דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עורך דין נוטריון 

מאת    [ 23/03/2011 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 3309 פעמים ]


עורך דין נוטריון, הוא בעל שני מקצועות שונים, הקשורים זה לזה, אך בד בבד, יש ביניהם הפרדה ברורה.

מקצוע עריכת הדין הוא מקצוע פרטי, במסגרתו רשאי עורך הדין להעניק ייעוץ משפטי ולייצג לקוחות, בכל תחומי המשפט. למותר לציין כי עורך דין מקצועי, יפעל בתחומי התמחותו, אך כעניין שבדין, רשאים עורכי דין לספק שירותים משפטיים, בכל ענפי המשפט.

מוסד הנוטריון הוא מוסד הנתפס כציבורי והנוטריון, כרשות. לפיכך, השירות הנוטריוני שמציע עורך דין נוטריון, הוא שירות ציבורי ואין המדובר בעיסוק פרטי. הנוטריון רשאי להציע שירותים נוטריונים, הקבועים בדין בלבד.

אחד הביטויים המשמעותיים ביותר לשוני בין מהות המקצועות הוא שכרו של עורך דין נוטריון. עבור מתן שירותים משפטיים, יכול עורך הדין לגבות שכר, על פי שיקוליו שלו. לעומת זאת, התשלום בגין כל שירות נוטריוני, נקבע עבור הנוטריון, על ידי משרד המשפטים.

החוט המקשר בין שני המקצועות הוא הוותק המקצועי בעריכת דין, המהווה דרישה מרכזית לקבלת רישיון נוטריון. לפיכך, כל עורך דין נוטריון הנו בעל וותק של עשר שנים לפחות, בעריכת דין.

סוגים של שירותים נוטריונים

חוק הנוטריונים הוא הקובע את השירותים הנוטריונים שיכול להציע עורך דין נוטריון. חלק מן השירותים הללו, נדרשים לעיתים קרובות על ידי הציבור ואחרים, שכיחים פחות:

1. עריכת יפוי כוח : במקרה שבו אדם מבקש לחתום על יפוי כוח כללי או יפוי כוח לביצוע עסקת מקרקעין, הטעונה רישום במרשם המקרקעין, יש לפנות אל עורך דין נוטריון. ללא חתימת הנוטריון, לא יהיו ייפוי כוח אלו, בני תוקף.

הנוטריון יערוך את יפוי הכוח או יאמת את החתימות שעל גביו ומדובר בשירות שכיח מאוד.

2. אימות הסכם ממון : הסכמי ממון, לא יהיו ברי תוקף משפטי, ללא אישורו של בית המשפט. במקרה שבו הזוג טרם נישא, יכול הוא לפנות אל עורך דין נוטריון לאימות ההסכם. היה והזוג נישא, הסמכות נתונה אך ורק לבית המשפט.

בשנים האחרונות, הפך שירות זה של אימות הסכם ממון למקובל מאוד, עקב השינויים החברתיים שהביא עמו העידן המודרני.

3. אישור נכונות תרגום : בידיו של אדם, מסמך בעברית ותרגום של מסמך זה לשפה זרה שנעשה על ידי חברת תרגום. הוא מבקש להגיש מסמך זה, למדינה אחרת ועל כן, נדרש הוא לקבל את אישורו של עורך דין נוטריון, על נכונות התרגום.

ככל שחולף הזמן, הופך שירות זה לשכיח יותר ויותר, עקב נסיעות ארוכות לחו"ל לצורך לימודים אקדמאיים, למשל.

4. נכונות של רשימת מצאי : סמכות זו כמעט ואינה בשימוש כיום, היות שאין דרישה לאישור נוטריוני של נכונות רשימות מצאי. עם זאת, במידה ויידרש לכך, עורך דין נוטריון, רשאי הוא לספק אישור זה.

קבלת אישור אפוסטיל ע"י נוטריון

אפוסטיל הינו אישור הניתן על ידי רשות מוסמכת של מדינה ומאשר כי המסמך או התעודה הינם מקוריים, רשמיים והונפקו ע"י הרשות המוסמכת לכך. כמו כן האפוסטיל מאמת את חתימת הנוטריון על גבי המסמך ומאשר כי הנוטריון החתום הינו נוטריון מוסמך בעל רישיון לפי חוקיה של אותה מדינה. אישור אפוסטיל נפוץ בדרך כלל כאישור לתעודות נישואין, תעודות לידה, או מסמכים של חברות במדינות זרות.

חותמת אפוסטיל תקפה רק לגבי מדינות אשר כלולות באמנת האג, ועל כן כאשר בידינו מסמך הדרוש אישורה של מדינה מסוימת, עלינו לברר כי המדינה חתומה על אמנת האג אחרת אישור אפוסטיל שבידינו יהיה חסר תוקף.

עורך דין נוטריון – כללי אתיקה

מכנה משותף למקצוע עריכת הדין ולמקצוע הנוטריון, הוא הכפיפות לכללי אתיקה מקצועית. עורך דין נוטריון כפוף במלאכתו הנוטריונית, לכללים שבשני המקצועות, כאשר כללי האתיקה של נוטריונים, קבועים בפרק ה' לחוק.

עיקר עניינם של כללים אלו הוא בחובתו של עורך דין נוטריון לנהוג בנאמנות ובמסירות כלפי הפונים אליו וחל עליו איסור למסור מידע שהגיע אליו, במסגרת מתן שירותים נוטריונים.

חובת הסודיות המוטלת על נוטריון בעבודתו, איננה חיסיון עורך דין – לקוח, כך שניתן להורות לנוטריון, לחשוף מידע שנמסר לו. יש לציין כי הנוטריון אינו יכול לעשות כל שימוש במידע שנמסר אליו, אלא למטרה הקשורה לפונה עצמו.

לעניין פרסומת, חלים על עורך דין נוטריון, כללי לשכת עורכי הדין, על מנת לשמור על כבוד המקצוע ומעמדו.

עמידה לדין משמעתי

בכל הנוגע אל דין משמעתי, הכללים החלים על עורך דין נוטריון, דומים מאוד לכללים החלים על עורך דין בתפקידו.  עורך דין נוטריון יעמוד לדין משמעתי, באמצעות קובלנה שתוגש על ידו ביוזמת היועמ"ש, נציגו או בשל תלונה שהגיש אדם נגד הנוטריון.

למותר לציין כי עמידה לדין מתרחשת, רק כאשר התבצעה עבירת משמעת, כקבוע בסעיף 34 לחוק הנוטריונים.

עבירת משמעת היא אי קיום הוראות חוק הנוטריונים ותקנותיו, התרשלות בקיום הוראות אלו, לרבות, אי מילוי כללי האתיקה המקצועית.

בשל כוחו של האישור הנוטריוני והשלכותיו הרבות, רואה בית הדין המשמעתי בחומרה, הפרות בוטות של חובות הנוטריון ובהתאם, יפסוק את גזר הדין אשר יכול להיות אזהרה או נזיפה במקרים קלים ויכול להיות גם השעיית עורך דין נוטריון ואף ביטול רישיונו, במקרים חמורים. 

עורך דין נוטריון הוא עורך דין בעל וותק מקצועי של עשר שנים לפחות בעריכת דין. בין מקצוע הנוטריון לבין מקצוע עריכת הדין, יש אפוא קשר ברור אך מדובר גם בשני מקצועות נפרדים. סמכויותיו של נוטריון מוגדרות באופן מפורש בחוק ברשימת סמכויות סגורה ושכרו, נקבע על ידי משרד המשפטים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב