דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי ברירת המחדל שלך? 

מאת    [ 30/03/2011 ]

מילים במאמר: 903   [ נצפה 3817 פעמים ]

ברירת מחדל. האם המושג הזה נשמע לך מוכר? בדר"כ אנחנו נתקלים בו כאשר אנחנו יושבים מול המחשב שלנו ובכל פעם כשתוכנה חדשה מותקנת עליו, אנחנו נשאלים האם נרצה שתוכנה זו תהייה תוכנת ברירת המחדל שלנו לטיפול בעניין מסויים (דפדפן אינטרנט, נגן וידאו או אודיו, אנטי וירוס וכו'). אנחנו גם נתקלים במושג זה כאשר אנחנו מבקשים לשנות הגדרות כאלו ואחרות במחשב שלנו או במכשיר הנייד שלנו ומקבלים אזהרה כמו: "זהירות! הינך עומד לשנות את הגדרות ברירת המחדל! האם אתה בטוח כי ברצונך להמשיך?" או בהקשר נוסף, לעיתים ניתקל באפשרות של שחזור הגדרות להגדרות ברירת המחדל. ברירות המחדל הן גם פעולות שהמחשב שלנו יודע לעשות באופן אוטומאטי על סמך הגדרות שניתנו לו מראש (בטח ניתקלת בשאלה כמו: "האם תרצה שפעולה זו תהייה פעולת ברירת המחדל עבור כל המקרים הבאים?)

אז מהי בעצם ברירת מחדל?

על פי הויקיפדיה, ברירת מחדל בהקשר של תוכנה ואלקטרוניקה היא: "הפעולה הננקטת על ידי התוכנה או המכשיר כאשר לא ננקטה כל פעולה, בהקשר מסוים, על ידי המשתמש. מטרתה של ברירת המחדל לעשות את התפעול פשוט יותר, ולכן לברירת המחדל נבחרת האפשרות הקולעת לטעמם של מרבית המשתמשים".

בשלב הזה ייתכן ומתעוררת בך השאלה: "אוקיי רז, אז הבהרת לי כמו שצריך מהי פונקציית ברירת המחדל במחשב שלי, אבל איך כל זה קשור לתהליך פריצת הדרך שלי?"

ובכן, זה קשור עד מאוד מכיוון שהמאמר הזה עוסק ישירות בך ובתהליך פריצת הדרך שלך!

אמנם נכון הדבר כי אין מאמר זה מתכוון לעסוק בתוכנות כפי שאנו מכירים אותן מעולם המחשבים והאלקטרוניקה, אך הוא בהחלט מתכוון לעסוק בתוכנה המורכבת והמשוכללת ביותר עלי אדמות והיא - התוכנה האנושית! התוכנה שמנהלת את חיינו ואת התוצאות של כל אחד ואחת מאיתנו.

ברירת המחדל שאני מדבר עליה היא למעשה אוסף ההרגלים של כל אחד ואחת מאיתנו. אותם הרגלים שמנהלים את חיינו באופן אוטומאטי ומובילים אותנו להשיג שוב ושוב את אותן התוצאות בחיינו, בין אם אנחנו מסופקים מהן ובין אם לאו. אוסף ההרגלים שלנו הם למעשה אחד המרכיבים החשובים של מערכת ההפעלה הראשית שלנו - הפרדיגמה (שעליה כתבתי במאמר אחר - "הכר את הפרדיגמה - ערכת הנושא שלך".

אם ננסה לדמיין מצב שבו מהרגע שהדלקנו את המחשב, הוא היה שואל אותנו לפני כל צעד מה עליו לעשות (איך לפתוח את המסך, באיזה גודל, באיזה צבע, באיזה גופן, באיזה דפדפן, באיזה תכנת אנטי וירוס להשתמש וכו'), היינו בוודאי מאבדים את העשתונות. למעשה, ישנה חשיבות רבה לקיומן של הגדרות ברירת המחדל מכיוון שהן מאפשרות תפקוד שוטף של המערכות השונות מבלי שאנו המפעילים והמשתמשים נצטרך לתת את הדעת על כל דבר ודבר שקורה בזמן נתון. למעשה, התפקיד שלנו כמפעילי המערכת הוא להיות ממוקדים במה שאנחנו כרגע מנסים ליצור ולהסתמך על שאר הגדרות המערכת (ברירות המחדל) שיתפקדו גם בלעדינו ויאפשרו לנו התנהלות רציפה ותקינה.

אך מה קורה כשחלק מההגדרות כבר לא רלבנטיות עבורינו? ובכן, כאן ישנן שתי אופציות: האחת, להמשיך ולנסות לפעול למרות הגדרות המערכת הקיימות ולגלות בכל פעם שאיננו מצליחים ליצור את מה שאנחנו רוצים ואילו השנייה, להגדיר מחדש את הגדרות ברירות המחדל, כך שיאפשרו לנו להמשיך ולהתמקד במה שאנחנו כרגע רוצים ליצור ויתמכו בתהליך.

לדוגמה: נניח שאני עובד במחשב שלי עם נגן וידאו מסויים. ונניח שהנגן יודע לפתוח סוגים שונים של קבצים. כל עוד אני פותח קבצים שהנגן שלי מכיר (הוא נגן ברירת המחדל שלי), הכל בסדר, נכון? אך מה קורה אם פתאום אני מנסה לפתוח קובץ שהנגן שלי לא מזהה או לא תומך בו?

כל עוד אנסה לפתוח את הקובץ עם אותו הנגן, אגיע לאותה התוצאה. אך אם אתערב ואשנה את הגדרות ברירת המחדל, ואגדיר נגן חלופי שיפתח את הקובץ הזה, נפתרה כל הבעיה. למעשה, מה ששינה את התוצאה הייתה התערבות מודעת שלי (המשתמש המפעיל) והגדרה מחדש של ההוראות שניתנו לתוכנת ההפעלה.

אז איך זה עובד אצלנו? בדיוק אותו הדבר.

אם נחזור שוב להגדרה של הויקיפדיה לברירת המחדל, נראה שמדובר בפעולה שננקטת ע"י התוכנה, על סמך ההגדרות הקיימות שלה, כאשר לא ננקטת פעולה יזומה מצד המשתמש.

לכולנו הרגלים שונים ומשונים, בתחומי חיינו השונים שמנהלים את חיינו (וכפי שהבנו - עצם קיומם חשוב!), אך מה קורה שחלק מההרגלים הללו לא מקדמים אותנו לעבר התוצאות שאנחנו רוצים? מה קורה שכשאני רוצה ליצור תוצאה שהיא ירידה במשקל של עשרה ק"ג, עדיין מנהלים אותי הרגלים של תזונה לא נכונה, רביצה מול הטלביזיה וחוסר פעילות ספורטיבית? - התשובה: כדי לשנות את התוצאות אני צריך להגדיר מחדש את הגדרות ברירת המחדל.

איך עושים את זה?

לכולנו יש שכל מודע ושכל לא מודע. השכל הלא מודע אחראי לכ- 96%-98% מההתנהלות שלנו ושל כל מה שקורה בגופנו, זהו גם החלק שההרגלים שלנו יושבים בו. ההרגלים שלנו הן פעולות לא מודעות שאנו מבצעים כברירת מחדל, כשאין התערבות מודעת של המשתמש (כמו בתוכנות המחשב). השכל המודע הוא השכל שבו נמצאת היכולת המודעת שלנו לבחור מה לחשוב וכתוצאה מכך, מה להרגיש ומה לעשות. זהו החלק שמאפשר לנו את השינוי בהגדרות ברירות המחדל שלנו. זהו החלק שאנחנו צריכים לעבוד איתו יותר כדי להתחיל וליצור את התוצאות שאנחנו באמת רוצים!

אז, מהן ברירות המחדל שלך? בכל תחומי חייך? איך נראה היום שלך? איך נראה הבוקר שלך? איך נראית התזונה שלך? איך נראית ההתנהלות הפיננסית שלך? איך נראית הזוגיות שלך? איך נראות מערכות היחסים שלך?

אני קורא לך להתחיל ולחשוב על הדברים שתמיד רצית ושתמיד חלמת עליהם ולאחר מכן לשאול את עצמך: האם הגדרות ברירות המחדל שלי מאפשרות לי להתקדם לשם? אם התשובה הכנה שלך עם עצמך היא כן, אני מציע לך להמשיך והתנהל באותה הדרך. אם התשובה שלך היא לא, יש לך בהחלט מה לעשות עם זה!

בהצלחה!!!

 

רז אוחנה - מאמן אישי ומנחה קבוצות להתפתחות והעצמה אישית ועסקית

נמלה - אימון אישי ועסקי

אימון אישי | אימון עסקי | נמלה

 

 

כל הזכויות שמורות לרז אוחנה - מאמן אישי ועסקי    אימון אישי | אימון עסקי | נמלה בקרו בדף שלי בפייסבוק  בקרו בבלוג שלי בקרו באתר הבית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב