לפני שנקבע צלמה הנוכחי במועצת ניקיאה בתחילת המאה הרביעית. עד למועצה זו, שאימצה את תיאולוגיית "השילוש הקדוש" ואת אלוהותו של ישוע, היו חילוקי דיעות רבים בנושא זה. מועצת ניקיאה מייצגת את תחילתה של הכנסיה הנוצרית בצורתה הנוכחית, ו"מורידה" את גיל הכנסיה ל-1694 שנים.

הבדל של 150 שנים אינו סיבה למסיבה, ולמרות שהיה זה נאה כשיוחנן פאולוס ראה אותנו כאחות בכירה, מדויק יותר להגיד ששתי הדתות הן אחיות בנות פחות מ-2000 שנה. מי שכן רוצה להרגיש שהוא משתייך לדת עתיקה, רצוי שישנה את רישומו הדתי לזה של יהודי קראי. למרות שהכת עצמה היא בת פחות מ-1500 שנים, הדת בה היא אוחזת - יהדות התורה בלי התורה שבע"פ - היא לפחות בת 2500 שנים (עזרא ונחמיה) ואולי 3200 שנים (יציאת מצרים).


פובליציסט תושב לוס אנג'לס. יועץ משפטי ומגשר.
http://loanexpertwitness.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב