ורוד זה לא רק צבע - ורוד זה גם מגדר
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ורוד זה לא רק צבע - ורוד זה גם מגדר 

מאת    [ 21/08/2007 ]
מילים במאמר: 5431   [ נצפה 9194 פעמים ]

 
 

ורוד זה לא רק צבע - ורוד זה גם מגדר
מאמר

סילביה ספושניק


מאמר 1
דרך המשי 3
לא ורוד כלל 4
קודם קול אישה. 4
אחר כך, לסבית 5
פוליטיקלי קורקט 6
כמחט בבשר החי 6
טקסטים תקשורתיים לסבים מתוך אתרי האינטרנט Ynet ו- Nrg . 9
סיכום 15
מקורות ותודות 16

דרך המשי
ב- 1592 Felipa de Souza, שחיה בקולוניה הפורטוגזית של ברזיל נשפטה על ידי האינקוויזיציה הרומית קתולית בעוון "פשע נבזה ונתעב של מעשה סדום" לאחר שהודתה שהיא קיימה יחסי מין עם אישה אחרת. היא הואשמה, הוגלתה והוכתה באכזריות תוך כדי הליכה ברחובות סלוודור כדי לשמש דוגמה לאחרים. הפיכת הלסביות לפשע ושימוש בעינויים כעונש על הפשע, עשויים להישמע כמעשה של ימי הביניים, אך לפליפה עמיתים עכשוויים רבים.
במאה ה21 יש עדיין מדינות רבות בהן יחסים לסביים עלולים לגרור לעונש מוות. לסביות, בכל העולם נכלאות תחת חוקים המפקחים על חדר המיטות והופכים נשיקה לפשע- זנזיבר Ynet זנזיבר: 25 שנות מאסר על יחסים הומוסקסואליים . הן עשויות לשמש מטרות לרדיפה ואלימות , נאנסות כדי לרפא" את מחלתם ונרצחות באשמת" פשעי מין". [1]
עדיין לא ברור אם יש סיבה אחת להומוסקסואליות. "גישות שונות ניסו להתמודד עם השאלה מהו הגורם להומוסקסואליות ומבחינות רבות ניתן לראות בהן ביטוי נוסף של הוויכוח המסורתי בין תורשה וסביבה. יש המעמידים את ההסברים על מערך נפשי-משפחתי חברתי; יש הרואים בהומוסקסואליות תוצר של גורמים ביולוגיים; וישנם המייחסים את התופעה לאינטראקציה בין שתי הישויות, כשבתקופות מסוימות מתחזקת גישה אחת או האחרת".[27] ולא ברור גם, אם הומוסקסואליות נשית ?לסביות- והומוסקסואליות גברית נובעות מאותו מקור. אך באוריינטציה גברית מובהקת, מרבית המחקרים שנערכו עד כה על נושא ההומוסקסואליות נטו להתכחש ללסביות כעובדה [19] על אף כי יחסים לסביים תוארו בהיסטוריה והתנהגות לסבית נצפתה בקרב חיות והוצגה בפירוט בספרות המקצועית. חוקרים רבים נטעו להתעלם מתופעת הלסביות מטעמים שונים.
ד"ר פול ואסי לדוגמה, מאוניברסיטת לתברידג' באלברטה, קנדה, בחן במשך שנים רבות את תיאורית הברירה הזוויגית בקרב קופי המקוק היפאנים. נקבות המקוק יוצרות לעתים קרובות מערכות יחסים הומוסקסואליות הכוללות פעילות מינית המרחיקה כמובן, את הזכרים. באחד המחקרים גילה ד"ר ואסי, כי כשאחד הזכרים חיזר אחר נקבה המעורבת במערכת יחסים הומוסקסואלית, ב-95% מהמקרים הנקבה דחתה את הזכר ובחרה להישאר עם בת זוגה. התנהגויות לסביות מתועדות בקרב מינים אחדים, בהם קופי המקוק, פרות ובנות אדם. [24].
פרופ' צבי מזא"ה, יו"ר המכון לאסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, אומר: "אני חולק על הטענה שתורת האבולוציה הוכחה כמו שהוכח סיבוב כדור הארץ סביב צירו. כל תורה המנסה להסביר איך הגענו הלום, ומנסה לעשות תסריט של העבר היא תיאוריה בהחלט פחות חזקה מתיאוריה המסבירה את המצב היום. יכולת התיקוף שלנו של תיאוריה המדברת על העבר היא בהכרח פחותה מזו של תיאוריה שבאמצעותה אנחנו מסבירים מה קורה היום. לכן אין זה מדויק לומר שהתיאוריה הוכחה. היא הוכחה במידה רבה של סבירות, אבל לא בצורה מוחלטת משום שהיא תלויה בכל מיני הנחות."
לפי פרופסור מנחם פיש, המלמד במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל אביב ומשמש כראש בית הספר לפילוסופיה באוניברסיטה "יש כאן בעיה אנושית עמוקה, שלה אנו עדים בכל מיני תרבויות דתיות. כאשר מערכת המחויבויות הדתיות או מערכת מחויבויות אידיאולוגית אחרת של אדם, עומדת בסתירה עם העולם הסובב אותו". ..."כאילו קיימות שתי אלטרנטיבות הנתונות בוויכוח מדעי זו עם זו." [25]
לא ורוד כלל
בכל העולם נרדפו לסביות לאורך ההיסטוריה . בימי הביניים היו נשרפות על המוקד. בעת החדשה, כבר לא שרפו אותן, אך יחסי מין לסביים היו מחוץ לחוק בחלק ניכר ממדינות אירופה. עבור פסיכיאטרים, הלסביות הייתה מחלת נפש שניסו "לרפא". במהלך מלחמת העולם ה-II היו הלסביות אחת מהקבוצות הרבות אשר נרדפו עד השמדה על ידי הנאצים. לסביות, זונות, ונשים שסירבו ללדת חויבו לענוד משולש. סעיף 175 בחוקה הגרמנית דאז אסר על קיום יחסים הומוסקסואליים. בשנת 1935 החוק הורחב על ידי אדולף היטלר בסעיפים נוספים כגון: נשיקות, חיבוקים, החזקת ידיים, פנטזיות חד מיניות ויחסי מין בין בני אותו מין. נשים לא הוזכרו כלל על אף שהמשטר הנאצי הוקיע נשים לסביות.
שרלוטה זלצברגר בעדותה במשפט אייכמן מספרת "כאשר הגענו היו 30,000 נשים ובכלל לא היו יהודים, האוכלוסייה הייתה מורכבת מקבוצות לגמרי שונות ומשונות. הייתה קבוצה גדולה מאד - פוליטית, נשים שהיו פעילות במחתרות השונות בארצות הכיבוש וגם בגרמניה. היו שם נשים בעלות שמות ידועים מאד, כמו דה-גול, אודט צ'רצ'יל, הייתה אחות ראש עירית ניו-יורק דאז, לגרדיה, והיו נשים ידועות מאד מתנועות המחתרות השונות. אחר כך הייתה קבוצה גדולה אחרת לגמרי, הפושעות הצעירות מגרמניה. הם פינו את בתי הכלא גרמניים (צוכטהויזר) והעבירו את הנשים האלה לרבנסבריק.הקבוצה השלישית הייתה קבוצה שהייתה נקראת ה"אנטי-חברתיות", בדרך כלל זונות או נשים שהן במשטר הגרמני לא נחשבו כמתאימות לחיות בחברה הרגילה. אחר כך היו קבוצות יותר קטנות כמו ה"ביבלפורשר, שהיו מרוכזות ברבנסבריק.
וכל קבוצה לבשה סמל זיהוי מאד ברור. הנשים הפוליטיות לבשו משולש אדום; הנשים הפושעות הגרמניות לבשו משולש ירוק; ה"ביבלפורשר" לבשו משולש כתום או ורוד, אני לא זוכרת בדיוק." [23] אפילו לא צריך לזכור...
קודם קול אישה.
למוסלמיות, אפילו היום, בארצות רבות כולל בישראל, עדיין מקובל לבצע בגיל הילדות מילת נשים ברברית, על מנת למנוע מהאישה הנאה בקיום יחסי מין. רצח על רקע כבוד המשפחה מקובל והוא נעשה לרוב על ידי קרובי משפחה. אישה יכולה להיות מגורשת בעל כורחה בידי הגבר בהליך קצר ביותר. חל איסור על נשים לכהן בתפקידי מפתח, מנהיגות או ניהול ומוטלות עליהן הגבלות שונות בלבוש, בחופש התנועה ובחופש בכלל .
בתרבות הנוצרית, אשר מתגאה בנשים בין קדושיה, אישה יכולה להגיעה בהיררכיות הכנסייתית, לכל ליותר, לאם של מנזר נשים, מעבר לכך דרכה חסומה. נשים רבות הועלו על המוקד בשל סיבות שונות, בין אם הואשמו בכישוף, באי קבלת מרות הכנסיה או בלבישת מכנסים כז'אן ד'ארק. בתרבות הנוצרית נשים נחשבות לשטניות, כאלו שעיקר מטרתן לפתות את הגבר ולהסיטו מדרכו הישרה. קיום יחסי מיו, נחשב לחטא הכרחי שפוגם בשלמותו של הגבר.
בתרבות היהודית נראה שאפליית הנשים יחסית לתרבויות אחרות היא הפחות חמורה. בתקופת התנ"ך מסופר על מספר נשים שמילאו תפקידי מפתח ביניהם מרים הנביאה שהייתה שותפה למשה ואהרון ביציאת מצרים, דבורה הנביאה שהייתה שופטת ומצביאה, חולדה הנביאה שהייתה יועצת המלך יאשיה, עתליה שמלכה ביהודה, אסתר המלכה שהצילה את עם ישראל מהשמדה המונית, יהודית שהרגה את ראש הצבא הולופרנס, שלומציון המלכה שמלכה לאחר מות בעלה ובתקופת התנאים וברוריה שהייתה תלמידה חכמה והשתתפה בדיוני בית המדרש.
מקורן של אפליית נשים ביהדות, מתחיל בהלכה היוצרת הבדל בין נשים לגברים בזכויות, בחובות, במנהג ובמסורת. יש זרמים המסבירים זאת כ"הבחנה", יחס שונה למי שהן שונות ביסודן, אך השערים הסגורים של המוסדות הדתיות הגבוהות בפני קהל הנשים היא המפתח העיקרי לאפליה. פער הידע הנפתח פוגע ביכולתן של נשים מלהגיע לתפקידי הנהגה דתית. [17] כאשר נבחרה גולדה מאיר לראשות הממשלה מטעם מפלגת העבודה, בשנת 1971, הסכימו המפלגות הדתיות להשתתף בממשלה רק לאחר שקיבלו אישור רבני לכך. .[22]
אחר כך, לסבית
הלסביות, כתת קבוצה של "נשים", שותפות הן למאבק הנשי, הן למאבק הפרטי .
רבני בישראל (הכנסייה הקתולית והימין הנוצרי הפרוטסטנטי בארצות הברית), על סמך פירושם את הפסוקים הבאים:
בפרק א' פסוק 28 נאמר: ו?י??ב?ר?א א?ל?ה?ים א?ת-ה?א?ד?ם ב??צ?ל?מו?, ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ב??ר?א א?תו?: ז?כ?ר ו?נ?ק?ב?ה, ב??ר?א א?ת?ם.
ובפרק ב' פסוקים 21-22 נאמר: ו?י??פ??ל י?הו?ה א?ל?ה?ים ת??ר?ד??מ?ה ע?ל-ה?א?ד?ם, ו?י??יש??ן; ו?י??ק??ח, א?ח?ת מ?צ??ל?ע?ת?יו, ו?י??ס?ג??ר ב??ש??ר, ת??ח?ת??נ??ה. ב,כב ו?י??ב?ן י?הו?ה א?ל?ה?ים א?ת-ה?צ??ל?ע א?ש??ר-ל?ק?ח מ?ן-ה?א?ד?ם, ל?א?ש???ה; ו?י?ב?א?ה?, א?ל-ה?א?ד?ם. [20]
ממשיכים לגנות ולהוקיע לסביות.
סטריאוטיפיזציה של תפקידי מין היא האמונה שהמצב הטבעי והראוי הוא שגברים ונשים ידבקו בדפוסים מסורתיים של תפקידי מין. 1993:689Gross [7] תהליכי חיברות, ישפיעו על דפוסים התנהגותיים, על ערכיות, על אמונות ועל הירכיות והעניקו, לרוב, מעמד חברתי עליון לגברים בחברה.
למעשה, במדינות, חברות ותרבויות רבות, חייהם של לסביות מוגבלות על ידי קשת של חוקים השוללים מהם זכויות חירות הגוף, בטחון פיזי, חופש ההתאספות, חופש הביטוי, הזכות לחיים פרטיים, תעסוקה, חינוך, טיפול רפואי ועוד. האפליה, משתנה ממדינה למדינה, אך באף מקום קהילות הלסביות זוכות לשיווין מלא מול החוק. [1]
במאה ה-21 אנו חיות במציאות פטריארכאלית- הטרוסקסואלית שבה לחיות כלסבית משמעו לחיות בדיכוי כפול: הן כאישה והן כלסבית. "שכיחות הסקסיזם והלסבופוביה בחברה יוצרים אווירה בה לסביות נמצאות בסיכון גבוה של פגיעה בקהילה ובבית. לסביות המגלות את נטייתן המינית, מאולצות לעתים, על ידי משפחתן להתחתן או לקיים מערכת יחסים אחרת המערבת יחסי מין, ללא הסכמה, עם גברים. אילוץ נשים וילדות להתחתן או לקיים מערכות יחסים המערבות יחסי מין ללא הסכמה זה לא רק אפליה, זה יכול להיחשב גם כעינוי ועבדות מינית. לסביות נמצאות לעתים בסיכון של "יחס בלתי הולם" באופן שהומוסקסואלים וביסקסואלים לא חשופים אליהם, למשל בדיקות בתולים כפויות, או הריון כפוי. החוויה המינית ניתנת לשליטה על ידי המשפחה והקהילה, כך שעומדים בפני לסביות מכשולים שונים בהתנגדות ל"טיפול עוין" או בחיפוש אחר עזרה. נשים הנמשכות לנשים אחרות, בין אם הן מגדירות עצמן כלסביות או לא, נמצאות בסיכון של "יחס בלתי הולם" בחברות היכן שמתייחסים אליהן כמביאות "בושה" על משפחתן וקהילתן". [1]
בעוד בכמה מדינות בארצות הברית ובאירופה מתעסקים עדיין בזכות הקיום של לסביות, ניתן להתרשם מכך בהרחבה ב- 27 כתבות ש-ynet העניק לנושא מאבק לזכויות ניסויים חד מיניים בארצות הברית בשנת 2004, אנחנו התקדמנו יפה מאוד בעשר השנים האחרונות. במדינת ישראל, למרות שהייצוג הנשי בכלל והלסבי בפרט בעמדות מפתח פוליטיות, תקשורתיות, ובמוסדות חוק ואוניברסיטאות דל מאוד עדיין, ניתן לטעון כי אנו משתכרים בין המדינות האחדות במערב, בהן מכירים ב"ידועות בציבור חד-מיניות", בזכות אנשים כמו יעל דיין וארגונים פוליטיים של הומואים ולסביות.
פוליטיקלי קורקט
חשוב לציין כי בישראל מעולם, לא הועמד אדם לדין על עברה של הומוסקסואליות.
בע"פ 224/63 בן עמי נ. היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד יח, 225, פסק חיים כהן, אז כבר שופט עליון, כי: "משכב אשה שלא כדרכה, וכן משכב זכר, כשהמעשה נעשה בצנעה ועל ידי בני אדם בגירים מרצונם הטוב אינם מעשים שיש בהם קלון, ואין הם מעידים על עושיהם שהם פושעים הראויים לעונש".
בשנת 1992, עת התקבל תיקון לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988, לפיו חל איסור להפליות עובד או דורש עבודה בשל "נטייתו המינית". בשנת 1995 התקבל תיקון נוסף לחוק לפיו דיון בעניין הפליה מחמת נטייה מינית בבית הדין לעבודה יהיה בדלתיים סגורות. בית המשפט העליון הוסיף נדבך חשוב לבניין זה כאשר קבע, בשנת 1994, בבג"צ 721/94 אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ נ. יונתן דנילוביץ' כי דייל אשר ביקש לנצל סעיף בהסכם הקיבוצי המעניק לבן זוג כרטיס טיסה בהנחה, רשאי לקבל הטבה זו אף אם בן זוגו הוא מאותו המין. היתה זו פסיקה מהפכנית ופורצת דרך שקיבלו השופטים אהרון ברק ו דליה דורנר כנגד דעת המיעוט של השופט יעקב קדמי. מאז 1994 מכירות החקיקה הראשית ופסיקת בתי המשפט בישראל בזוגות הומוסקסואלים דה-פקטו, בעיקר במסגרת חוק "הידועים בציבור". חוק זה מסדיר גם את ענייניהם של זוגות הטרוסקסואלים שבחרו שלא להינשא באופן רשמי. הסדר זה מעניק לזוגות הומוסקסואלים ולסביות מעמד טוב יותר מהמקובל ברוב מדינות העולם (כולל מדינות המערב). אף על פי-כן, מעמדם החוקי של ההומוסקסואלים ולסביות בישראל מסדיר רק באופן חלקי נושאים כגון דיני ירושה, אימוץ, אזרחות, ביטוח לאומי, משכנתאות, מיסוי מקרקעין ועוד. בבתי המשפט ובבג"צ תלויים ועומדים מספר הליכים בנוגע לנושאים אלו, וההכרעות מתקבלות טיפין-טיפין ללא דיון מקיף בנושא. בשנת 2004 עבר בכנסת התיקון לחוק זכויות החולה, הקובע שאסור להפלות הומוסקסואלים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים על רקע נטיותיהם המיניות.
כמחט בבשר החי
תיאורטיקנים רבים, התייחסו לאמצעי התקשורת ככלי דרכו "קולטים את המציאות", את חיי המשפחה, את היחסים בין דורות, את חלוקת התפקידים בחברה, ועוד. "רק כלי- צינור להעברת מידע" ?. או שמה שולטת ומשפיעה על הסדר החברתי? מקור כוחה של התקשורת, חבוי בעצם העלאת נושא לסדר היום. כאשר מגלים כי בידיה ובכוחה של תקשורת ההמונים להכתיב לא רק מה "חשוב", אלה גם, מי מה להתעלם, Let face it "אובייקטיביות" אינה יכולה להתקיים כאשר רוב הידיעות הם "מטעם", מתוך אינטרסים. הלכה למעשה, הנמען נחשף, לעיתים ללא הבחנה כי השליטה על המידע מקנה כוח ומהווה גורם משמעותי לפערים רבים בחברה. פוסטמן משווה בין בית ספר לתקשורת כשני מוסדות לימודיים מרכזיים בחיינו ואומר כי גם התקשורת היא סוג של בית ספר, כי דרכה אנו נחשפים לידע, לנורמות ולהתנהגויות המצופות מאתנו.
בחברה גברית, בו מקומנו כנשים, לפי דעתם, בלשרת אותם, נתפסת הלסביות כהקצנה של איום. גורם שבא להרהר על סדר העולם. לא יפליא, איפה, שאחת הדרכים להתמודד עם ה"בעיה" תהיה להתעלם ממנה, ידיעות אחרונות YNET הצליח יפה במלכה, 3 כתבות מתוך 64 מודעות על לסביות בכלל היו בשנת 2004, בתוכן 1 על חו"ל. תוכמן דיברה על "הכחדה סימבולית", על נשים שאין להן ביטוי על המסך, על נשים שמוצגות באופן פוגע או מעוות, נשים שכמעט ואינן נוכחות באג'נדה התקשורתית. קונפליקט המאפיין, כנשים, גם את הלסביות.
כמה אושיות ומיטב השפים עזרו לאסוף למעלה מ-70,000 ש"ח למען הנוער בקהילת ההומואים,לסביות והטרנסג'נדר בישראל
שיהיה כמה שיותר ביזארי
חסות:עם שתי לסביות כוסיות עושות סקס בחדר כושר
פנטזיות מיניות: אני חבר של כולם, של עבריינים, מפגרים, הומואים, לסביות, קוקסינלים.
הקטלוג של TNT משדר מיניות מהעמוד הראשון ועד לאחרון. סקס עם בעלי חיים, אוננות, אורגיות, לסביות, אלכוהול - הכול מותר, ורצוי
לכלי התקשורת תפקיד מרכזי במימוש חופש הביטוי, הן כספקי מידע ופרשנות והן כבמה למגוון רעיונות. אך במציאות של דומיננטיות תקשורתית באוריינטציה הטרוסקסואלית- פטריארכאלית- שוביניסטית, אנו נפגוש לרוב, בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה את ההגמונים.
הסיכוי שנפגוש בתקשורת את מי שאינם עונים על הפרופיל הזה נמוך יחסית. מה שניתן לתרגם כסוג של פגיעה בחופש הביטוי, תוצר של ריכוז בעלות ושליטה כלכלית -פוליטית-דתית - פטריארכאלית על אמצעי התקשורת.
הלסביות, שנדחקו לפינת ה"אחר" ועוד כתת-קבוצה של ה"אחר" הנשי, כחלק לא אינטגראלי מהמרקם החברתי, רק בשנת-1991 זכו לראות בטלוויזיה האמריקאית, בשעת צפיית שיא, הנשיקה הראשונה בין שתי נשים, בסדרה האמריקאית "פרקליטי אל-אי".
לרוב, לסביות זכו להצגתן כמסובכת, נטולת תקווה והרסנית. כך היה בסרט"Lost and delirious"- (2001) ועוד. הדיכוי מתבטא בדרכים שונות גלויות וסמויות. עצם ההתכחשות לקיום הלסביות על ידי ההתעלמות ממנה בספרות או בתרבות היא דיכוי.
מקובל לקבוע, על בסיס מערכת אמונות תוצר חברתי-תרבותי, מהו גבר ומהי אישה ומה הן תכונותיו. מקורן של גישות אלה בתפישה המקשרת בין אנטומיה של אברי מין (פות ופין) לבין מאפיינים ותכונות של "גבריות ונשיות" כמנוגדים במהותן.
בעצם הצגתם את הזכר בעל התכונות ה"גבריות"? כעצמאות, יוזמה, חוכמה, רציונאליות, אסרטיביות, יציבות תוקפנות, שאפתנות, כוחניות, ביטחון עצמי תחרותיות וכדומה ואת הנקבה כ"נשית", רגשנית, כנועה, קפריזית, תלותיות, אמפטיה, טיפשות, הפגיעה [15] וכו', עושה שימוש התקשורת, אשר מייצגת אינטרסים פוליטיים-דתיים ?כלכליים, בחלוקה בין ה"מקובל" ל"אחר". כאשר ה"מקובל" הוא "הגברים-היהודים-האשכנזים-החילוניים,ילידי הארץ, צעירים, בריאים והטרוסקסואלים" וכל היתר: יהיו ל"אחר", "לא נורמאלי" ובכך הופכת קבוצות ומיעוטים לדימויי מדיה תוך כדי יצירת זהויות וסטריאוטיפיים.
"החינוך הממלכתי הישראלי אינו כולל את נקודת המבט של ה"אחר". ההיסטוריה ,למשל לא יכולה עדיין להילמד מנקודת מבט אחרת. הסיפור המקובל הינו ציוני-אשכנזי-יהודי המספר כיצד התהוותה המדינה מהעלייה הראשונה ועד ימינו. ישנן עוד גרסאות לסיפור ההיסטוריה. ישנה ההיסטוריה המזרחית, וגם ישנה ההיסטוריה הפלסטינית, ישנה ההיסטוריה הפמיניסטית, ישנה ההיסטוריה הלסבית, ישנה ההיסטוריה ה"עממית" ישנה ה"היסטוריה של האדם היחיד ועוד כמה וכמה היסטוריות שנדחקו הצידה". [4]
"נורמאליות" היא מושג ערכי בעל היבטים מדכאים" [2]. במאמרה""children, tv and the gender roles Elena Beasley טוענת כי סקסיזם הוא "דיכוייו השיטתי של הנשים בידי הגברים" [8]
מחוקרים כאלפרד קינסי למדנו שיש רצף ורק מיעוט בשני הקצוות הוא הומוסקסואלי לחלוטין או הטרוסקסואלי לגמרי. הרוב נמצאים איפה שהו על הרצף, נמשכים לבני מינם או לבני המין האחר במידות שונות ובהקשרים שונים. [2] בעקבות התנגדות לפונדמנטליזם הביולוגי, בשנות השבעים של המאה ה-20 , החלו תיאורטיקניות פמיניסטיות דורשות את זכויותיהן בטענה כי "נשים וגברים מהווים שני קצוות של רצף".
היו הפמיניסטיות, המבקשות הראשונות להפרדה מושגית בין "מין" ל"מגדר". "הפרטי הוא פוליטי" טוען ללגיטימיות המאבק לשוויון זכויות אדם, ללא הבדלי "מגדר" (Gender). התמורות חברתיות-תרבותיות שהביאה התנועה הפמיניסטית תרמו הן במישור המחקרי - הלגיטימי פתאום- בשאלת שאלות בדבר מקור, מהות, סיבות והשפעות ההבדל המושגי, והן במישור הפוליטי, בהתעוררות הרצון והצורך של קבוצות ומיעוטים בפעולת הפלייה מתקנת ייצוגית, חוקית, פוליטית, תקשורתית, דתית ועוד. Ellen Wartella ו Reeves (1985) מצביעים על "עצם הלחץ הציבורי כמניע למחקר ההשפעות של התקשורת", אך הנטייה הכללית לבחון הכול במספרים, דרך משקפי הסטטיסטיקה גורמת לנו לספור אנשים ולהעניק לכמויות המתקבלות ערך מהותי וחשיבות. [2] בהפיכתנו למספר, הרייטינג רומס את המיעוטים ואת זכותם לבמה ושוככים כי רק גיוון, יאפשר גמישות מחשבתית . כפי שאמר יצחק רבין בערב הנורא ההוא: " קיומנו היום, כמדינה דמוקרטית, תלוי עד מאוד בקידום נושא זכויות האדם וחינוך לסובלנות ופלורליזם". [5]
על השפעותיה של התקשורת תהו עוד מאז הפילוסופים היווניים. תלמידו של סוקרטס, פלטו, האמין כי הרוח אינה נכחדת עם הגוף, כתוצאה מכך, התנהגות האדם ואישיותו נקבעות בצורה גנטית. הוא טען כי הידע מצוי בתוך האדם ויש צורך להוציאו ממנו באמצעות תהליכים קוגניטיביים מתאימים. לאריסטו, גישה שונה ואפילו סותרת את מורו פלטו, הוא טוען כי אמירה כלשהי מין הראוי, שתהיינה מדעית, מבוססת על איסוף נתונים לפי דעתו לתיאוריות יש מקום, רק כאשר נתמכות בעובדות שניתן לצפות בהן. על פי אריסטו, תפישת העולם של האדם החושב, או ה"דעות", שלו הן מסקנות אינדוקטיביות ודדוקטיביות עליהן הגיעה על ידי אינטראקציה בין התנסות תחושתית לבין תפיסה הנובעת מן הזיכרון, כאשר באמצאות דמיון, ניתן לצור תפיסות המייצגות חווית התנסות ובצבירתן, להגיע לרעיונות מוכללים.[12]
אחת המסקנות העיקריות של מחקרי Payne Fund Studies (1933) הייתה השפעתה הדיפרנציאלית של התקשורת בהתאם למרכיבים פרסונאליים אישיותיים שונים, בכל אופן, כדי לדון על השפעותיה בכלל, או על השפעותיה על ילדים בפרט עלינו לזכור שלא הם ולא אנחנו ה"מבוגרים" Tabola Rassa , כל אחד מאיתנו, ישות מתוחכמת ומיוחדת במינה אשר כוללת רשימה גדולה של מרכיבים Hodge & Tripp[11] (1986). Bandura [14] יגיד כי "ילדים לומדים התנהגויות באמצעות חיקוי מודלים סימבוליים". אימוצם של מודלים וסימבולים, מתקיימים כתוצאה של תהליך חשיפה של הילד אל סוכני החיברות הסובבים אותו (בניהם אמצעי התקשורת) במשך כל חייו וכולל בתוכו את עיבודו הפרטי של הילד. בהקשר זה, אמרו כבר רבים וחכמים שאמנם אמצעי התקשורת מתקשים ליצור שינויי התנהגות (באוור 1964 , ברבר וגריצ'טינג 1990 ), אך בהחלט מצליחים לחזק דעות קיימות (קראוס 1962 סירס וויטני 1973 ).
לסביות סובלות מקטגוריזציה שלילית, ולעתים קרובות הם נתפסות כמנוונות מבחינה מוסרית, הצגתן שלילית הובילה לסטריאוטיפים כה שלילית עד שהליגה נגד השמצה של הומוסקסואלים ולסביות (DAALG) תקפה את הדעות הקדומות הללו, בטענה שהומוסקסואלים ולסביות זהים להטרוסקסואלים בכל מובן אחר מתשוקותיהם המיניות. [10] עבור גברים רבים בעולם המערבי ?הנאור-הפוסט מודרני, נשים "נהפכו" לסביות על שום ש"לא מצאו את הזין המתאים", "לא הייתה להן ברירה אחרת", או, שהן "לא מספיק מושכות גברים". יש להכיר בלסביות כתופעה אנושית!.
גאנטר יפריד בין סטריאוטיפיזציה של תפקידי מין לבין סטריאוטיפיזציה של תכונות מין [16] הצגתן של דמויות לסביות היא משימה מורכבת, שכן היא בלתי-נראית מעיקרה ומכיוון שקשה לזהות דמויות לסביות אומצו סימנים על מנת שיוכלו להמחיש את מיניותן של הדמויות מהר ככל האפשר. הסימנים הללו כוללים מחוות מסוימות, צורות לבוש צבעים ואף קודים לשוניים של הדמויות. דאייר (1993) טען, שבעוד שהקטגוריזציה היא אולי פעילות המשותפת לכל החברות, הקטגוריזציה של המיניות אינה כזו.
דקטגוריזציות לשם השגה של שוויון זכויות אינה עניין רק לפוליטיקה ולמשפט, אלא גם לתרבות וגם לתקשורת, משום שהאפליה של לסביות - טבועה עמוק ורק שינוי תרבותי-חברתי ישמר את ההישגים שהושגו בפוליטיקה ובמשפט. זכות וחובה להשתמש בתקשורת ככלי להעברת מסרים ולא רק "בכדי שלא לשלם את מחיר הפחד שזהות מגדר בלתי נורמטיבית מטיל על אנשים רבים". (נורה גרינברג בקבלת הפנים לפרופסור עוזי אבן, ערב השבעתו לכנסת) [5]
טקסטים תקשורתיים לסבים מתוך אתרי האינטרנט Ynet ו- Nrg .
השיטה: חיפש של ההיגד "לסביות" בארכיון הכתבות של Ynet - Nrg בשנת 2004
? חיפוש ההיגד "לסביות" ב - אתר Ynet הניב 64 כתבות
מתוכן 41 כתבות על נושאים מעניינם של הקהילה בחו'ל ,
מתוכן 27 היו על מאבק לזכויות נישואין בארצות הברית
נישואין בעולם 4

ספרד
למרות התנגדות הכנסיה הרומית-קתולית, אישר הקבינט הספרדי חקיקה המתירה נישואי הומואים ולסביות וזכויות אימוץ להומוסקסואלים
צרפת
1 חברי המפלגה הסוציאליסטית בפרלמנט הצרפתי הגישו אמש הצעת חוק המאשרת נישואי הומואים ולסביות בצרפת.
צרפת
הנושא עלה לאחרונה לסדר היום בצרפת כשפוליטיקאים סוציאליסטים אמרו שיפעלו לקידום זכותם החוקית של הומואים ולסביות להינשא בדיוק כמו גברים ונשים.
אוסטרליה
אוסטרליה: הומואים ולסביות לא יוכלו להתחתן.

זכויות הומו-לסבי- בעולם
זנזיבר 1 זנזיבר: 25 שנות מאסר על יחסים הומוסקסואליים
סינגפור 1ממשלת סינגפור הורתה על הפסקת פעילותו של איגוד עורכי דין המתמחה בזכויות הומואים ולסביות
בריטניה 1 החוק החדש אמור להסדיר נושאים אלה ולאפשר להומואים ולסביות ליהנות מקרן הפנסיה של בני זוגם לאחר פטירה, להיחשב כשאר המשפחה
בריטניה 2 הקרוב ביותר בעת אשפוז, לקבל הטבות מס בעת העברת נכסים על שם בן או בת הזוג ואימוץ מלא של הילדים המשותפים.
רק לסבי - עולם משרד הבריאות הבריטי :לאפשר טיפולי הפרייה ללסביות

הומו-לסביים בישראל

4 כתבות לרגל מצעד ה הגאווה 2 הנוגעות בנושא זכות קיום, 1 בנושא נישואין, זכויות הומו-לסביים באילת
אימוץ ילדים- 2 כתבות
הומו לסבי פוליטיקה וחוק
בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת החליט יו"ר הוועדה, ח"כ שאול יהלום, שלא לקדם בינתיים את הצעת החוק להכרה באימוץ ילדים בחו"ל על ידי זוגות חד מיניים, עד שתיפתר המחלוקת בין משרדי הממשלה: משרד המשפטים דורש שלא להכיר באימוץ שנעשה בחו"ל, בעוד משרד הפנים תומך בהכרה בו ודורש דיון נוסף בוועדת השרים לענייני חקיקה
לעומת הביקורת של אורלב, באגודת ההומואים, הלסביות הביסקסואלים והטרנסג'נדרים הביעו סיפוק רב מהצהרתו של שר הפנים, כי הוא תומך בהענקת האפשרות לבני זוג בעלי אותו מין לאמץ ילדים.

זכויות ביטוח לאומי לאימא לסבית
המוסד לביטוח לאומי מסרב להכיר בזוג לסביות שביקשו לחלוק ביניהן את חופשת הלידה. הטענה: החוק מאפשר את פיצול החופשה רק לזוגות מעורבים

הסכם ממון
מדובר בשינוי מדיניות דרמטי של בית המשפט, שסירב עד כה להעניק תוקף משפטי להסכמים כאלה בין זוגות חד מיניים. ההחלטה משמעותית עבור עשרות אלפי הומואים ולסביות מאזור המרכז וכן עבור זוגות הטרוסקסואלים ידועים בציבור.

קולנוע
הפסטיבל יתקיים בחודש יוני מדי שנתיים ויציג סרטי עלילה ותעודה מהארץ ומחו"ל. "קיומו של פסטיבל שכזה בת"א יחזק את הקהילה ההומו-לסבית מבפנים ומבחוץ", אומר יוזם הפסטיבל אסף גיל

ספר
הוצאת הספרים "שופרא" פועלת מזה מספר שנים ומוציאה לאור ספרים וכותרים פרי יצירתם של סופרים הומוסקסואלים ותכנים הפונים לקהילה ההומו-לסבית הישראלית.

טלוויזיה
עדנה לקהילת הגייז: לאחר "הכי גאים שיש", רכשה חברת הלווין yes גם את הדרמה המדוברת " The L Word" שעוסקת בחייהן ואהבותיהן של קבוצת נשים מלוס אנג'לס, רובן לסביות.


? חיפוש ההיגד "לסביות" בארכיון של אתר האינטרנט Nrg הניב 50 כתבות

מתוכן 11 כתבות על נושאים מגוונים מחו'ל ,
זכות קיום- לסביות, ישראל
זונות של ערפת ,של אסד, לסביות, וכמובן - צריך להרוג אתכם, לגרש אתכם, לאנוס אתכם, רפרטואר לא מגוון במיוחד.
לסביות- זכות קיום - מוזיקה ?
מרגיז יותר, העובדה שהלסביות היא כל כזה עניין, או להכריח את רונה קינן להפוך את זה לכזה עניין.
זכות קיום-הומו לסבי-לסבי-דת
גייז דתיים - יש או אין? זאב, הומו דתי, ורות, לסבית דתיה, משיבים לרב אבינר שקבע: "אין דבר כזה הומו דתי"
עולם
קומץ הלסביות וההומואים הגיעו לכיכר ציון כשהם מחופשים בבגדי רבנים עם כאפיות וסארי הודי, אבל שלא כרגיל בהפגנות של קבוצת ''כביסה שחורה'' הלוחמנית - הפעם נעדרו הציצקעס מההפגנה.
אני מאוד סובלני כלפי לסביות, במיוחד כאלה שאוהבות גברים
-כיצד הפכה הוועידה הרפובליקנית בניו יורק לחינגה אחת גדולה של אקטיביסטים, אנרכיסטים, קומוניסטים, אמהות שכולות, לסביות, היפים, פעילי לגליזציה וזונות מלונדון
בריטניה- תרומת זרע
-רוב הלקוחות, בשלב זה - כך דיווחה מירפאה בריטית שהחלה לעסוק במסחר בתרומות-זרע-הן לסביות
"לעזור לנשים לסביות להקים משפחה".
רכילות לסבית- ארה"ב
באיירס בת ה-31 טוענת כי לבעלים של הקבוצה, ג'רי באס, יש דעות קדומות נגד לסביות וכי הוא גיבה את כוכב הלייקרס, קובי בראיינט, שנאשם באונס בחורה, ואליה הוא התנהג בדיוק ההיפך.
המגזין הפורנוגרפי האסלר יפרסם תמונות של פאריס הילטון מתנשקת ומתחבקת עם אישה אחרת, "תמונות לסביות" שצולמו לפני שלוש שנים במועדון לילה
סקרלט ג'והנסון מתנסה עם בנות מינה
-מה עמדתו של ברנדון בנושא נישואים חד מיניים בפיץ' פיט?
רכילות לסבית עולם
המנהל, איבן שפבלוב, שחתום על ההברקה לשווק את הבנות כמאהבות לסביות, נאסר בשנה שעברה אחרי שארגן מאות ילדות בית ספר להגיע לכיכר האדומה במוסקבה בכדי לככב בוידאו קליפ, במהלכו נדרשו לנשק אחת את השניה-מה עמדתו של ברנדון בנושא נישואים חד מיניים בפיץ' פיט?
--האם הבובה הלסבית 'בובי' מאיימת על מעמדו של'קן' לצדה של'ברבי '?
לסביות ישראל
כתבות לרגל מצעד ה הגאווה 2 הנוגעות בנושא זכות קיום, 1 בנושא נישואין, זכויות הומו-לסביים
יעוץ משפטי עבור הקהילה ההומו לסבי
האגודה מקנה ייעוץ משפטי להומואים וללסביות תוך כדי תהליך הגירושים ולאחריו, בסוגיות מול בתי הדין וכאשר בני הזוג מוציאים צו איסור על ראיית הילדים המשותפים על רקע הנטייה המינית.
הסכם ממון זכויות לסביות
לפני כשנה אושרה בקשת לסביות לאשר הסכם ממון ביניהן, אולם במקרה זה מדובר בבנות זוג שאחת מהן הרתה והביאה לעולם ילד, וההסכם ביניהן אושר בהתייחס לזכויות הילד בלבד, ולא לזכותם של בני זוג חד מיניים.
חוק - הומו-לסבי
בשורה משמחת לזוגות חד-מיניים: שר הפנים אברהם פורז ביטל החלטה של קודמו בתפקיד, חבר הכנסת אלי ישי מש''ס, ובכוונתו לאפשר לזוגות של הומואים ולסביות לאמץ ילדים.
פוליטיקה הומו-לסבי
בפגישה שערכו אתמול השר פורז וחבר הכנסת אילן ליבוביץ' משינוי עם ראשי אגודת ההומואים והלסביות, הבטיח השר כי יקל באופן משמעותי את רישומם של בני זוג חד מיניים של ישראלים
לסביות בPlayBoy ?
-בין היתר ניתן לצפות בערוץ בתוכניות "בישול" פרובוקטיביות, סדרות הלוקחות את השראתן מ"זינה הנסיכה הלוחמת", לילות נושאיים כמו ליל לסביות ועוד.
ביקורת טלוויזיה- TheL word
-והעונה הראשונה של הסדרה "ישנן בנות" (TheL word), שעוסקת בעולמן של לסביות ובמערכות היחסים ביניהן.
שמרי טוריס מעולם לא ראה סדרת לסביות כל כך סטרייטית כמו "ישנן בנות"
-ו?ישנן בנות? - הגרסה הנשית המדוברת לתוכנית ''הכי גאים שיש'' העוקבת אחר חייהן של חבורת לסביות, על אהבותיהן ומישגליהן.
-הסדרה מבית היוצר של רשת שואו טיים, העומדים גם מאחורי ''הכי גאים שיש'', עוסקת בחייהן ואהבותיהן של קבוצת נשים מלוס אנג'לס, רובן לסביות מוחצנות פלוס.

סרט
-Girlfriend?, סרט לסביות מבית יוצר בוליוודי שיצא ביום שישי האחרון לאקרנים עורר את זעמם את ההינדים.
-"האלופה": סרט תיעודי על כדורסלניות שלא מסכימות לרקוד לפי החליל של הגברים ומחליטות להאבק בהם כנגד כל הסיכויים
-''שתיקה לשם שמיים'', על שלוש נשים חרדיות לסביות של אילאיל אלכסנדר, ו''מחסומים'', מעקב אחר הנעשה במחסומי צה''ל, של יואב שמיר

אינטרנט - הומו-לסבי
-לאתרים העבריים, כאמור, יש עוד דרך, ובכל זאת גם לנגישות יש חשיבות. עבור בני נוער, שמרגישים כמו ההומו/לסבית היחיד/ה בעולם
Jdate אתר אינטרנט לסבי
בלוגרית שנונה מספקת לקוראים נלהבים הצצה על חייה של לסבית צעירה בארץ הקודש. העולם על פי לצ'

-האתר מספק את שירותיו לכ-45 אלף גולשות מדי חודש שנטייתן המינית נעה על הסקלה שבין לסביות (44 אחוז ) דו מיניות (34 אחוז ) ו"לא החלטתי" (22 אחוז ). "באתר גולשות גם נשים יהודיות וישראליות מחו"ל.

ספורט- לסביות
האוהדים קוראים לה ולחניכות שלה לסביות ומכוערות.
תאטרון-קומדיה
קומדיה על אודות צמד לסביות שאחת מהשתיים מתחילה להסתבך באופן פטפטני עם שאלות על ג'נדר מיניות והורות. ''אמא'' -
-ואפילו הרכילות המגזרית הלוהטת של החודש האחרון עסקה בזוג לסביות דתיות מקרני שומרון שעברו להתגורר יחד ביישוב, אז למה לעזאזל שמישהו ירים גבה כשעזריאל וזיסל מ''הנאהבים והנעימים'' (יובל סגל וישי גולן) עוברים להתגורר יחדיו בלובלין שמלפני מאה שנה?
סטריאוטיפ שלילי
כמה אושיות ומיטב השפים עזרו לאסוף למעלה מ-70,000 ש"ח למען הנוער בקהילת ההומואים,לסביות והטרנסג'נדר בישראל
שיהיה כמה שיותר ביזארי
חסות:עם שתי לסביות כוסיות עושות סקס בחדר כושר
פנטזיות מיניות: אני חבר של כולם, של עבריינים, מפגרים, הומואים, לסביות, קוקסינלים.
הקטלוג של TNT משדר מיניות מהעמוד הראשון ועד לאחרון. סקס עם בעלי חיים, אוננות, אורגיות, לסביות, אלכוהול - הכול מותר, ורצוי
סטריאוטיפ חיובי-
ואכן, חבריי המקסימים נכנסים להמון קטגוריות של זהות מינית: הומואים, לסביות, סטרייטים, דו-מיניים (כאלו שאיבדו את שני ההורים) וא-מינייים (אנשים שגדלו בפנימיות).
יש 2 גולה גולה במדריד והם מאוד פופולרים בקרב ההומואים והלסביות וגם בין הסטרייטים
היא מסבסדת בנדיבות טיפולי פוריות ומנהלת מדיניות ליבראלית - ומבורכת, לטעמי - של החלת סבסוד זה גם על משפחות שאינן קונוונציונאליות, כמו חד-הוריות או לסביות.
האוכלוסייה שפוקדת את המקום מגוונת: ערבים, יהודים, באהים, הומואים, לסביות וסטרייטים.
הופענו לפני לסביות ולפני זקני הקהילה, בבית הפתוח בירושלים ובערבי התרמה של האגודה".¬
לסביות שיינשאו, כמובן אחרי שיוסרו המחסומים הפוליטיים-דתיים המגבילים נישואים חד-מיניים, יוכלו להוליד ילד שיהיה תוצאת טכנולוגיה של "איחוי עוברים".
למקום השביעי הגיע ''אפקט הפחד 2'', בזכות היותו אחד ממשחקי המחשב הבודדים שמציגים זוג בלתי קונבציונלי - במקרה זה האנה וריין, צמד לסביות קטלניות.
בעיות מגדר- נוער
30% מכלל בני הנוער שמנסים להתאבד הם הומואים או לסביות.


nrg ynet סה"כ
כתבות הומו-לסבי 50 64 114

רק לסבי עולם + ישראל 21 3 24
נישואין ארה"ב 27 3 30

זכות קיום- לסביות 2 0 2

הסכם ממון לסביות 1 0 1

סטריאוטיפ חיובי 7 0 7

סטריאוטיפ שלילי עולם 4 0 4

סטריאוטיפ שלילי ישראל 3 0 3

טלוויזיה לסבית- ביקורת תוכניות 4 1 5

ספרות 1 0 1

קולנוע לסבי 3 0 3

ספורט לסבי 1 0 1

אינטרנט לסבי 2 0 2

צרכנות לסבית 2 0 2

נוער אומו לסבי במצוקה 1 0 1

ביטוח לאומי לסבי 0 1 1

רכילות לסבית עולם 6 0 6





סיכום
Nrg , כך מתקבל מהמחקר שערכתי, משמש כבמה אמיתית יותר ללסביות, עד כמה שאפשר ב50 (מתוך כמה אלפים? מיליונים?) כתבות בשנת 2004.
מצליח לגעת, לחדש, ולהראות תמונה בביטויה החיוביים לרוב, ואפילו לענות על צורך בבידור ורכילות מגדרי, אולי בכוונת תחילה לפרגן .
לYnet הייתי מזכירה כי כמות לא בהכרח שווה איכות שלוש כתבות על לסביות בשנת 2004 לא ממש משאירות הרבה אופציות ניתוח והתייחסות חיובית ורק מוכיחה עד כמה המכונה משומנת היטב.
לסיכום ניתן להגיד כי בעניין ייצוג מגדר הלסביות
1 התקשורת הישראלית צריכה ויכולה להיות במה לקבוצות ומיעוטים, ישר כוח מעריב!
2- ידיעות, הדרך עדין ארוכה.
ברוח מילותיה של שולמית אלוני כפי שהובאו בפרוטוקולים/ מעמד האישה/?6026 בירושלים, ז' בכסלו, תשס"ג ?12 בנובמבר, ?2002 -הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן מושב רביעי.
בעזרת חינוך לרב תרבותיות ולגיוון חברתי "כשם שאין בעלי עיניים ירוקות מוצהרות ואין בעלות שיער ארוך מוצהרות, אנו נגיע למצב בו גם לא נצטרך להשתמש במילה "מוצהרת" ביחס ללסביות. אני חושבת כי זו זכותם של אנשים מבוגרים לקיים חיי משפחה וחיי אישות לפי רצונם, טעמם והסכמתם" [5]
כולי תקווה.

מקורות
[1] פשעי שנאה, קשר שתיקה, עינויים ויחס בלתי הולם המבוססים על זהות מינית
Crimes of hate, conspiracy of silence Torture and ill-treatment based on sexual identity- AI Index: ACT40/016/2001
http://www.amnesty.org.il/torture/LGBT.html
[2] שאלות ותשובות עם ארנה קזין
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/QAHeb.jhtml?qaNo=78
[3]- אייל גרוס- תיאוריה קוירית כאן ועכשיו -
http://gay.org.il/qttau/herenow/vis.html
[4] מעקב חינוך
http://www.maakav.org/edunuke/html/article.php?sid=264
[5] פרוטוקולים/מעמד האישה/? - 6026ירושלים, ז' בכסלו, תשס"ג- ?12 בנובמבר, ?2002
http://www.knesset.gov.il/protocols/data/html/maamad/2002-11-04.html
[6] לקראו לילד בשמו- עמוס גורן
http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/frm_tikshoret_vesafa.htm
[7] Gross, Richard (1993): Psychology: The Science of Mind and Behaviour
[8] השפעת הטלוויזיה על זהות מינית של ילדים- Elena Beasley
http://www.aber.ac.uk/~ednwww/Undgrad/ED31710/beasley1.html
[9]- השפעת הטלוויזיה על זהות מינית של ילדים- Helena Ingham
http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/tv/comi0441.htm
[10] Matthew Wood - - כיצד מוצגים הומוסקסואלים בטלוויזיה וכיצד מגיבים הצופים
http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/tv/comi0442.htm
[11] Hodge, R., and Tripp, D. (1986).Children and Television. Cambridge: Polity
[12] איתן אדלר, ניתוח יישומי של התנהגות עקרונות ותהליכים. - הוצאת "ניתוח התנהגות" נתפס בישראל, תשס"ב, 2002
[13] סימון דה בובואר- חינוך ושינוי
http://www.hoshen.org/

[14] Bandura, A, D Ross & S A Ross (1961): 'Transmission of Aggression Through Imitation of Aggressive Models', Journal of Abnormal and Social Psychology
[15] דפי עבודה לניתוח תכונות המיוחסות לדמויות מרכזיות של נשים וגברים בתוכניות דרמה- ד"ר חווה תידר-סמסטר א' 2005-מכללת לוינסקי לחינוך)
Gunter, B.(1986):Television and Sex Role Stereotyping. London: John Libbey[16]
בקורת על "קוד התנהגות" בחברה מעורבת
[17] אשה ראשונה כיו"ר מועצה דתית (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3009768,00.html)
[18] זוג נשרים
http://www.nrg.co.il/online/archive/ART83/765.html
[19] לסביות
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=3111
[20] תנ"ך- בראשית
http://www.mechon-mamre.org/i/t/t01.htm
נשים בגילאי 34-25 בישראל היוצאות לעבודה (באחוזים מכלל הנשים בכל קבוצות האוכלוסייה)
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=9841
מסרבות להיות אויבות : פמיניסטיות במלחמה הגדולה- מחברת: ד"ר אמירה גלבלום
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=5572&kwd=1563
נשים בישראל- מחברת: פרופ' אליס שלוי
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=2276&kwd=1563
שחרור הנשים וחינוכן מחדש - מחבר: אהרן רודריג
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=7739&kwd=1563
נשים וגברים באוניברסיטאות בשנים נבחרות
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=9832
החברה הפטריארכלית, שוביניזם ואלימות נגד נשים
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8542
פמיניזם
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=2612

נשים כח ופוליטיקה - מחברת: אריאלה דאור
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=3113
Women & Gender Issues
http://www.library.cornell.edu/colldev/mideast/women.htm
[21] מי תשבור את תקרת הזכוכית? מחברת: ד"ר לילי הלפרט-זמיר
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8544
[22] נשים בישראל : התפתחות המודעות לשוויון והפעילות להשגתו
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=2277
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8060
[23] שרלוטה זלצברגר - עדות ממשפט אייכמן ?
http://www.snunit.k12.il/shoa/lzbrgr1.html
[24] נקבות קופי המקוק הלסביות לא שמעו על הברירה הזוויגית
http://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?U=no

[25] לא רק האבולוציה בסכנה - כל מסגרות התבונה הקונבנציונאלית
http://www.hayadan.org.il/setter17.html
[26] Who was Felipa de Souza?
http://www.iglhrc.org/php/content.php?sitename=iglhrc&type=1&id=26
[27] רוצים לדעת על הומוסקסואליות
http://yachad.snunit.k12.il/upload/homo5/homosexuality.html
"יום אחד יבינו שאנחנו צודקות"
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=7207
איש, אישה מהיררכיה לסימטריה
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8541
'המפרנסת השנייה' בעידן הגלובליזציה : נשים בשוק העבודה בישראל מחברת: ד"ר סילביה פוגל-ביז'אווי
http://www.daat.ac.il/daat/mishpach/maamad/eyn-2.htm
גיי סטאדיס ותיאוריה קווירית- אייל גרוס
http://www.gay.org.il/qttau/herenow/vis.html
פעילים למען חברה אזרחית בישראל
http://www.civilsociety.co.il
אתר ביקורתי של שני חוקרים, ד"ר יוסי דהאן וד"ר איציק ספורטא, אנשי מרכז אדווה
http://www.haokets.org/
Sexual Prejudice and Gender: Do Heterosexuals' Attitudes Toward Lesbians and Gay Men Differ?
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0341/is_2_56/ai_66419865
- יצחק רועה- סוד הקסם הפופולארי
http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/frm_tikshoret_vesafa.htm
פרופ' שמואל ליימן-ווילציג - פיסוק קטן הטיה גדולה
http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/comi2633.htm
תהיי יפה ותשתקי- לירן דברת
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2883568,00.html
מישל פוקו, תולדות המיניות, 1, הרצון לדעת, הוצאת הקיבוץ המאוחד
לסביות והומוסקסואליות בראי המציאות- אסופת מאמרים בעריכת ד"ר דלית באום ועדית מרן, הוצאה לאור קל"ף.
1949, 'המין השני' ( (The Second Sex- סימון דה בבואר
Helena Ingham- - נשים ואופן הצגתן בטלויזיה
http://www.aber.ac.uk/media/Students/hzi9401.html
הנעדרים והנוכחים בזמן צפייה שיא - תקציר-
http://www.rashut2.org.il/editor/uploadfiles/34%20final.pdf
http://www.rashut2.org.il/editor/uploadfiles/final%20134.pdf
e-mago
http://www.e-mago.co.il/e-magazine/feminism.htm
סיפור אמיתי- 1994- יש לסביות בעיר ולא רק על הקיר
http://www.pride.co.il/modules.php?name=News&file=article&sid=221
אנחנו בכל מקום: וידויו של תלמיד
http://www.snunit.k12.il/seder/pride/intro.html
? גאווה? על שום מה
http://www.snunit.k12.il/seder/pride/
http://www.snunit.k12.il/seder/pride/history.html
זכויות גייז 1969
http://www.britannica.com/ebc/article?tocId=9384264&query=lesbians&ct=
אתר הארגון הלאומי האמריקני למניעת אפליה של הומוסקסואלים ולסביות במערכת החינוך (אנגלית
http://www.glsen.org/cgi-bin/iowa/home.html
queer theory
http://www.queertheory.com/
פסק דין
http://62.90.71.124/Files/01/800/102/f07/01102800.f07.HTM
יחסי להומוסקסואליות ביהדות- הרב רונן לוביץ
http://www.toravoda.org.il/luvitz11.html
בשנות ה40 -50- משטרת בריטניה עודדה זוגיות לסבית בשורותיה
Drabman, R.S., and M.H. Thomas. 1974. Does media violence increase children's toleration of real-life aggression? Developmental Psychology 10, 418-421.
Singer, D. and J. Singer. 1986. Family experiences and television viewing as predictors of children's imagination, restlessness, and aggression. Journal of Social Issues , 107-124.
Watkins, B., S. Calvert, A. Huston-Stein, and J.C. Wright. 1980. Children's recall of television material. Effects of presentation mode and adult labelling. Developmental Psychology 16, 672-679.
GADOW & SPRAFKIN:Field Experiments of Television Violence with Children Evidence for an Environmental Hazard. Pediatrics. Vol 83. N° 3. March 1989.
FEINBLOOM, Richards:Children and Television. Pediatrics. Vol 57. N° 3. March. 1989.
ROTHEMBERG, Michael:Effect of TV Violence on Children and Youth. Jama. Dec. 1975. Vol. 234.N° 10.
Berkowitz, L (ed) (1977; 1986): Advances in Experimental Social Psychology, Vols 10 & 19. New York: Academic Press
Feshbach, S (1955): 'The Drive-Reducing Function of Fantasy Behaviour', Journal of Abnormal and Social Psychology: 3-11
Feshbach, S & R D Singer (1971): Television and Aggression: An Experimental Field Study. San Francisco: Jossey-Bass
Feshbach, S (1976): 'The Role of Fantasy in the Response to Television', Journal of Social Issues: 71-85
Gerbner, G, L Gross, M Morgan & N Signorielli (1980): 'The "Mainstreaming" of America', Journal of Communication: 10-29


לעולם לא טענתי בלעדיות... סימון דה בובואר
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב