דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיגרנה - סיבה שכיחה לכאבי ראש חוזרים, בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 20/08/2007 ]

מילים במאמר: 2360   [ נצפה 4862 פעמים ]

הסיבות השכיחות לכאבי ראש הן כדלקמן:

1. קונסיטוטציה- מצב בגוף תלוי בתורשה אותה קיבלנו מהורינו, וזה תלוי ב-3 גורמים:

א. מצב הבריאות הכללי של ההורים.
ב. מצב הבריאות של ההורים בזמן ההתעברות.
ג. מצב האם בהריון.

כל אחד מהמצבים דלעיל יכול להיות גורם לכאבי ראש בהמשך החיים. כאבי ראש מתחילים בדרך כלל בגיל 7-10 מחשידים לבעיה של קונסטיטוציה. באם המצב האנרגטי של ההורים היה ירוד, גם הילד מתחיל את חייו עם חולשה. באם ההורים מבוגרים מדי בשעת ההתעברות, הילוד מקבל בתורשה "כליות" או "כבד" חלשים. יתכנו בעיות כמו השתנה תכופה, השתנה לילית בילדים, חוסר חיוניות, כאב ראש עמום ומיופיה.
גם באם מצב ההורים הכללי היה טוב אך בעת ההתעברות היה חלש, כמו מהסיבות הבאות:
עבודה מוגזמת, פעילות מינית מוגזמת, צריכת אלכוהול מרובה, שימוש יתר בתרופות או בסמים כמו חשיש או קוקאין, כל אלה יגרמו לקונסטיטוציה חלשה בילד ולא רק בכליות או בכבד אלא גם באיברים אחרים כמו- הטחול, הריאות או הלב. באם ההורים עבדו מוגזם, הבעיה המולדת תהייה חולשה בטחול. שתיית יתר של אלכוהול או סמים ו/או תרופות יגרמו לחולשת "ריאות" מולדת. חולשת טחול מתבטאת בחולשת שרירים (טונים ירוד), חולשה פיזית כללית, בעיות עיכול ועד לקשות ביותר. במקרים אלו כאבי הראש יהיו קדמיים ויהיו קשורים לאכילת מזונות.
חולשת "ריאות" בילד תתבטא בנטייה להתקררויות חוזרות וזיהומים בדרכי הנשימה, שיעול ואסטמה, אקזמה, חיוורון, חזה דק.
חולשת "הלב" מולדת בילד מתבטאת בהפרעות חלימה ושינה, עצבנות וחריצים עמוקים במרכז הלשון. תינוק בן פחות מ- 3 שנים נוטה להתעורר בוכה בלילות. במקרים הללו כאב הראש מתמקד בקדמת הראש או מתפשט על כולו.
מצב האם במהלך ההיריון משפיע על העובר. באם האם סבלה מתאונה, הילד יכול לסבול מכאבי ראש. שום במהלך ההיריון יכול גם לגרום לכאבי-ראש הנובעים מחולשת "הלב". זה יכול להתבטא גם בכתם כחול בקדמת הראש של הילד ובסנטר.


2. רגשות- הרגשות גורמות למחלות וכמובן גם לכאבי ראש למיניהם.

א. כעס- רגשות רבים מיוחסים לכעס ברפואה הסינית כאשר המשותף בכולם גורם לאנרגיית "היאנג של הכבד" לעלות או לזו של "האש בכבד". זו גם הסיבה הכי שכיחה להופעת כאבי ראש ומתבטא בכאבים לאורך מסלול כיס-המרה כמו ברקות ובצידי הראש.
ב. דאגות- דאגנות יתרה פוגעת בצ'י (אנרגיה פנימית) של הריאות והלב. אלו סיבות לא ישירות לכאבי ראש. חולשת הריאות גורמת ליאנג הכבד או לאש הכבד לעלות ועל רקע זה כאבי ראש. הדאגה גורמת גם לכאבי ראש ישירים הממוקמים בקדמת הראש או בחלקו העליון של הקרקפת והם עמומים באופיים.
ג. פחד- מצב חרדתי מתמשך מחליש את הכליות וגורם לכאבי ראש באופן ישיר או עקיף. הכליות גורמות לכאב ראש כללי ובאופן עקיף אנרגיית היאנג של הכבד יכולה לעלות ולגרום לכאבי ראש לאורך מסלול כיס המרה.
ד. שום- שום פוגע ישירות בצ'י, באנרגיה הפנימית על כן הוא משפיע על הלב, הריאות והטחול. כאב הראש המתאפיין הוא כללי.
ה. עבודה נפשית מוגזמת- למרות שלא מדובר ברגשות, בעיה זו נמצאת בהיבט של בעיות נפשיות, עבודה נפשית מוגזמת מהווה סיבה שכיחה לכאבי ראש בילדים. שכיח לראות זאת בקרב ילדים שאפתנים. זה דורש שעות לימוד וריכוז רבות עם דאגנות יתרה למצב ההצלחה המובילים לכאבי ראש ומיגרנות. שעות הקריאה המרובות וכיום צפיית יתר במחשב, מעמיסים על העיניים וגורמים לכאב ראש.


3. עבודה מוגזמת-

עבודה של שעות ארוכות בלא מנוחה מתאימה, מחלישה את הצ'י בטחול ולאורך זמן את היין בכליות. זו הסיבה הכי שכיחה לחוסר יין. זה יגרום לכאב ראש כללי או יגרום להתפרצות יאנג ואש בכבד ולכאבי ראש לאורך מסלול כיס המרה.


4. פעילות מינית מוגזמת-

סיבה מאוד שכיחה לכאבי ראש ויותר בגברים. ביום לא מאפשרים לכליות להתאושש אחרי מגע מיני ולאורך זמן, אזי הכליות נחלשות אנרגתית ביין וביאנג. גברים נפגעים מזה הרבה יותר מאשר נשים. לידות מרובות ותכופות מחלישות את הרחם ואת הכליות בנשים. זו סיבה שכיחה לחולשת הכליות בדומה לזה הקיים בגברים. כאב ראש המתאפיין במצב זה הוא, אוקציפיטלי (עורפי) או בכל הראש המלווה הסחרחורות. חשוב לציין שאין הגדרה מוחלטת מהי פעילות מינית מוגברת והיא למעשה תלווה בקונסטיטוציה של האדם ומידת חוזק "התמצית" שלו.


5. תזונה-

לתזונה השפעה ישירה ומשמעותית באטיולוגיה של כאבי הראש. תזונה לא סמיכה גוררת להופעת כאבי ראש בהשפעתם על איברים שונים. ראשית, תזונה לא מספקת גורמת לכאבי ראש בשל חוסר צ'י כללי ודם ולרוב מופיע בפסגת הקרקפת. תזונה יתרה עד להגזמה חוסמת את "צ'י הקיבה", ומחלישה את הטחול הגורם לכאבי ראש קדמיים חדים.
צריכת יתר של מזון חריף ומתובל, בשר אדום ואלכוהול גורמים כולם ל"אש בכבד" או ל"חום בקיבה". אש בכבד מתבטאת בכאבי ראש צידיים וחום בקיבה מתבטא בכאבי ראש קדמיים ושניהם חדים באופיים.
צריכת יתר של מוצרים יוצרי לחות פוגעים בטחול פוגעים בטחול המסתיימים בלחות וזה גורם לכאבי ראש עמומים בקדמת הראש ותחושת כבדות אופיינית בראש.
מזונות יוצרי לחום הם: מזונות שמנים, מטוגנים, מוצרי חלב למיניהם, בננות, בוטנים ואגוזים בכמויות גדולות, מתוק וסוכר לבן.
יותר מדי מלח במזון יגרום לחולשה בכליות ויביאו לכאב ראש עמום בכל הראש או בעורף. מזונות מעובדים מועשרים במלחים והם נוספים לכלל המזונות הבעייתיים לכליות.
צריכת יתר של מזון חמוץ משפיע על הכבד והינו סיבה שכיחה לכאבי ראש. מזון חמוץ כולל יוגורט, אשכולית, תפוח מבושל, חומץ, זנגוויל, תרד ועוד..
הדרך בה אוכלים את המזון גם היא משפיעה על האנרגיות של האיברים הפנימיים. אכילה חפוזה או בזמן שיחה על נושאים כלשהם כולל נושאי עבודה מביא לכליאת מזון בקיבה ולכאב ראש חד בקדמת הראש. אכילה לא מסודרת או בשעות הערב המאוחרות יגרמו לחוסר אנרגיית "יין בקיבה" ויגרמו לכאבים עמומים בקדמת הראש.
צריך לזכור שהתזונה הסינית התפתחה לפחות 2,000 שנה ויותר אחורה. שם לא לקחו בחשבון את כל המזונות המעובדים המודרניים ובתוספות הכימיות המתווספות למזונות במהלך העיבוד. ניתן לומר כי מזונות מעובדים עם תוספים של חומרים כימיים התפתחו בשני העשורים האחרונים בצורה מוגזמת והם מהווים את אחת הסיבות לכאבי ראש. תמיד צריך לזכור כי תיתכן רגישות למזונות והם יהוו את הגורם לכאבי הראש אותו צריך לאבחן.
צריך לזכור כי מספר מזונות אותם אנו צורכים בתדירות גבוהה, כמו קפה, קקאו ושוקולד מביאים סיבה ישירה להחמרת כאבי הראש או להתהוות התקפי מיגרנה. בחברה המערבית, צריכה מרובה שלקפה גורמת לכאבי ראש כרוניים ומיגרנות. מכאן ההמלצה החמה לא לצרוך את החומרים הללו בכל זמן שהוא ולפחות לא בכמויות מוגזמות.


6. תאונות-

תאונות קשות ונפילות אשר משפיעות על הראש יכולות לגרום לעימדון של "דם" באזור מסוים בראש. זו סיבה שכיחה לכאב ראש כרוני. בכל מקרה בו אדם סובל מכאב ראש ממוקד ולרוב בשטח קטן, הסיבה השכיחה לכך היא טראומה של הראש. האדם לא תמיד זוכר את האירוע אך הגוף כן זוכר. יתכן וימצא כתם סגול קרוב לקצה הלשון אשר יתמוך בטראומה הישנה בראש.
צריך לזכור, טראומה לראש ברוב המקרים לא גורמת לכאבי ראש מיידית. זה יכול להופיע אחרי שנים ארוכות וכאשר זה יהיה מעורב בבעיה אחרת. למשל, ילד נפגע בראש ושנים רבות לאחר מכן, מסיבה כלשהי, אש הכבד או היאנג עולים ואז זה יתמקד בראש במקום הפגוע הישן ויגרום לכאבי ראש.





7. לידה-

לידות מרובות ותכופות מחלישות את הכבד והכליות באישה. ואלו כאמור סיבות ידועות לכאבי ראש. צריך לזכור שגם הפלות חוזרות זהות ללידות מרובות ואפילו חמור מכך מפני שהחוסר באנרגיית הכליות חמור הרבה יותר. כן ישנה נטייה רבה יותר לאבד דם. נשים רבות נכנסות למצב נפשי קשה של אובדן או של כשלון.


8. סיבות חיצוניות פתולוגיות- הסיבות השכיחות ביותר הינן רוח ולחות.

הרוח תוקפת את פסגת הקרקפת ומתאפיינת בכאבי ראש בלא שום סיבה אחרת או תסמינים אחרים או שזה מתלווה לחדירת "רוח קרב". רוח חיצונית תוקפת את שרירי הצוואר עם התפתחויות נוקשות. הרוח גורמת לכאב אקוטי אך חדירת רוח חוזרת גורמת לכאבי ראש כרוניים, עם נוקשות בצוואר ובכתפיים.

הלחות החיצונית יכולה להשפיע על הראש עם כי בגלל הכובד בנטייה היא בחלקים התחתונים של הגוף, חדירת לחות ישירה ואקוטית יכולה לחדור לראש ולגרום לכאב האופייני ללחות.


מסלולים


הראש הוא המקום הגבוה ביותר בגוף, לא רק אנטומית אלא גם אנרגטית. זהו המקום עם הפוטנציאל האנרגתי בצירקולציית הצ'י במסלולים. הצ'י זורם במסלולים מפני שיש הפרש פוטנציאלים בין החזה לבין הראש. הצ'י מתחיל בריאות שבחזה וזורם לאורך המסלול אל עבר הראש. האנרגיה הפוטנציאלית מינימלית בחזה ובכל שעולה אל הראש היא צוברת יותר אנרגיה. באצבעות יש שיחלוף של הקוטביות, מהריאות זה עובר למסלול במעי הגס וממשיך לעלות אל הראש תוך עליה ברמה האנרגתית. בראש, הרמה היא מקסימלית והיא פוחתת תוך כדי הירידה אל עבר הרגליים. ברגליים, הצ'י משנה את הקוטביות ומתחלפת ממסלול הקיבה היורד אל מסלול הטחול העולה מעלה. למרות זאת, האנרגיה הפוטנציאלית יורדת כי היא זורמת אל אזור החזה. בחזה המסלול של הטחול מתחבר לזה של הלב. דרך מסלול הלב הוא מטפס כלפי מעלה. ממסלולי היאנג השכיחים המגיעים אל הראש הם כיס-המרה ושלפוחית-השתן ממסלולי היין השכיחים המגיעים אל הראש הם הכבד והכליות.

אבחנה-

1. אבחנה לפי המסלולים.
2. אבחנה לפי סוג הכאב.
3. אבחנה לפי החמרה או הטבה.


אבחנה לפי מסלולים


פסגת הראש- כאב ראש בחלקו הגבוה ביותר נובע על רקע מסלול הכבד. תיתכן עליה של אנרגיית היאנג או מחוסר דם בכבד. כן יתכן מצב בו יהיה חסר צ'י או דם שלא הצליחו להגיע לראש ולא בהכרח מבטאים פגיעה בכבד, תהייה הטבה בכאבים בשכיבה והם יהיו עמומים במהותם. בעליה של יאנג הכבד או של אש הכבד, הכאב יתאפיין בחריפותו.

צידי הראש- מקום זה בראש תואם את מסלול כיס-המרה. לרוב נובע מעליית יאנג בכבד, אש הכבד או רוח שעולה. כאבים אלו הם חריפים והולמים.

כאב בצד אחד של הראש- תואם למסלול כיס-המרה וגם כאן הסיבות דומות לאלו דלעיל

צדעים- אזור זה שייך למסלול כיס-המרה וכאב הראש תוקף לרוב צד אחד בלבד. הסיבה לרוב היא עליית היאנג בכבד או אש בכבד או רוח בכבד והיא לרוב הולמת במהותה.

מאחרי העיניים- מקום שכיח לכאב מיגרנות. כאב הראש נובע מחוסר יאנג בכבד באם הכאב עמום או מעליית היאנג בכבד באם הכאבים חדים ועזים.

קידמת הראש- כאב ראש שכזה שייך לקיבה. יכול לבטא חוסר בקיבה באם הכאב עמום או חום בקיבה באם הכאב חד.
סיבה שכיחה לכאבי ראש קדמיים הינו "לחות" או "כוח" בראש המונעים מהיאנג בטבור מלעלות אל הראש ולשפר את פתחי החושים. מסיבה זו כאב ראש שכזה מלווה בתחושת כבדות על הראש, וחוסר יכולת ריכוז. באם "כוח" הוא הגורם לכאבי הראש יחווה האדם גם סחרחורות וראיה מטושטשת.
במקרים אחדים, כאבים בקדמת הראש יכולים לנבוע מסיבות פוטוגניות כמו- רוח חיצונית שטרם נפלטה מהגוף. הרוח יכולה להיות קרה או חמה.

אחרי הראש (עורף)- כאב ראש כרוני באזור זה של הראש נובע על רקע חוסר בכליות המתבטא במסלול כיס השתן.
כאב ראש חריף נובע מחדירה של רוח חיצונית (לרוב רוח קרה). כאב ראש זה מלווה בנוקשות הגב והצוואר.
במקרים אחדים, כאבי ראש עורפיים יכולים להתלוות לדפוס של שלפוחית השתן, כמו לרוח חמה בשלפוחית ואז הכאבים חריפים.

כאב של כל הראש- כאבי ראש כרוניים באזור זה נובעים על רקע חוסר תמצית בכליות. תמצית הכליות מזינה את המוח ובחוסר של הזנה יכול להתפתח כאב ראש עמום בכל הראש עם תחושה של ריקנות בראש.
כאב ראש חריף אשר תוקף את כל הראש נובע מחדירה של רוח אשר יכולה להיות חמה או קרה. אלו כאבים קשים וחדים. כמו כן, ישנה התייחסות למסלולים. יאנג מטפס על הכבד מתבטא במסלול המרה בעוד אשר חוסר בכליות יתבטא במסלול שלפוחית השתן. ישנם מצבים חריגים כמו חוסר בכליות אשר מביא ליאנג הכבד לעלות ואז הכאב מטעה יכול להיות במסלול המרה או בשלפוחית בעורף.
חשוב להתייחס גם לשעות בהן מופיעים הכאבים מפני שהם מבטאים את המסלולים השונים. לפי השעות ניתן לאבחן את המסלול הפגוע.



אבחנה לפי סוג הכאבים


בדרך כלל כאב עמום מצביע על מצב של ריקנות בעוד אשר כאב חד מצביע על מצב מלאות. מצב פתאומי מחשיד לגורם חיצוני שחדר לגוף בעוד אשר מצב מתקדם מצביע על גורם פנימי. מצבי ריקנות גורמים לכאבי ראש עמומים כולל חוסר צ'י או דם, חוסר דם בכבד ו/או בכליות. מצבי מלאות כוללים יאנג כבד שעולה, התפרצות אש בכבד, רוח בכבד, ליחה, עמדון דם וחום בקיבה.


אבחנה לפי הטבה או החמרה


הגורמים אשר מחמירים או מיטיבים עם כאב ראש נותנים מושג לגורם שלהם.

זמנים- כאב ראש כרוניים המחמירים במהלך היום מצביעים על חוס צ'י/יאנג או לחות. כאבי ראש כרוניים המחמירים בערב-לילה מצביעים על חוסר של דם או יין.

פעילות/מנוחה- כאב ראש המחמיר בפעילות נובע על רקע חסר צ'י או דם, בעוד אשר כאב ראש המוקף בפעילות קלה נובע על רקע של עליית יאנג בכבד או ליחה.
כאב ראש המוקף במנוחה או בשכיבה נובע על קרע חוסר צ'י או דם, בעוד אשר כאב ראש המחמיר בשכיבה נובע על רקע לחות או כוח.

מזג אויר- כאב ראש המחמיר בחום נובע על רקע עליית יאנג הכבד או אש הכבד, בעוד אשר כאב ראש שמחמיר בקור נובע מחוסר יאנג. באם ההחמרה היא המזג אויר לח זה מצביע על ליחה או לחות.
כאב ראש המוקל זמנית על ידי קור (כולל מים קרים), מקורו בעליית היאנג בכבד או אז הכבד.

רגשות- כאבי ראש המחמירים בכעס נובעים על רקע יאנג הכבד או אש הכבד. כאב ראש המחמיר פתאומית כאשר האדם נרגע (אופייני לכאבי ראש של סוף שבוע) נובעים על רקע עליית יאנג הכבד. אותו כנ"ל אשר הכאב מחמיר בהתרגשות פתאומית, זה על קרע יאנג הכבד.

פעילות מינית- כאבי ראש המתגברים אחרי פעילות מינית מצביעים על חוסר בכליות.

מזון- כאבי ראש המחמירים לאחר אכילת מזונות מסוימים מחשידים ללחות, כוח, שארית מזון או חום בקיבה. הקלה בכאבי ראש לאחר אכילה מצביעה על חוסר צ'י או דם.
כאבי ראש המוחמרים לאחר אכילת מזון חמוץ (כמו תפוז, אשכולית, ג'ינג'ר וכו'..) נובעים על רקע עליה של יאנג הכבד.

מנח- כאבי ראש המוקלים בשכיבה נובעים על רקע חסר. באם הכאבים מתגברים בשכיבה ומוטבים בישיבה, נובעים על רקע עודף.

מחזור חודשי- כאבי ראש רבים מושפעים על ידי המחזור החודשי. כאבי ראש המבשרים את המחזור נובעים מעליה ביאנג הכבד. באם הכאבים מחמירים במחזור עצמו זה נובע מאש בכבד או מעמדון דם. באם כאבי הראש מופיעים לקראת סוף המחזור זה מצביע על חוסר דם.

לחץ- בלחץ מקומי על אזור הראש, באם ישנה החמרה של הכאבים זה מצביע על מצב עודף ולחלופין, הטבע בכאבים בלחץ מצביע על מצבי חסר.


הטיפול

הטיפול ניתן בהתאם לאבחנה שהגיעו אליה לפי הרפואה הסינית- באם מדובר בגורם חיצוני, חשוב לפנות אותו. מפנים את הרוח, בחום או בקור ו/או בלחות. בגורמים הפנימיים, חשוב להכיר באם מדובר בעודף אותו מפנים ומאזנים, ומצבי חסר אותם צריכים להוסיף ולאזן. הטיפול ניתן באמצעות המלצות לאורח חיים כולל תזונה מתאימה, דיקור וצמחי מרפא.

מיגרנה- המיגרנה היא סוג אחד בתוך שלל האפשרויות של כאבי הראש. דרגת החומרה קשה יותר ומכאן גם מידת התגובה לטיפול. הרבה פעמים צריכים לשלב דרכי אבחנה נוספות כמו, חוסר סבילות למזונות מסוימים. הטיפול בדיקור לא תמיד די בו וצריך לשלב גם צמחי מרפא. למרות כל זאת סך תוצאות הטיפול נמוכות לעומת כאבי ראש אחרים ו/או בעיות רבות אחרות המטופלות ברפואה הסינית. ברם, בהשוואה לכל טיפול אחר המקובל ברפואה המערבית, התוצאות של הרפואה הסינית עולות בהרבה על אלו של המערבית. לאור כל האמור לעיל, המלצתי החמה היא, לנסות את הרפואה הסינית בכל מקרה של כאבי ראש או מיגרנה בטרם פונים לקבלת טיפול ברפואה המערבית. הטיפולים הסיניים כמעט נטולי תופעות לוואי בהשוואה לרפואה המערבית, שבתרופות בעלות תופעות לוואי ולא מעטות. רק במקרים שכשלו לגמרי בטיפול הסיני רצוי שינסו את הטיפולים האחרים.
פרופ' משה שטרנפלד מומחה לרפואה פנימית ורפואה סינית מסורתית, טיפול בדיקור וצמחי מרפא, טיפול בביו-תהודה ואוזון.
הקליניקה נמצאת ברח' לוי אשכול 50 דירה 3א', שכונת ל ', תל אביב. טל ' 03-6996937
כתובת האתר- http://www.moshe.org.il
אי-מייל - moshes50@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב