דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספרים: להיכנע למציאות? 

מאת    [ 29/03/2011 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 2322 פעמים ]

המהות של הספרות היא התגברות על המציאות. אפילו ספרים ריאליסטיים לחלוטין שמתארים לכאורה את המציאות דורשים מהקורא התעלמות מהמציאות כשהם מתארים עולם באמצעות מילים ומנסים להקטין אותו למידתו של עמוד מודפס. הסופרים שכותבים ספרים בימינו צריכים לקבל החלטה: האם הם נכנעים למציאות שבה ספרים מתחרים נגד אמצעי בידור רבי עוצמה ומנסים להתאים את הכתיבה כך שהיא תצליח להתחרות בהם בהצלחה גדולה יותר? האם, מצד שני, הם מסרבים להתאים את הספרות למציאות המשתנה ומבקשים להמשיך לכתוב ספרים כמו פעם מתוך התעלמות מהתחרות הקשה?

הספרות ניצבת, ולא בפעם הראשונה, בפני פרשת דרכים משמעותית. כיום, ספרים מתחרים על תשומת ליבו של הקורא הפוטנציאלי עם אמצעי בידור אחרים שעוצמתם גדולה וכוח המשיכה שהם מפעילים על האדם מן הישוב חזק במיוחד. יהיה כמובן מי שיגיד שמטרתם של ספרים איננה לבדר אלא לחנך, לפקוח עיניים, לגלות דברים סמויים מהעין, לרומם את הרוח האנושית, לפאר את הבריאה, לאתגר את הקורא ושאר מטרות שונות ומשונות שאינן נופלות בגבולות ההגדרה של "בידור." בין אם מסכימים עם הדעות הללו ובין אם לא, המציאות היא שרבים מבין הקוראים קוראים ספרים מתוך רצון להתבדר. על תשומת ליבם של קוראים אלה מתרחשת תחרות קשה בין אמצעי הבידור השונים, כולל ספרים.

גם מי שסבור שספרים הם אומנות ולא בידור איננו יכול להתכחש לכך שהקהל שלו עלול להתמעט יותר ויותר כשהוא מעדיף בידור, איכותי או לא, על פני אמנות הכתיבה המהוללת. האם אמנות צריכה להיות נחלתם של מתי מעט בלבד או שעליה לפנות לקהל גדול ככל האפשר? הויכוח הזה הוא ויכוח עתיק יומין ואין זה המקום להכריע בו. ניתן להסתפק ולומר שעבור מי שסבור שיש חשיבות בכך שהאמנות – כל אמנות שהיא – לא תפנה רק למתי מעט אלא תחשוף את עצמה בפני קהל נרחב, להתמודד עם שאלת התחרות שבפניה ניצבים בימינו ספרים וסופרים.

יהיו סופרים שיתעקשו להמשיך ולכתוב ספרים באותה הצורה שבה הם נכתבו עד היום. יהיו אחרים שינסו למצוא צורה חדשה יותר של כתיבת ספרים כדי שהם יצליחו להתמודד עם אמצעי הבידור האחרים. לא מדובר דווקא – אם כי גם זו אפשרות – לכתיבת ספרים קלים לקריאה ובידוריים יותר שימשכו את הקוראים בקלילות שלהם וברדידות שלהם. למעשה, בפני הסופרים של ימינו ניצבת משימה קשה ומיוחדת: לכתוב ספרים טובים שיצליחו למשוך את הקורא גם כשיש לו אופציות אחרות שיעסיקו אותו בזמנו הפנוי. אפשר לקונן על התדרדרות התרבות ולהסתגר בעולם קטן והולך שמגן בעוז על התרבות הגבוהה; ניתן גם לוותר על הקינות ולהתייצב אל מול האתגר החדש שניצב בפני הסופרים של ימינו: לכתוב ספרות איכותית שלא תתפשר ותוותר על פנייה לקהל קוראים גדול ורחב.

מדובר במשימה לא קלה ורבים הסופרים שמעקמים את אפם לנוכח הדרישה לכתוב בצורה שתהיה נגישה לאדם מן הישוב. חשוב להדגיש לכן שכתיבה שפונה לציבור רחב של קוראים יכולה ולכן צריכה להיות איכותית. לא מדובר בכניעה לטעם הנמוך ביותר אלא יצירת ספרים שיהיו טעימים מספיק בשביל למשוך חזרה אל הספרות את כל אותם אנשים שהתרגלו לאכול מזון מהיר מסוגים שונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב