הסודות מאחורי המדפים ? שיגעון הפסטה, מה קורה בעולם ?
יובל לובנשטיין
הפסטה אשר משמעה בצק באיטלקית, היא מאכל פופולארי בכל העולם.
בשנתיים האחרונות האמיר מחירו כמעט ב- 50% , דבר שגרר תגובות נזעמות והפגנות בעיקר בקרב שכבות העניות באיטליה .
הפסטה אשר מיוצרת מקמח מחיטת קשה ולעיתים גם מביצים. החיטה ממנה עשייה הפסטה מכונה חיטת דורום, דורום בלטינית משמעו קשה.
חיטה זו עתירת חלבונים ומיובשת בתהליך הדרגתי שממנו מתקבלת פסטה מוצקה לנגיסה ומאריכת ימים. החלו להכין אותה כבר במאה ה- 8 לפני הספירה באיטליה, אולם את מלאכת ההפצה, עשו המוסלמים אשר החלו להכיר את המאכל לאחר שכבשו את סיציליה.
הידעתם ?
* מקור השם פסטה מהמילה בצק, באיטלקית
* נמצאו עדויות ליצור פסטה בסין לפני כ- 3000 שנה. הממצאים התגלו
לאחר שאיזור במערב סין עבר רעידת אדמה והתגלתה פסטה, באורך של
כחצי מטר ועובי 3 מ"מ, בתוך כד שכוסה בחימר.
* ההיסטוריה של הפסטה באיטליה, דומה במידה מסוימת להיסטוריה של
כיבוש, כלומר כל עם שעבר דרך איטליה ובמיוחד בדרומה, השאיר את
חותמו גם בפסטה, לדוגמא הרביולי, אותו מייחסים לתרבות הערבית
(ממולאים), של המאה ה- 11.
* באיטליה הייתה הפסטה במשך מאות שנים מאכל של מותרות, בדרך
כלל אכלו אותה האיטלקים בתוך מרק.
היא הפכה למאכל עממי יותר בדרום איטליה, רק אחרי מלחמת העולם
השנייה.
כיום הפסטה היא מאכל מוכר ואהוב בכל העולם על אף עליות המחיר במוצר זה.
בישראל במיוחד לפני הפסח, רמות המחירים של הפסטה במבצעים רגילים מגיעה ל-4 חבילות של 500 גרם ב- 10 שקל ואפילו ב- 1שקל לחבילה ללא הגבלת כמות וללא תנאים ברשת אושר עד(נכון לביקור האחרון שלי שם מלפני חודש)
קיימים מספר איכויות של פסטה ובהתאם המחירים.
כיום ניתן לקנות פסטה החל ממחיר של 360 $ לטונה פו"ב סין ועד למחיר של 1200 $ פו"ב לפסטה איכותית.
על מנת להראות לכם, שאף אחד לא מפסיד מהמבצעים, ניקח לדוגמא מחיר עלות של 550 $ פו"ב תורכיה, עבור סחורה סבירה שנמכרת במבצעים של 4 חבילות ב- 10 שקל.
מחיר זה, אשר מתורגם לשקלים בפתח מחסן היבואן הוא 1.1 שקל לחבילה של 500 גרם. רווח היבואן כמחצית השקל לחבילה, כלומר הסחורה מגיעה לרשת במחיר של 1.6 שקל לפני מע"מ ונמכרת במחיר לצרכן של 2.5 שקל כולל מע"מ, או בניכויו ל 2.14 שקל, כלומר "במבצעים", הרשת מרוויחה גם כמחצית השקל לחבילה.
מיותר לציין שהרווח של העוסקים גבוה הרבה יותר בשגרה.
הפסטה וגם הקטניות, זו דוגמא טובה לקבוצת מוצרים בעלי תדמית ודימוי "עממיים", אולם הרווח של העוסקים בהם גבוה ביחס לתדמיתם.
לרווחיות העוסקים ובעיקר היבואנים, תורמת בעיקר העובדה ששערי המטבע מאד נוחים, דבר אשר מוזיל באופן משמעותי את עלות היבוא ולא תמיד מועבר בזמן לצרכנים.
מנגד עליות מחיר של הסחורה ואפילו הקלות ביותר, ישר מגולגלות על המוצר ? חומר למחשבה !
רצוי לא לאגור כמויות גדולות של פסטה ואו לאחסנו במקרר בשל הנטייה של המוצר למשוך אליו חרקים שונים.
יובל לובנשטיין, משמש כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה, ממקימי שופרסל דיל.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר