מייקל לואיס לחברת פוקס, רן דנקר לחברת דיאדורה וסנדי בר לחברת פלאפון הן רק חלק מן הדוגמאות המוכרות לנו. ומי לא שם לב למהפך שעברה נינט מנערה שמנמנה רגילה לנסיכה זוהרת?
ד"ר אסנת רזיאל
העולם המודרני הוא עולם בשינוי מתמיד, חשיבותם של אמצעי התקשורת בעולם המערבי עולה וגוברת ונכוחותם של אמצעי תקשורת חדשים בחיינו מתעצמת. בעוד שבשנות השישים והשבעים זמינותם והשפעתם של אמצעי התקשורת על בני הנוער היתה מוגבלת, הרי שבעולמם החוויתי הנוכחי של בני נוער מתקיים לו "סופרמרקט" של ערוצי שידור, מגזיני נוער רבים, שלטי חוצות בגודל אבסורדי ומדיית האינטרנט- כולם כאחד העומדים לשירותיו של מפרסם כזה או אחר המבקש לקדם מוצר ממוצריו בדרך הפופולארית ביותר הידועה והיא קישור בין דימוי גוף מושלם ומעוצב המתקשר למוצר חדש.
מוצרים אופנה רבים ולא רק, זמרי פופ, פלאפונים ואפילו דגני בריאות נמכרים בעזרת דימויי גוף מושלמים שהאסתטיקה שלהם עוצבה למשעי על ידי מומחי פרסום והקשר האמיתי בינה לבין המציאות קלוש. מייקל לואיס לחברת פוקס, רן דנקר לחברת דיאדורה וסנדי בר לחברת פלאפון הן רק חלק מן הדוגמאות המוכרות לנו. ומי לא שם לב למהפך שעברה נינט מנערה שמנמנה רגילה לנסיכה זוהרת?
בני הנוער נחשבים מטרה קלה ונוחה מבחינתם של מפרסמים. הם קהל יעד שהכסף המונח בארנקו קל וזמין בעיקר משום שהוא אינו שלהם במרבית המקרים והם מפעילים לחץ על הוריהם על מנת להשיגו. הורים פותחים את ארנקיהם בנדיבות במטרה לאפשר לילדיהם להשיג את הדימוי החברתי הרצוי להם בעזרת רכישת מוצר "לוהט" ועכשווי מתוך תחושה שעשו בכך את הדבר הנכון.
לבני הנוער עולם מושגים משלהם השונה מזה של המבוגרים, כוכבים ומושאי הזדהות יחודיים להם ומטרות ושאיפות אחרות מאלו של המבוגרים.
בעוד שהמציאות מדברת בעד עצמה, וישראל הופכת במהירות למדינה שהשמנת צעירים בה היא מכת מדינה הרי שהמפרסמים נוטים להתעלם באופן גורף מההתרחקות של אידאל הגוף המציאותי בקמפיינים שהם עורכים. מתי לאחרונה ראיתם דוגמנית בגיל 16 הסובלת מעודף משקל בדיוק כמו חברתכם לספסל הלימודים?
גיל ההתבגרות הוא גיל קשה מבחינה הורמונאלית,שינוי צמיחה, התבגרות מינית וסיום התפתחותן של מערכות חיוניות של הגוף יוצרים פעמים רבות תחושת רעב, עייפות, חרדות וחוסר ביטחון עצמי הנלווים לתקופה ספציפית זו בחיי הנוער. כל הגורמים הללו יוצרים פעמים רבות תחושת רעב אמיתית או כוזבת ומובילים אותנו אל המקרר. שם ימצאו בני הנוער מגוון מוצרים רבים ומגוונים הרבה יותר מאשר לפני שני עשורים, שחלקם הגדול הוא מוצרים עתירי פחמימות ושומנים שלא היו קיימים כלל בעבר.
בעוד שבשנות השבעים שוקולד פרה של עלית הקלאסי ושוקולד ממרח שחר היו הממתקים הלאומיים הרי שכיום יש בנמצא עשרות אם לא מאות של חטיפי מזון מתוקים. רק התפתחותו של מותג שוקולד הפרה של עלית לעשרות תתי מותג שונים תעיד על הפריחה בתחום זה.
בני הנוער עומדים בפני מתקפה גלויה של יצרני מזון המטווחים אותם, מודעות נמוכה משל עצמם לערכי תזונה נכונים ומנגד מוצרי אופנה וצריכה אחרים אותם הם אמורים לצרוך בעזרת דימויי גוף מושלמים של דוגמנים ודוגמניות. האם עצרתם פעם לחשוב כמה שעות מבלה מייקל לואיס במכון הכושר על מנת להשיג את המראה שהקנה לו את פרסומו? האם אתם יכולים להשקיע את אותה כמות שעות? אם התשובה לשאלה זו שלילית ואינכם סובלים מעודף משקל ועדין לא נראים כמוהו הרי שמצבכם מצויין.
הקמפיינים המיועדים לבני הנוער מייצרים לחץ פסיכולוגי רב על המתבגרים הצעירים. תחושת התיסכול על כך שגופם הצומח והמתבגר בתוך סביבה מלאת לחצים מובילה אותם פעמים רבות להשמנת יותר, ושכיחות הופעתן של מחלות הקשורות בדימוי גוף כגון אנורקסיה ובולימיה בקרב בני הנוער רק עולה. כל אלו לא מקבלים שום התייחסות בניסיון לשווק לנוער מוצר חדש.
חינוך לעצמאות והבנת חשיבותה של תזונה נכונה והשפעתה על חיינו הוא חיוני לבני הנוער. על בתי הספר לקחת חלק פעיל בשינוי התפיסה הפאסיבית, להרחיק מזנונים בעלי מאכלים עתירי קלוריות וספוגי שמן כפי שקורה היום בבתי ספר רבים בעולם. נדמה שעל ישראל לעשות צעדים ניכרים על מנת לייצר מודעות מכוונת ושינוי תפיסה בקרב בני הנוער. ומה אתם יכולים בינתיים לעשות בעצמכם על מנת להיות בריאים יותר ורזים יותר?
טיפים לתזונה נכונה לבני נוער:
1. תכננו פעילות משפחתית הכוללת פעילות גופנית כמו הליכה או רכיבה על אופניים
2. מיצאו משפחות בקרבת מקום מגוריכם ותאמו איתן משחק כדורסל או משחק כדורגל
3. קחו על עצמכם מטלה פיזית אחת לפחות ביום כמו שטיפת המכונית או כיסוח הדשא
4. הגבילו את שעות הצפיה בטלביזיה לשעתיים ביום
5. תכננו ארוחות בריאות לכל המשפחה
6. אל תשתמשו באוכל כפרס לעצמכם על התנהגות טובה או על ציון טוב במבחן
7. איכלו ארוחות יחדיו והקפידו על מנות קטנות
8. ביחרו בפירות, ירקות ויוגורט כחטיפי ביניים והימנעו מחטיפים עתירי קלוריות,שומן וסוכר
ד"ר אסנת רזיאל
העולם המודרני הוא עולם בשינוי מתמיד, חשיבותם של אמצעי התקשורת בעולם המערבי עולה וגוברת ונכוחותם של אמצעי תקשורת חדשים בחיינו מתעצמת. בעוד שבשנות השישים והשבעים זמינותם והשפעתם של אמצעי התקשורת על בני הנוער היתה מוגבלת, הרי שבעולמם החוויתי הנוכחי של בני נוער מתקיים לו "סופרמרקט" של ערוצי שידור, מגזיני נוער רבים, שלטי חוצות בגודל אבסורדי ומדיית האינטרנט- כולם כאחד העומדים לשירותיו של מפרסם כזה או אחר המבקש לקדם מוצר ממוצריו בדרך הפופולארית ביותר הידועה והיא קישור בין דימוי גוף מושלם ומעוצב המתקשר למוצר חדש.
מוצרים אופנה רבים ולא רק, זמרי פופ, פלאפונים ואפילו דגני בריאות נמכרים בעזרת דימויי גוף מושלמים שהאסתטיקה שלהם עוצבה למשעי על ידי מומחי פרסום והקשר האמיתי בינה לבין המציאות קלוש. מייקל לואיס לחברת פוקס, רן דנקר לחברת דיאדורה וסנדי בר לחברת פלאפון הן רק חלק מן הדוגמאות המוכרות לנו. ומי לא שם לב למהפך שעברה נינט מנערה שמנמנה רגילה לנסיכה זוהרת?
בני הנוער נחשבים מטרה קלה ונוחה מבחינתם של מפרסמים. הם קהל יעד שהכסף המונח בארנקו קל וזמין בעיקר משום שהוא אינו שלהם במרבית המקרים והם מפעילים לחץ על הוריהם על מנת להשיגו. הורים פותחים את ארנקיהם בנדיבות במטרה לאפשר לילדיהם להשיג את הדימוי החברתי הרצוי להם בעזרת רכישת מוצר "לוהט" ועכשווי מתוך תחושה שעשו בכך את הדבר הנכון.
לבני הנוער עולם מושגים משלהם השונה מזה של המבוגרים, כוכבים ומושאי הזדהות יחודיים להם ומטרות ושאיפות אחרות מאלו של המבוגרים.
בעוד שהמציאות מדברת בעד עצמה, וישראל הופכת במהירות למדינה שהשמנת צעירים בה היא מכת מדינה הרי שהמפרסמים נוטים להתעלם באופן גורף מההתרחקות של אידאל הגוף המציאותי בקמפיינים שהם עורכים. מתי לאחרונה ראיתם דוגמנית בגיל 16 הסובלת מעודף משקל בדיוק כמו חברתכם לספסל הלימודים?
גיל ההתבגרות הוא גיל קשה מבחינה הורמונאלית,שינוי צמיחה, התבגרות מינית וסיום התפתחותן של מערכות חיוניות של הגוף יוצרים פעמים רבות תחושת רעב, עייפות, חרדות וחוסר ביטחון עצמי הנלווים לתקופה ספציפית זו בחיי הנוער. כל הגורמים הללו יוצרים פעמים רבות תחושת רעב אמיתית או כוזבת ומובילים אותנו אל המקרר. שם ימצאו בני הנוער מגוון מוצרים רבים ומגוונים הרבה יותר מאשר לפני שני עשורים, שחלקם הגדול הוא מוצרים עתירי פחמימות ושומנים שלא היו קיימים כלל בעבר.
בעוד שבשנות השבעים שוקולד פרה של עלית הקלאסי ושוקולד ממרח שחר היו הממתקים הלאומיים הרי שכיום יש בנמצא עשרות אם לא מאות של חטיפי מזון מתוקים. רק התפתחותו של מותג שוקולד הפרה של עלית לעשרות תתי מותג שונים תעיד על הפריחה בתחום זה.
בני הנוער עומדים בפני מתקפה גלויה של יצרני מזון המטווחים אותם, מודעות נמוכה משל עצמם לערכי תזונה נכונים ומנגד מוצרי אופנה וצריכה אחרים אותם הם אמורים לצרוך בעזרת דימויי גוף מושלמים של דוגמנים ודוגמניות. האם עצרתם פעם לחשוב כמה שעות מבלה מייקל לואיס במכון הכושר על מנת להשיג את המראה שהקנה לו את פרסומו? האם אתם יכולים להשקיע את אותה כמות שעות? אם התשובה לשאלה זו שלילית ואינכם סובלים מעודף משקל ועדין לא נראים כמוהו הרי שמצבכם מצויין.
הקמפיינים המיועדים לבני הנוער מייצרים לחץ פסיכולוגי רב על המתבגרים הצעירים. תחושת התיסכול על כך שגופם הצומח והמתבגר בתוך סביבה מלאת לחצים מובילה אותם פעמים רבות להשמנת יותר, ושכיחות הופעתן של מחלות הקשורות בדימוי גוף כגון אנורקסיה ובולימיה בקרב בני הנוער רק עולה. כל אלו לא מקבלים שום התייחסות בניסיון לשווק לנוער מוצר חדש.
חינוך לעצמאות והבנת חשיבותה של תזונה נכונה והשפעתה על חיינו הוא חיוני לבני הנוער. על בתי הספר לקחת חלק פעיל בשינוי התפיסה הפאסיבית, להרחיק מזנונים בעלי מאכלים עתירי קלוריות וספוגי שמן כפי שקורה היום בבתי ספר רבים בעולם. נדמה שעל ישראל לעשות צעדים ניכרים על מנת לייצר מודעות מכוונת ושינוי תפיסה בקרב בני הנוער. ומה אתם יכולים בינתיים לעשות בעצמכם על מנת להיות בריאים יותר ורזים יותר?
טיפים לתזונה נכונה לבני נוער:
1. תכננו פעילות משפחתית הכוללת פעילות גופנית כמו הליכה או רכיבה על אופניים
2. מיצאו משפחות בקרבת מקום מגוריכם ותאמו איתן משחק כדורסל או משחק כדורגל
3. קחו על עצמכם מטלה פיזית אחת לפחות ביום כמו שטיפת המכונית או כיסוח הדשא
4. הגבילו את שעות הצפיה בטלביזיה לשעתיים ביום
5. תכננו ארוחות בריאות לכל המשפחה
6. אל תשתמשו באוכל כפרס לעצמכם על התנהגות טובה או על ציון טוב במבחן
7. איכלו ארוחות יחדיו והקפידו על מנות קטנות
8. ביחרו בפירות, ירקות ויוגורט כחטיפי ביניים והימנעו מחטיפים עתירי קלוריות,שומן וסוכר
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/
http://www.hashmana.co.il/