דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוק התקשורת הישראלי 

מאת    [ 08/04/2011 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 3969 פעמים ]

 

לאחרונה בצענו ניתוח של שוק התקשורת בישראל, כולל בניית תרחישים מה יהיה מבנה השוק העתידי. כתוצאה מהניתוח עלו מספר מסקנות לגבי המבנה הנוכחי של השוק וכיוון ההתפתחות העתידי. אמנם שוק התקושרת הוא שוק יחסית ותיק, שקיים כבר עשרות שנים, אבל בשל התפתחויות טכנולוגיות, שגוררות שינויים בהרגלי הצריכה והשימוש בתקשורת, השוק לא מתייצב וממשיך להשתנות. השינויים התכופים בשוק זה מצריכים ניתוח מתמיד של מבנה השוק. במסגרת תהליך של ייעוץ אסטרטגי לאחת מחברות התקשורת עלו מספר דילמות בנושא.

מצד אחד ישנה נטייה להסתכל על שוק התקשורת כשוק אחד הכולל תקשורת קווית, אלחוטית (סלולר), אינטרנט וטלויזיה, אבל מצד שני, כל אחד מהתחומים הללו הוא שוק בפני עצמו עדיין, עם איפיונים מיוחדים, התנהגות ייחודית ומבנה פנימי שונה. לכן קשה עדיין להסתכל על כל השווקים הללו כשוק אחד מגובש.

ישנה אמנם מגמה של חברות, בארץ ובעולם, לספק את כל ארבעת המרכיבים של שוק התקשורת (מה שנקראה Quad), אבל ניתן לראות שברוב המקרים אלה עדיין שווקים נפרדים. הוכחה לכך בארץ היא נתחי השוק של השחקנים השונים בכל אחד מהתחומים. 

בארץ פועלות ארבע קבוצות תקשורת: בזק, סלקום/013, פרטנר/012 והוט עם מירס. למרות שכל אחת מהקבוצות הללו פועלת בכל ארבעת התחומים, נתחי השוק שלהן מאוד שונה מתחום לתחום. הוט למשל בעלת נתח השוק המוביל בתחום הטלויזיה, אבל בטלפוניה קווית או סלולר היא שחקנית גומחה עדיין. פרטנר היא בעלת נתח השוק הגדול ביותר בסלולר, אבל בטלויזיה היא לא פועלת בכלל (היא עשתה ניסיון להיכנס לתחום שנכשל). מכאן ניתן לראות שהשוק עדיין לא יכול להיחשב כשוק אחד כולל ולמעשה עדיין צריך להסתכל על כל אחד מארבעת התחומים בנפרד.

מבין הארבעה, ישנם תחומים אשר הולכים ומתקרבים אחד לשני מהר יותר. למשל תקשורת קווית ותקשורת סלולרית היום כבר כמעט יכולות להיחשב כשוק אחד וזה יתגבר עם כניסה של טכנולוגיות כמו Fem to Cell, אשר מחברות בין שני סוגי התקשורת. לעומת זאת שוק הטלויזיה, למרות שהוא מתקרב לתחום האינטרנט ומתחילה להיווצר לכידות בין שני השווקים, הם עדיין שווקים עצמאיים, עם שחקנים שונים, טכנולוגיות שונות ושהרגלי צריכה שונים. 

אז לכיוון איזה מבנה מתקדם שוק התקשורת בישראל? לפי "כלל השלושה" השוק יתייצב על שלושה שחקנים מובילים, אשר יפעלו בכל ארבעת התחמים, עם נתח שוק כולל של כ-80%. במקביל יפעלו שחקני גומחה, אשר יתמקדו רק בחלק מארבעת התחומים (יכול להיות שביותר מאחד) ולהם יהיה נתח שוק כולל של 1-5%. יכול להיות מצב שלחקני הגומחה יהיה נתח שוק גבוה בתחום הספציפי שבו הם ממוקדים, אך בסך כל שוק התקשורת הנתח שלהם יהיה נמוך.

לפי המודל של כלל השלושה, אחד מארבעת קבוצות התקשורת שנוצרות היום כנראה לא תמשיך לפעול בכל התחמים. סביר להניח שבזק לא תהיה אחת משחקניות הנישה, בשל היתרון התחרותי שיש לה בתשתיות. השאלה הנשאלת היא איזה מבין שלושת הנותרים לא יצליח להפוך להיות מוביל כללי. לכל שלושת הקבוצות הנותרות יש יתרון באחד מהתחומים, אבל בתחומים האחרים הן נמצאות בעמדת חולשה.

 

גיא פרי


מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


guy@mitzuv.com


www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב