דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשמור על הילד בפייסבוק 

מאת    [ 06/04/2011 ]

מילים במאמר: 928   [ נצפה 5003 פעמים ]

נעים להכיר - אני מיכל, ואני אשת הכובעים: בכובע אחד אני משווקת באינטרנט, בכובע אחר אני יזמית אינטרנט ועסקים בכלל, בכובע שלישי אני עורכת ראשית של אתר "מאמרים" , ובכובע הרביעי - אמא ל-4 ילדים אשר הגדול שבהם בן 9.

 

קצת אחרי גיל 8 - ביקש ממני בני לפתוח פרופיל בפייסבוק, ואני - בתור מי שהשיווק בפייסבוק מהווה חלק מרכזי מחייה המקצועיים וגם הפרטיים - מיד הסכמתי. פתחנו פרופיל בפייסבוק, ותיבת דואל פרטית משלו, והכל טוב. הכל טוב עד היום, וכך תמצאו שמאמר זה נכתב ברוח אופטימית.

אני משתמשת בפייסבוק כל הזמן, ומוצאת כי הוא מגביר את היכולות שלי, ומאפשר לי להיות באותו מקום עם אנשים מרחבי הארץ והעולם. כאשר אני נתקלת בשאלה חשובה - פעמים רבות אני מפנה אותה לחבריי בפייסבוק, ומקבלת מגוון גדול של תשובות. זהו כלי נהדר, שחשוב שילדינו ילמדו להתשמש בו ולנצל את יתרונותיו, אבל חשוב גם שידעו להיזהר מרמת החשיפה הגבוהה שהוא מאפשר.

 

אז קודם כל - מה זה פייסבוק?

אני מניחה שהרוב המוחלט כבר יודע, אבל אם להגדיר בשתי מילים: רשת חברתית. ובקצת יותר מילים - פייסבוק הוא אתר אינטרנט, בו לכל משתמש יש פרופיל (כרטיס), והוא יכול לתקשר עם משתמשים אחרים שהם חברים שלו. אם פרופיל אחר רוצה להיות חבר שלך בפייסבוק - הוא צריך לבקש ממך חברות, ורק אחרי שתאשר אותה, תוכל לתקשר איתו ולהיפך.

מכאן נובע - שמי שאינו חבר שלך בפייסבוק, אינו יכול לתקשר אתך.

 

לכל פרופיל משתמש יש קיר, וכל מה שהוא כותב בפייסבוק מצטבר על אותו קיר.

לכל פרופיל משתמש יש "פיד חדשות", שהוא דף הכניסה של אותו פרופיל לפייסבוק, ופיד חדשות זה מלא בעדכונים של החברים של אותו פרופיל, והדפים להם הוא עשה "לייק".

כך, כל "פיד חדשות" של כל משתמש בפייסבוק הוא ייחודי לו, ומייצג את רשת החברים שלו.

 

ישנן עוד שתי יישויות מהותיות בפייסבוק: דף, וקבוצה.

דף - מתנהג בצורה דומה לפרופיל, רק שאין לו חברים, אלא "לייקים". דף לא יכול לתקשר באופן אישי עם פרופיל, אלא באופן כללי לכל ה"לייקים" שלו. כל מה שדף כותב, מוצג בכל ה"פידים" של כל האנשים שעשו לו לייק, והם יכולים להגיב. למותגים כמו נייק, אדידס, האגיס וכו' יש דפים, ומי שעשה להם "לייק" מקבל מהם עדכונים.

 

קבוצה - הוא מקום שמאגד בו אנשים בעלי עניין משותף, המשוחחים ביניהם. קבוצה יכולה להיות למשל של בית ספר או כיתה. חשוב להבין כי התקשורת המתקיימת בתוך קבוצה - לא מגיעה לידי ביטוי בולט בפיד החדשות של משתתפיה, אלא מגיעה אליהם כהודעות צ'ט.

 

מהן צורות התקשורת בפייסבוק?

פרופילים (אנשים) יכולים לתקשר אחד עם השני בפייסבוק באחת מכמה דרכים: הראשונה היא כתיבה של סטטוס (הכולל טקסט, לינק, תמונה או כולם יחד) - אם על ה"קיר" של עצמך, על הקיר של חבר שלך או על קיר של קבוצה שאתה דייך אליה או דף שעשית לו לייק.

הדרך השניה לתקשורת בפייסבוק היא באמצעות הצ'ט. בצ'ט יכולים לתקשר כומבן רק חברים, אבל חשוב לציין כי תוכן הצ'ט - לא גלוי בשום מקום פרט לחלונית הצ'ט כאשר היא פתוחה. כאשר היא נסגרת אין תיעוד לתוכנו.

 

מהם האיומים הרלוונטיים?

כולנו שמענו על סכנות שונות ומקרים כאלה ואחרים בפייסבוק, ואותם לא אציין כאן. מה שאני כן אציין - הוא שלושת סוגי הסכנות:


    • בריונות מקוונות - כאשר מישהו (ילד, ילדים או מבוגר) אחר שולחים לילד הודעות שנאה, מתייגים אותו בקרב ילדים אחרים (כשמן, מכוער או כל דבר אחר), מאיימים עליו או פשוט מציקים לו.
    • "טורפי אינטרנט" / Internet predators - מבוגרים אשר מחפשים ילדים ברשתות חברתיות על מנת להטריד אותם.

 

ועכשיו - לפרקטיקה. מה עושים?

כאשר שאלתי את חבריי בפייסבוק כיצד הם שומרים על ילדיהם - התשובה הרווחת היתה כי הם עודים זאת באמצעות חינוך: הם דיברו עם ילדיהם על הסכנות, ושומרים אתם על ערוץ תקשורת פתוח וחיובי. הם משוחחים עם ילדיהם על הנושא מדי פעם, וילדיהם מספרים להם בכל פעם בו עולה שאלה או קורה משהו יוצא דופן.

 

חינוך זו אכן אבן היסוד, אבל יד עוד כמה דברים שאפשר לעשות, ולהלן רשימת ההמלצות שלי:


    • 

    הגיל המינימלי לפתיחת חשבון לפי פייסבוק הוא 13. אם אתם מצליחים - מנעו מילדכם לפתוח חשבון לפני כן. אם לא הצלחתם - המשיכו להמלצות הבאות :-)


    • 

    מקמו את המחשב במקום ציבורי. הימנעו ממצב בו ילד גולש במחשב ללא מבוגר בסביבה, ומדי פעם הסתכלו בצג המחשב כדי לראות במה הילד עוסק.


    • 

    שנו את הגדרות הפרטיות של החשבון, כלך שמי שאינו חבר שלו לא יכול לראות את העדכונים שלו.
    שינוי זה נעשה בדף הגדרות הפרטיות של פייסבוק: http://www.facebook.com/settings/?tab=privacy


    • 

    הגדירו את חוקי השימוש במחשב וברשת החברתית. עשו זאת במשותף עם הילד ובהתייעצות עמו, ואתם יכולים ממש לכתוב את החוקים בחוזה שיהיה תלוי ליד המחשב.
    שניים מהחוקים החשובים ביותר הם - לא לאשר חברות לאנשים מבוגרים, ולא לאשר חברות למי שהילד לא מכיר באופן אישי. עוד חוק שאני מקפידה עליו הוא לא לאפשר לילד לשחק במשחקי הימורים אונליין.
    אפשר גם לקבוע את משך הזמן היומי המותר למחשב (אצלנו זה שעה ביום), וחשוב גם לקבוע כי במידה ויתבצע מעבר על אחד מחוקי השימוש תינקט סנקציה כלשהי - למשל שבוע בלי מחשב.


    • 

    פתחו גם אתם פרופיל בפייסבוק (אם עדיין אין לכם), ובקשו חברות מילדכם. זה עובד עם ילדים קטנים, וקצת יותר קשה עם בני נוער, אבל בהחלט יכול להיות תנאי.


    • 

    בדקו מדי פעם מה קורה על הקיר של הילד שלכם בפייסבוק - אם דרך הפרופיל שלו, או דרך שלכם.


    • 

    חשוב להדגיש בפני הילדים כי לעולם אינם מורשים להיפגש עם מישהו שהם מכירים מהמחשב. זה נראה מובן מאליו, אבל חשוב מאוד להדגיש.

 

בהצלחה!

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב