דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספרים אלקטרוניים: מורה נבוכים 

מאת    [ 29/03/2011 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 3569 פעמים ]

מה שהיה פעם נושא לספרי מדע בדיוני הופך למציאות לנגד עיננו. ספרים אלקטרוניים כבר אינם קוריוז נדיר אלא מציאות שצוברת תאוצה במהירות אדירה. בארץ עדיין לא מדובר בתחום משמעותי אך בחוץ-לארץ ספרים אלקטרוניים כבר תופסים נתח גדל והולך ממכירות ספרים בארצות שונות. הקורא הנבוך ישמח וודאי לקבל כמה קווים מנחים כדי שהוא יכיר מעט את יותר את התחום הגדל בהתמדה שעתיד להשפיע יותר ויותר על הוצאתם לאור ומכירתם של ספרים גם בארץ.

כאשר מדברים על ספרים אלקטרוניים ניתן ורצוי לעשות הפרדה בין שני מרכיבים שונים שביחד יוצרים את התוצר הסופי. ראשית כל ישנו הספר האלקטרוני עצמו: קובץ דיגיטאלי שניתן לקרוא באמצעות אמצעים טכנולוגיים שונים. הקובץ הדיגיטאלי של הספר יכול להיווצר בשתי צורות עיקריות. ניתן לסרוק ספר קיים ואז מקבלים קובץ שהוא למעשה תמונה מסוג כלשהו. ניתן גם להקליד ספר קיים ולהפוך אותו לקובץ כתוב. כיום ישנם כמה פרויקטים חשובים שמנסים להעביר את הספרים הקיימים מהפורמט המודפס אל הפורמט הדיגיטאלי כדי לשמור עליהם וכדי שלקוראים תהיה גישה אל הספרים הללו. פרויקט גוטנברג הוא דוגמה ליוזמה הזו. פרויקט גוטנברג מבקש להפוך לנחלת הכלל טקסטים חשובים בשפה האנגלית שכיום אין עליהם זכויות יוצרים. במסגרת הפרויקט כבר הועלו לאינטרנט יותר משלושים אלף כותרים ועוד היד נטויה. בישראל ישנם שני פרויקטים דומים. פרויקט בן יהודה שם לו למטרה לפרסם ספרות עברית ואילו פרויקט השו"ת עושה את אותו הדבר לספרות היהודית התורנית לדורותיה.

המרכיב השני בתחום זה של ספרים אלקטרוניים הוא הקורא האלקטרוני. מדובר במכשיר שמאפשר קריאה קלה ונוחה של ספרים בפורמט דיגיטאלי. כיום ישנם כמה קוראים אלקטרוניים שניתן לרכוש. הקורא בעל נתח השוק הגדול ביותר בתחום הזה של ספרים אלקטרוניים הוא הקינדל של חברת אמאזון – החברה שמתמחה במכירת ספרים באינטרנט. הקורא של החברה נחשב נוח מאוד לשימוש והוא זוכה לפופולאריות רבה. החיסרון שלו שניתן לקרוא בו רק ספרים דיגיטאליים שנרכשו דרך החברה עצמה. גוגל, כדרכה בקודש, כבר מציעה פלטפורמה שונה של מכירת ספרים דיגיטאליים שתתחרה במודל העסקי של אמאזון: ספרים דיגיטאליים שיתאימו לכל קורא אלקטרוני. בארץ מוצע למכירה קורא אלקטרוני בשם עברית שכרגע מוגבל לספרים דיגיטאליים של הוצאות מסוימות בלבד. השוק בישראל עדיין צעיר וניתן לצפות להופעתם של קוראים אלקטרוניים נוספים לצידם של מחשבים ניידים קטנים שמתאימים גם לקריאת ספרים דיגיטאליים.

לא כאן המקום להלאות את הקורא בעניינים טכנולוגיים שונים ולכן נסתפק בהערת אגב: ספרים דיגיטאליים שונים יכולים להתבסס על טכנולוגיות שונות ולכן קוראים אלקטרוניים יכולים להיות מותאמים לסוג אחד של פורמט דיגיטאלי או מותאמים לכמה סוגים. ייתכן והשינויים הגדולים בעתיד של הספרות האלקטרונית יהיו בתחום הנגישות של הקוראים האלקטרוניים לפורמטים השונים. מי שיצליח להציע לקורא את הבחירה הגדולה ביותר של ספרים דיגיטאליים יזכה בנתח השוק הגדול ביותר.

האם ספרים אלקטרוניים יחליפו את הספרים המודפסים? אולי כן ואולי לא, אך דבר אחד בטוח: זה לא יקרה כל-כך מהר. עד שמחירם של קוראים אלקטרוניים לא יוזל בצורה ממשית הרי שעדיין יהי שוק לספרים מודפסים, בעתיד הקרוב לפחות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב