דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העתיד של קניות חברתיות 

מאת    [ 26/03/2011 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 3403 פעמים ]

קניות חברתיות הן הדבר החם ביותר עכשיו. חברות כמו Groupon האמריקאית מדברת על הנפקה בשווי של $25 מיליארד ורוכשת את חברת גרופר הישראלית בכמה עשרות מיליוני דולרים. אבל האם השווי של החברות הללו באמת מוצדק והאם המודל שלהן יחזיק מים לאורך זמן?

 

לדעתי התשובה היא "לא" לשתי השאלות. מה בעצם מציעות החברות של רכישה חברתית? הן מציעות לצרכנים אפשרות לרכוש מוצרים ושירותים יותר בזול, בגלל שהרכישה נעשית בקבוצה גדולה של מספר רב של אנשים. כביכול, זהו מודל שכולם אמורים להרוויח ממנו, הלקוחות זוכים להנחה משמעותית, הספקים זוכים למספר רב של לקוחות ואתרי הקניות החברתיות זוכים להכנסה מהעסקה. 

 

אז למה זה לא יעבוד לאורך זמן? משתי סיבות. הראשונה היא שבסופו של דבר מה שהאתרים של הקניות החברתיות מעניקים הוא הנחה, ללא כל הוזלה משמעותית בעלויות. זה נכון שיש חסכון מסוים בעלויות עקב הקנייה המרוכזת של מספר רב של לקוחות ונכון שהחברות שעמניקות את ההנחות זוכות ליתרון מסוים לגודל עקב גידול במכירות, אבל שני היתרונות הללו מעניקים חסכון קטן בלבד. החסכון לא יכול להצדיק את ההנחות שהחברות מעניקות, אשר מגיעות לעשרות אחוזים. המודלים העסקיים פשוט לא יוכלו להמשיך לפעול, והספקים יגלו בשלב מסוים שהם מפסידים כסף בעסקאות הללו. האתרים של הקניות החברתיות לא משנים באופן מהותי את מבנה העלויות, בצורה כזו שתאפשר מתן הנחה כה גבוהה.

 

הסיבה השניה היא תחרות. הקניות החברתיות מעניקות לספקים יתרון תחרותי בשני דברים: גישה למספר רב של לקוחות ומחיר נמוך יותר. הבעיה היא שאת שני היתרונות התחרותיים הללו קל מאוד להעתיק. כל חברה יכולה להצטרף לאתר של קניות חברתיות, ואם כבר יש חברה מתחרה באותו אתר, ברור שמהר מאוד יוקם אתר חדש שאליו תוכל החברה להצטרף. בכך יוכלו גם המתחרים להגיע לאותם לקוחות הלוקחים חלק בקניות חברתיות ולמעשה תתחיל תחרות מחירים בין הספקים. בסופו של דבר, הספקים לא יוכלו עוד לרדת במחירים והמודל יקרוס. 

 

במידה מסוימת זה מזכיר לי את ההבטחה הגדולה של אתרי קניות עסקיים Electronic Commerce בתחילת שנות ה-2000. גם אז חשבו שהאתרים הללו ישנו את המודלים העסקיים ואת צורת העסקים, בכך שהם יאפשרו לחסוך את פערי התיווך ולהביא לאופטימזציה של השוק. אנו בצענו ייעוץ אסטרטגי לחברה שעמדה להיכנס לתחום הזה וגם אז צפינו שהמודל לא ישרוד, מאותן סיבות של תחרות מחירים. כל עוד מבנה העלויות לא משתנה בצורה מהותית, לא ניתן להוריד מחירים ולהעניק הנחות, כוחות השוק הם אלה שמביאים את המחירים למצב אופטימלי. 

גיא פרי


מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


guy@mitzuv.comwww.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב