דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור גירושין: לא משחק סכום אפס 

מאת    [ 10/04/2011 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 3327 פעמים ]

בתורת המשחקים, הביטוי משחק סכום אפס מתאר משחק שבו רווח של צד אחד מתקזז תמיד עם הפסד של הצד השני. במשחק זוג או פרט, לדוגמא, כאשר צד אחד מנצח, הצד השני תמיד מפסיד - לא ייתכן מצב שבו שני הצדדים מנצחים. בחיים אנחנו מכנים משחק סכום אפס מצבים שבהם צד אחד מרוויח על חשבון השני. בחיים אנחנו נוטים לחשוב שפעמים רבות אנחנו עומדים במצבים שמשמעותם משחק סכום אפס: מצבים שבהם ישנה אינטראקציה בין שני אנשים שכתוצאה ממנה אחד מרוויח והשני מפסיד. אלא שמצבים שכאלה הם למעשה פחות שכיחים ממה שאנחנו חושבים ולרשותנו עומדים כלים שונים כדי שלא נצטרך להגיע למצבים שכאלה. הכלי של גישור גירושין הוא כלי שכזה.

מקרים של גירושין הם מקרים שבהם הרבה פעמים אנחנו מרגישים שכל וויתור מצידנו הוא הפסד שממנו מרוויח הצד שכנגד. יותר מדי פעמים אנחנו מרגישים שמדובר במאבק שבו יש תמיד מנצחים ומפסדים: משחק סכום אפס שבו יכול להיות רק צד מנצח וצד מפסיד. הליכי גירושין הם הליכים שמלאים ברגשות, רובם פגועים וכואבים. אף אחד לא מתגרש כי הזוגיות של הצדדים הייתה כל-כך מוצלחת שצריך לפרק את החבילה. גירושין הם תוצאה של בעיות, של מכשולים ולפעמים גם של חוויות רעות בהרבה. כאשר בוחרים להתגרש מדובר בחוויה לא נעימה ולכן אין זה מפתיע שהצדדים מגיעים אל התהליך כשהם מוכנים למאבק לא נעים.

אלא שהתהליך של גישור גירושין הוא תהליך שמאפשר לבני הזוג - בקרוב לשעבר - למצוא דרך שבה הגירושין הופכים ממשחק סכום אפס למשחק שבו שני הצדדים יכולים להרוויח. הסיבה לכך היא שהכלי הזה שהינו גישור גירושין הוא כלי שנועד לאפשר לכל צד להבין מהם הדברים החשובים לו באמת ולקבל אותם בדרך של פשרה. מאבק, מטבע מהותו, הוא מקום שבו כל צד מנסה לרמוס את הצד השני. כאשר מנטרלים את המאבק ובוחרים לעבור אל מקום של דיאלוג, אין יותר רצון לדרוס את הצד השני אלא רצון למצוא דרך לפתור את הבעיות ולהגיע להסכמה.

הבחירה במעבר אל מקום אחר היא זו שמגלה לכל צד את האפשרות להקשיב, לתת ולקבל. המסגרת של גישור גירושין מנטרלת הרבה מהמתח ומעניקה לצדדים את הכלים השונים שלהם הם זקוקים כדי ליצור מקום של הסכמה ובסיס לפשרה. כבני אדם, אנחנו רגילים להשתמש בכלים שיש ברשותנו ולהגיב לסביבה שבה אנחנו פועלים. גישור גירושין מעניק לנו כלים שבאמצעותם ניתן להגיע לפשרה וסביבה שמעודדת הסכמה ושיתוף פעולה. כך הופך משחק סכום אפס לתהליך משותף שבו לשני הצדדים ישנם מטרות משותפות ואת הכלים להשיג ביחד את המטרות המשותפות הללו.

גירושין הם חוויה שעלולה לגרום להחלטות לא הגיוניות. אפילו אנשים הגיוניים שבוחרים לפעול בצורה מושכלת ולקבל החלטות שמונעות על-ידי השכל ולא על-ידי הרגש עלולים לפעול מתוך סיבות רגשיות. גישור גירושין הוא בחירה הגינות במקרים של גירושין כיוון שהוא יוצר סביבה ומצב שבו ניתן לפעול בצורה הגיונית כשחקנים שמונעים על-ידי חשיבה ולא על-ידי רגשות שליליים. השחקן ההגיוני עושה אם כן בחוכמה כשהוא בוחר בתהליך של גישור שמאפשר לכל הצדדים במשחק לנצח.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב