דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי תחויב חברה זרה שהגישה תביעה בישראל בהפקדת ערובה? 

מאת    [ 30/03/2011 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 2735 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, יגאל קורנר

פעמים רבות, מגישות חברות זרות תביעות בבתי המשפט בישראל. במצבים כאלו, לרוב, מבקשות הנתבעות מבית המשפט לחייב את החברות הזרות בהפקדת סכום כסף בבית המשפט, אשר ישמש כערובה לתשלום ההוצאות אם התביעה תידחה, וזאת מאחר ולחברות הזרות אין נכסים בישראל מהן ניתן להיפרע. בפס"ד שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הדגים בימ"ש כיצד יש לנהוג במקרים כאלו, ובין היתר, באילו מצבים מוצדק לחייב בערובה ומהם הקריטריונים לחישוב גובה הערובה.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

חברת Gefg-Nekar, שהיא חברה גרמנית, הגישה תביעה בישראל נגד חברה ישראלית (מיטרוניקס).

החברה הזרה טענה כי מיטרוניקס הפרה התחייבות לרכישת כמות מובטחת של מנועים שיוצרו בגרמניה עבור מיטרוניקס . לטענת החברה הגרמנית, היא  החלה בהליך הייצור, וללא כל הודעה מוקדמת החלה מיטרוניקס לעבוד מול יצרן מתחרה – דבר שהסב לחברה הזרה נזקים כבדים הנאמדים בסדר גודל של 1 מיליון יורו (מלאים שיוצרו, חומרי גלם שנרכשו, אחסנת מוצרים גמורים וכד').

מנגד הגישה מיטרוניקס תביעה שכנגד, וטענה כי החברה הזרה העלתה שלא כדין את המחירים באופן משמעותי , בניגוד להסכם בין הצדדים, דבר שאילץ את מיטרוניקס לרכוש אלפי מנועים מתוצרת סין אשר איכותם ירודה וסבלו מתקלות חוזרות ונשנות.
אי לכך העריכה מיטרוניקס את נזקיה הישירים בסך של 600, 000 דולר  ארה"ב.

מיטרוניקס ביקשה מבית המשפט לחייב את החברה הזרה בהפקדת ערובה להוצאות המשפט, בהיעדר נכסים בישראל לאותה חברה. החברה הזרה הציגה אישור ממוסד פיננסי בגרמניה כי ברשותה כספים נזילים וביקשה לדחות את הבקשה. מנגד, ביקשה החברה הזרה לחייב דווקא את מיטרוניקס בהפקדת הוצאות ביחס לתביעה שכנגד.

הכרעת בית המשפט:

בית המשפט קבע כי על פי אמנות בינלאומיות שמדינת ישראל חתומה עליהן, אין להפלות חברה זרה לעומת חברה ישראלית בעניין הפקדת ערובות. לאחר מכן, קבע בית המשפט כי בבואו לשקול את החיוב בהפקדת ערובה, יש לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

ראשית, יש לבדוק את יכולתה של החברה התובעת לשאת כלכלית בהוצאות הנתבע, בהנחה ותביעת החברה התובעת תידחה. בעניין זה נפסק כי נטל השכנוע מונח על כתפי התובעת (החברה הזרה), ועליה להוכיח כי יש ביכולתה לעמוד בהוצאות, אם ברצונה שבית המשפט יימנע מלחייב אותה בהפקדת הערובה.

לאחר מכן, יש לבחון את גובה הערובה הנדרשת לכיסוי הוצאות הנתבע, ולוודא שאכן גובה הערובה יהיה מידתי ומאוזן.

לגופו של עניין, החברה הזרה הציגה אישור ממוסד פיננסי בגרמניה בו נאמר כי ברשותה כסף נזיל בסכום של 50, 000 אירו. בית המשפט פסק כי אין באישור זה על מנת להוכיח את מצבה הפיננסי של החברה הזרה, משום שלא נאמר בו מה סכום ההתחייבויות/החובות של החברה, שלא הגישה לבית המשפט דו"ח מפורט אודות מצבה.

מנגד, הציגה מיטרוניקס, בהיותה חברה ציבורית, דו"חות כספיים המצביעים על מצב פיננסי איתן והיעדר חובות.

לאור האמור לעיל, פטר בית המשפט את מיטרוניקס מהפקדת ערובה ביחס לתביעה שכנגד, וחייב את החברה הזרה בהפקדת ערובה בסך של 25, 000 אירו, וקבע כי התביעה תידחה אם ערובה זו לא תופקד בבית המשפט.

(ת.א. (מחוזי תל-אביב) 1593-09 NEKAR-GEFEG  נ' מיטרוניקס בע"מ, השופטת דניה קרת- מאיר, פס"ד 27.12.10. ב"כ הצדדים: לחברה הזרה- עו"ד גוברין, למיטרוניקס- עו"ד עוזרי).

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב