דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלומות - עולם של מסתורין 

מאת    [ 20/08/2007 ]

מילים במאמר: 695   [ נצפה 5278 פעמים ]

בס"ד

האם יש משמעות לחלומותינו?

האם החלומות באים כדי להודיע לנו מה יקרה, או שמא מבטאים החלומות את פחדינו, את שאיפותינו? האם מלבד חוויית החלימה יש ערך או עניין בחלומות? אם כן, איך נדע מה פשר החלומות שלנו?

"בעל החלומות" המפורסם ביותר הוא יוסף הצדיק. מרגע שקוראים עליו, מתנהלת כמעט כל המציאות בפרקים הבאים עפ"י החלומות. יוסף חלם שהכוכבים, השמש והירח משתחווים אליו. יוסף חלם ש-11 אגודות שיבולים כורעות לפני אגודת השיבולים שלו. יוסף עורר את כעסם של אחיו שהסבירו את חלומותיו של יוסף כמשאלת לב, מה שהתגלה אחר כך כחלום נבואי כשהאחים ואביו באו אליו למצרים לחיות תחת חסותו. כשישב יוסף בכלא המצרי פתר את חלומותיהם של סריסי פרעה: שר המשקים ושר האופים. שר האופים נתלה כפי שפתר יוסף. שר המשקים הוחזר לעבודתו עפ"י נבואתו של יוסף. כשחלם פרעה את חלומותיו על שבע השיבולים השמנות שבולעות את שבע השיבולים הרזות. על שבע הפרות השמנות שבולעות את שבע הפרות הרזות. באר יוסף לפרעה את חלומותיו.

ההצלה שבאה למצרים ובכך לבני ישראל בעקבות הפירוש המדוייק של יוסף לחלום, רק מגבירים את תחושת החשיבות הגדולה שנותנים לחלום. כאן גם התקיימו חלומותיו של יוסף עצמו, הוא נעשה האיש החשוב ביותר במצרים אחרי פרעה, אחיו ואביו הזדקקו לו ובאו למצרים לחיות תחת חסותו.

כל זה מסעיר ומעורר גם בנו יחס מיוחד לחלומות שלנו.

החלומות שייכים לפן נסתר בחיינו. המסתורין שבחלומות מושך ומרתק.

לאחר הקימה מנסים החולמים להיזכר בכל פרט, לשחזר ולשמור בראש כמו חפץ יקר ערך. הרובד החבוי, הנסתר שבחלומות, מעורר עניין בגלל הכפלת המציאות שבו. כאילו קיבלנו שדר מעולמות עליונים. האם זה באמת כך?

קשה להאמין שחוויה לילית של חלום מיוחד אין לה שום משמעות. לכן מחפשים פותרי חלומות.

אבל חז"ל מזהירים מפותרי חלומות.

לא כל אחד יכול לפתור חלום. הפותר צריך להיות בקיא וירא שמים וכן עם קצת רוח הקודש. צריך סיוע מרוח אלוקים. כך גם אמר יוסף לשר המשקים ולשר האופים לפני שפתר את חלומותיהם: "הלא לאלוקים פתרונים" (בראשית מ,ח)

ומהיכן באים החלומות? חז"ל מסבירים שיש מספר מקורות לחלומות. י

ש חלומות הבאים מרוח טובה (מהמלאכים), יש הבאים מרוח רעה (מהשדים, ר"ל),

יש חלומות הבאים מהרהורי ליבו,

יש חלומות הבאים להודיע דבר מה.

לא לכל החלומות יש להתייחס.

סיבות רבות לחלום. אחד מהם רוח סוערת ונפש רגישה. אחר הוא פחדים המקננים באדם. יש חלומות המגיעים כשליחות להודיע דבר מה. צריך ללמוד להבחין בין החלומות על מנת לדעת אם להתייחס אליהם או להניחם.

"ואמר רבי יוחנן: שלושה חלומות מתקיימים ואלו הם: חלום של שחרית חלום שחלם לו חברו וחלום שנפתר בתוך חלום. ויש אומרים אף חלום שנשנה" (מסכת ברכות נה)

חלום של שחרית – זהו חלום שחלמנו ממש לפני ההתעוררות, משום כך אנו זוכרים בדרך כלל את רוב החלום. מומלץ להחזיק פנקס ועט ולרשום מיד בקימה את החלום. אח"כ עלולים לשכוח. אחר כך להתארגן מה שצריך בבוקר, ורק אז לקרוא ולנסות להבין ולהשלים פרטים.

חלום שחלם לו חברו – אדם עשוי לחלום חלום הקשור לרעהו. בחלום נאמרים לו דברים. או אולי מזהירים, או רואים דבר מה שקשור לחבר, על כך אמר רבי יוחנן שחלום זה מתקיים.

חלום שנפתר בתוך חלום – זהו חלום שבו אנחנו גם מקבלים הסבר ודברים ברורים למה שיכול לקרות.

חלום שנשנה – חלום שחוזר על עצמו מספר פעמים, כך, שאף אם מתעלמים בהתחלה. אח"כ קשה שלא להתייחס. אם זה משהו רע – זה כמובן, מטריד ומפחיד. אם זה דבר טוב – זה מעורר תקוה. (חלומותיו של פרעה וכן חלומותיו של יוסף חזרו על עצמם.)

אצל חז"ל מוצאים אנו פירוש כמעט לכל דבר, חפץ, או מעשה שנחלם. החלומות מקוטלגים לפי זמן החלום, נושא החלום, הדמות שנחלמה, הפריטים שהופיעו בחלום ומה עשינו עם הפריטים הללו. לדוגמא:

הזכוכיתמלשון זך. הרואה כלי זכוכית שנשתברו – נעשית בקשתו. רואה זכוכית – טוב לו רואה ששברי זכוכית נפלו לפניו – לוקחים ממנו הדברים שאמרו עליו וכל מה שחשבו עליו שונאיו.

במסכת ברכות נה-עי נאמר: "שמואל כשהיה רואה חלום רע אמר "החלומות שוא ידברו" (זכריה י,ב) וכשהיה רואה חלום טוב היה מתמה ואומר:"וכי חלומות שוא ידברו? והרי נאמר "בחלום אדבר בו" (במדבר יב,ו)"

ובזוהר הקדוש נאמר: "חלום שהוא טוב, צריך לזכרו שלא ישכחנו ואז הוא מתקיים. שאם האדם שוכח חלומו – כך נשכח מעליו מלמעלה ואינו מתקיים."

ואם אתם רוצים חלומות טובים, זכרו: "ההולך לישון מתוך שמחה – רואה חלום טוב". (רש"י) 

צפורה בראבי
ד.א. teilot1@walla.com
האתר שלי:
http://site.2all.co.il/gamt



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב