הייעוד היהודי בין מטפיזיקה למדע
מאמרים

הייעוד היהודי בין מטפיזיקה למדע

מאת    [ 22/08/2007 ]

החברה החילונית נוהגת להתייחס בחשדנות ובזלזול כלפי המושג המטפיזי "עם סגולה" ונגזרותיו המתבטאות במונחים של ייעוד יהודי, עם בחירה וייחודו של הגורל היהודי. אלא שההיסטוריה המדעית מלמדת כי לא רק הפילוסופים אלא גם המדענים נדרשים ליתרונות האינטלקטואליים הגלומים במטפיזיקה, שהיא ברירת המחדל האנושית להתמודדות עם תעלומות קיומיות הסותרות את הניסיון החושי והשכלי או נסתרות ממנו.

התיאולוגיה היהודית מצידה מקשה על תהליך השתרשותה של תובנת הסגולה היהודית בתודעת הציבור, בכך שהיא נמנעת מחקירה מעמיקה בסוגיה המכוננת המוגדרת כערך מקודש שבחינתו הביקורתית היא כפירה בעיקר. יתרה מזאת, זרמים תיאולוגיים מסוימים פוגעים קשות בפוטנציאל קבלתה של הסגולה היהודית, בכך שהם מקנים לה פירוש מתנשא, גזעני וקסנופובי של עליונות יהודית על פני עמי העולם, עד כדי חזון אפוקליפטי של גויים מלאי כמיהה לשמש כעבדי היהודים.

כל בעל ידע בסיסי בתורת הקוואנטים יכול להתפעם מהניסוחים המדעיים הבלתי נתפשים של עקרונות העולם המיקרוסקופי. למשל, חלקיק אלמנטרי נמצא בו-זמנית במספר מצבים עד אשר הוא נמדד. מטפיזיקה של ממש.

הניסוח המטפיזי משקף את הקושי האנושי לתפוש את המציאות המיקרוסקופית המנוגדת לניסיון החושי והשכלי של האדם. לא רק העולם המיקרוסקופי טומן בחובו הפתעות מטפיזיות למין האנושי. שכן, המדע גדוש תעלומות נשגבות מבינת אנוש, שבאות לידי ביטוי בתורת היחסות הפרטית והכללית, בגילויי האסטרופיזיקה, האנרגיה האפלה, ועצם הבנת משמעותם של החומר, האנרגיה, הכוחות הבסיסיים וחוקי השימור.

ההיסטוריה מלמדת כי מדענים שהעמיקו דים בחקר צפונותיו של היקום, הגיעו לתובנות מטפיזיות. שכן, הרציונל המכניסטי, שגורס כי היקום הוא ישות ספונטנית הנוצרת ומתקיימת מעצמה, נוסך בשכל הישר תחושה בלתי רציונלית צורמת. תזת היקום הספונטני, למרות שהיא תואמת לכאורה את הניסיון החושי המצטבר, מושרשת בלית ברירה ברובד מטפיזי. שהרי, למרות ההסתגלות החושית לתהליכים ספונטניים המתרחשים במציאות, מתקשה המוח האנושי לעכל את תעלומת היקום שנברא מעצמו. לכן, אין לו מוצא אחר אלא להיאחז במפלט המטפיזיקה על מנת לפרש לעצמו את הסוריאליזם הגלום בהתהוותה הספונטנית של המציאות החומרית.

כך שרק נבערות נבובה היא זו המכתיבה יחס של לעג כלפי תובנות מטפיזיות הנרכשות בהתבוננות שכלית מדעית. תורת היחסות הכללית של אינשטיין נתפשה בתחילה כתכלית הספקולציה המטפיזית עד שהוכחה בניסוי. אם כי עדיין יש כאלה החולקים עליה, ועדיין לא נאמרה המילה המסכמת בנושא היחסות.

מכאן שההיסטוריה המדעית ממחישה כי המציאות הגשמית טומנת בחובה סודות בלתי נדלים, המתגלים לאנושות באופן זה או אחר. ישנם מדענים הגורסים שחוקי הפיזיקה עצמם משתנים עם הזמן. יש לקחת בחשבון שאין שום היגיון בחוקי הפיזיקה פרט לכך שהם כפויים עלינו כעובדה קיומית.

תורות הכאוס מנסות להתמודד עם מערכות מורכבות שלא ניתן לפענחם באמצעות הידע הבסיסי של חוקי הפיזיקה. כיום מתפתחת ההכרה ההוליסטית בכך שהשלם הוא יותר מאשר סכום חלקיו. דהיינו, שיש ערך מוסף למורכבות. כך שסביר להניח כי חוקי הפיזיקה טומנים בחובם מאפיינים סמויים שאינם נגלים אלא בתנאים מסוימים.

המציאות האנושית נכללת בקטגוריית המערכות המורכבות ביותר, שלגביהן ישים כלל ההתגלות של מאפיינים סמויים תוך כדי התהוותם של תנאים מתאימים. הרמב''ם טען בחוכמה כי הכל מתנהל בדרך הטבע, כולל הניסים. התפישה המושכלת של תופעת הניסים מתייחסת לאלוהות כגלומה בחוקי הטבע. כך שהמהות האלוהית משתקפת מתוך התגלותן של אותן תכונות סמויות המוכמנות בחוקי הפיזיקה. המדע ממחיש שוב ושוב שהאנושות מוגבלת מתוקף טבעה רק לידע חלקי של המציאות הפיזית. דיוויד בוהם, אחד מגדולי הפיזיקה הקוונטית, גרס שהמציאות מורכבת מאינספור רבדים נסתרים הנחשפים לאנושות במהלך התפתחותה הרוחנית.

גילוי תופעות העולם המיקרוסקופי ריסנו את היוהרה האנושית, שנבעה מתוך רושם מוטעה כי המדע בתחילת המאה העשרים פתר את כל חידות היקום, פרט לכמה פרטים זניחים (שמהם אגב צמחו התורות המרכזיות של הפיזיקה המודרנית). באותה מידה, כל זלזול בתובנת הייעוד היהודי, הנובעת מתוך התבוננות מדעית במעבדת ההיסטוריה האנושית, מעיד על אותה יוהרה אנושית הצומחת מתוך ואקום רוחני של נבערות זחוחה.

התזות התיאולוגיות הנגועות בגזענות והתנשאות כלפי הגויים, צומחות מן המקום הנמוך ביותר בתודעה האנושית, וכל יהודי ראוי לשמו חייב להתנער מהן. עלינו להתבונן בהערצה אל הישגיהם של עמי העולם, שאנחנו עצמנו נהנים מהם, והם מהווים ביטוי נאמן לרוחניות האלוהית. הגישור הרוחני שלנו בעולם משתמע מתוך גורלנו ההיסטורי, וכל משכיל המתבונן בעולם ללא ההטיות ודעות קדומות, יבחין בסגולה הרוחנית המשתמעת מתוך נפתולי הגורל היהודי. אשר על כן, על הייעוד היהודי להתממש מתוך אהבה לכל אדם באשר הוא אדם ומתוך הבנה של גודל האחריות הנובעת מתוקף שליחותנו הרוחנית.
מהנדס ופיזיקאי. בוגר הטכניון ואוניברסיטת אוקספורד. עבד כמדען במוסדות מחקר, תעשיית הייטק ואקדמיה. כיום עוסק במחקר עצמאי בפיזיקה תאורטית. מפרסם מאמרים פובליציסטיים בעיתונות המודפסת והאלקטרונית.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר