דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רישיונות Creative Commons 

מאת    [ 25/03/2011 ]

מילים במאמר: 345   [ נצפה 2316 פעמים ]

כידוע, זכות היוצרים מעניקה זכויות רבות ליוצרים. בין היתר, זכות היוצרים אוסרת על אחרים להעתיק את היצירה, לשנות אותה, ליצור יצירה נגזרת שלה ולבצע פעולות נוספות ביצירה ללא הסכמת בעל הזכות. בנוסף, הזכות המוסרית מחייבת מתן קרדיט ליוצר. עם זאת, פעמים רבות, האינטרס של היוצר הוא דווקא שונה. כך, יוצר עשוי להעדיף שיעתיקו את יצירתו ויפיצו את הבשורה מאשר שהזכות תישמר בקפדנות. עם זאת, לעיתים אין היוצר מוכן שיעשו כל דבר ביצירתו.

הפתרון ליוצרים כאלו הוא במתן רישיון שמאפשר לציבור להשתמש ביצירות מחד, אך לשמר חלק מהכוחות המשפטיים אצלם. ברם, ניסוח רישיון משפטי דורש ידע משפטי, הכרות עם הזכויות, וגם קצת זמן פנוי. מטבע הדברים, רוב היוצרים אינם יכולים או מוכנים להשקיע מזמנם או מכספם בניסוח רישיונות כאלה.

ובכל זאת, למי שרעיון השיתוף קרוב לליבו, נמצא פתרון גם לבעיה זו בדמות פרוייקט הקריאטיב קומונוס (Creative Commons). פרוייקט זה מספק רישיונות פשוטים לבנייה ולהבנה, המספקים זכויות לציבור מבלי לוותר על זכות היוצרים כליל. ברמה הרעיונית, רישיונות ה-Creative Commons מספקים ליוצר מגוון אפשרויות ביניים בין ויתור מלא על זכות היוצרים (נחלת הכלל) לבין השמירה על זכויות היוצרים ("all rights reserved"). לכן, הסלוגן ש-Creative Commons בחרו לעצמם - חלק מהזכויות שמורות (some rights reserved) - הוא בהחלט מתאים וממצה.

באמצעות מספר סמלים ברורים ופשוטים, היוצר מייצר לעצמו רישיון כפי רצונו וגם הציבור יכול לדעת בקלות אילו זכויות שמורות ליוצר ואילו לא. הפרוייקט מספק ליוצר גם רישיון משפטי מסודר, הכולל את התנאים שנבחרו, וגם תקציר של הרישיון המאפשר גם לאנשים שאינם משפטנים לקרוא את הרישיון במהירות ולהבין את משמעותו הפרקטית.

לצערי, מערכת האתר אינה מאפשר שימוש בתמונות ולכן לא אוכל להציג את הסמלים בהם רשיונות ה-Creative Commons משתמשים. הסמלים מאופיינים גם בשמות הקצרים הבאים:

BY - מתן קרדיט ליוצר (שימור זכות האבהות)

ND - איסור על שינוי היצירה (שימור האיסור על עשיית יצירה נגזרת)

NC - איסור על שימוש מסחרי. הרישיון תקף לשימושים שאינם למטרות רווח.

SA - שיתוף תחת אותו רישיון. מתן הזכות לעשות יצירות נגזרות, ובלבד שיצירות אלו יהיה כפופות לאותו רישיון Creative Commons. סעיף זה הינו סעיף ויראלי בדומה לנהוג ברישיונות קוד פתוח.

ואם כבר ב-Creative Commons עסקינן, רק לאחרונה דיווחתי על פסק הדין הראשון בישראל (למיטב ידיעתי) העוסק בהפרת רישיון Creative Commons.

 

מאמר זה מתבסס על הפוסט בנושא Creative Commons שהתפרסם בפיטפוטנטים: מפטנטים על פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר ושאר קניין רוחני. הכותב הינו שותף במשרד גלסברג, אפלבאום ושות', עורכי דין ופטנטים.


האמור אינו מהווה עצה משפטית. אין להסתמך על האמור לשום צורך שהוא. אין לייחס את האמור לעיל למשרד גלסברג אפלבאום ושות' או ללקוחותיו. האמור הינו דעתו האישית של הכותב בעת כתיבת דברים אלו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב