דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מציאות משתנה וילדי אומנה 

מאת    [ 23/03/2011 ]

מילים במאמר: 2076   [ נצפה 6941 פעמים ]

"הדבר היחיד הקבוע בחיינו הוא השינוי".

כולנו מתמודדים עם המציאות משתנה . גיל כרונולוגי משתנה , עברנו מהתינוקיה לפעוטון לגן ומשם לבה"ס , צבא , אוניברסיטה ...מקום המגורים לעיתים משתנה השכנים שלנו משתנים , הסטאטוס שלנו משתנה ועוד כל החיים אנחנו נמצאים במציאות משתנה . אנחנו כל הזמן משתנים, כל הזמן משנים. פעמים רבות מבלי לשים לב .

 חיים בתנאים של ודאות חיוניים לילדים , אף על פי שהמציאות משתנה ואינה ודאית כלל. לכן, כל שינוי, משמעו תזוזה בוודאות המוכרת לנו. התמודדותם של ילדי האומנה עם מציאות משתנה יכולה להיות קשה מנשוא. ילדים אוהבים את היציבות שבחיים, גם אם הדבר גורם להם להיות אומללים. חשיבה מוטעית טוענת שאף ילד אינו אוהב ואו מעדיף להיות אומלל. כשילד נמצא במצב של אומללות, הוא נמצא במצב של "חוסר אונים " של " גורל אכזר " , של "אין בחירה". לכל ילד יש בחירה. אך לרבות ילדים מעדיפים להיות אומללים מאשר להתמודד עם מציאות משתנה . המציאות המשתנה לרבות מכווצת את ילדי האומנה אך ישנם ילדים שהיא מאתגרת אותם. לרבות היא מתסכלת אותם אך לעיתים היא מפיחה בהם רוח. התמודדותו של ילד אומנה עם המציאות המשתנה לרבות אורכת זמן רב.לוקח להם זמן רב עד שהם לומדים להיות להכיר את עצמו החדש, את הסביבה החדשה שלו, לרצונות החדשים שלו . . . לרבות הוא מבולבל מהדואליות של מילים בסיסיות כמו בית, אבא ואמא , שלי , שלנו , אהבה ועוד הוא לומד לדעת, שבמהלך התמודדותו עם המציאות המשתנה הוא צריך לוותר על דברים רבים ומוכרים שהלכו איתו. ייתכן שיוותווספו לו פחדים,כעסים על ההורים, על הבעיה שיוצרת לו העו"ס ועוד. לרבות יצטרך לוותר על הגןבה"ס, על צורת החיים, כפי שחיי אותה . יחד עם זאת, התמודדות עם המציאות המשתנה הוא יוסיף לעצמו דברים רבים אחרים : חיבור לרגשות, משפפחה אומנת טובה יותר, סביבה טובה יותר, אורח חיים בריא יותר , בית מרווח יותר . כל ילד חווה את הההתמודדות עם המציאות המשתנה בצורה אחרת. גם אם נראה, כי השינוי גורם לילדי האומנה לסגת, השינוי נעשה על מנת שיתקדם בחיים .

 איך להתמודד עם מציאות משתנה ילדי אומנה חיים במציאות משתנה , בה ילדי האומנה נחשפים למצבים וארועים משתנים רבים. המציאות המשתנה משפיע עליהם באופן מירבי , ומגביר את חוויות החרדה והלחץ בהן ילדים מתנסים באופן יומיומי,לפיכך מתווספות לילדי האומנה גם תחושות חוסר ודאות ולעתים אף חוסר אונים. ילדי האומנה אינם מבינים את טיבו של המציאות המשתנה ,....

הנחות שגויות: כמו "ילדים לא מסוגלים להבין את המצב גם אם נסביר להם " ואו "ילדים קטנים מידי כדי להתמודד רגשית עם המציאות המשתנה " ואו "חבל להרוס להם את הילדות ... זה הזמן להנות ולשחק, חבל להרוס לילדים את החיים -גם כך הם מסכנים , יהיה להם זמן רב בעתיד לדאגות כשיהיה גדול" ועו ביטויים של הגנת יתר .... דוגמאות אלו נשמעות על ידי משפחות החירום ואו הקלט אומנה , כאשר ישנה התלבטות איך וכיצד לשתף את ילדי האומנה במציאות המשתנה, ולחשוף אותם למציאות החדשה . במידה מסוימת, חלק מהטענות מסוג זה חלקן נכונות. המציאות הילדית היא אכן צריכה להיות מציאות נטולת דאגות קיומיות והתרכזות ברכישת כלים ומיומנויות שכליות ותחושה שהוא נשמאמי . , וגם כך לא ניתן , ולא רצוי למנוע את חשיפתם של ילדים למציאות המשתנה. ילדי האומנה יודעים ומודעים הרבה יותר ממה שאנו חושבים שהם יודעים ומודעים למציאות המשתנה . החושים של ילדי האומנה מפותחים יותר ויש להם רגישות יתר ,הם שומעים וקולטים מידע מהסביבה , מהעו"ס , מחברים ושכנים , קולטים דיווחים ממשפחות החירום וממשפחות הקלט , אפילו כאשר מנסים לדבר בשקט או בשפה אחרת , הם קולטים את האווירה בבית. הקושי הוא כאשר הילדים מקבלים מידע לא מהימן ואו מוגזם, או שהם חוווים את המציאות כקשה יותר ממה שהיא באמת ואז מעוררים בהם חששות רבים . הסיכון במידע שגוי, או פרשנות לאירוע שהיא פוגעת ומחבלת בנפשו של הילד והתמודדות עם המציאות המשתנה בצורה מבוקרת ואחראית תורמת להרגעה ולהשלמה עם המציאות .

 מבחינה שכלית, ילדי האומנה המתמודדים עם מציאות המשתנה זקוקים ממשפחת הקלט למידע מהימן בליווי תיווך מתאים, . מידע זה מאפשר "לעשות סדר" בבמידע שאותם הם קלטו. צורך חשוב של ילדי האומנה הוא שיום והבהרה של מלים ואו מושגים בסיסיים : כמו "אבא ואמא" חדשים , משפחת אומנה , בית חדש , גן חדש , לתמיד ....שלי , שלנו ועוד שמקבלים פרשנות אחרת במקרים רבים, ילדי אומנה שומעים ומיד משתמשים במושגים ובמילים מבלי להבין כלל את משמעותם. לכן יש להבהיר את פשר המושג, ברמה ובתיווך המתאים , כדי לסייע בהסרת הפחד מתחושת חוסר הודאות כתוצאה מאי הבנת המושג.

מבחינה רגשית, לילדי האומנה דרושה תחושת בטחון חזקה וידיעה כי יש מישהו קבוע ויציב במציאות החדשה שמגונן עליהם. שגרה ויציבות מכניסות מימד של קביעות ,המשכיות ורצף בחיי הילדים. ישנה חשיבות רבה לאיפשור הבעת רגשות (שלרבות הן חזקות וסוערות ...) ובידיעה כי יש מישהו במציאות החדשה שיכול ,מסוגל ורוצה ומספיק חזק להכיל את רגשותיהם. קשיים רבים מתעוררים כאשר קיים פער בין הצרכים השכליים לצרכים הרגשיים של הילד. כלומר - כאשר הצרכים שלו בהבנה ובהבהרת המציאות המשתנה עומדים כנגד הצורך שלו בביטחון ואי התמודדות עם המציאות המשתנה ובהרגשה "הכול כרגיל ושום דבר לא השתנה " ותכף הכל יחזור לקדמותו ...

השינויים מפחדים אך גם מאתגרים מציאות משתנה היא חלק מהחיים של ילדי האומנה . המציאות בהם נמצאים ילד האומנה דומה למציאות של פליט במדינה חדשה אחרת ורחוקה , עם כללים וחוקים שהם אינם מבינים עדיין. הם נאלצים לעמוד מול מציאות שהם אינם עומדים על טיבה ואינם יודעים כיצד להתמודד עימה. בנוסף לפחדים המאפיינים את כל ילדי האומנה , מתווספים החששות האישיים של כל ילד וילדה המתאימים לבשלות ההתפתחותית של הילדה ולאתגרים מולם הם נדרשים להתייצב. חששות שונים, הנראים לנו כמגוחכים ואו כחסרי יסוד, הינם לעיתים פחדים אמיתיים ביותר עבור ילד האומנה . ויש להתייחס לחששות אלו בכבוד וברצינות, אחרת עלולים ילדים אלו להרגיש תחושה של זלזול ואו אשם, בנוסף לתחושות של הילדים עצמם החשים בושה וחוסר אונים בשל פחדיהם, ישנה חשיבות רבה להיותנו רגישים לפחדים אלו שנובעים מהשינויים הרבים ולהסביר להם כי הפחדים הינם אתגרים והם מסוגלים להתמודד עם המציאות המשתנה . תגובה נכונה ומתאימה משפיעה על החששות בהתמודדות עם המשתנה וגם משפיעה על היווצרות חששות או אי היווצרות חששות שבד"כ באים עם המציאות החדשה . בייחוד ילדי אומנה בגיל צעיר תלויים במבוגרים על מנת לפרש את המציאות המשתנה ולהגדיר את רגשותיהם. לכן תגובת ההורים האומנים עלולה אף ליצור פחדים חדשים נוספים , ולכן יש לשים לב לאופי התגובה ותיווך המציאות (הסברים ופרשנות המתלווים להתרחשות המציאות ).

משפחת אומנה

ילדי אומנה בד"כ מתמודדים עם מציאות משתנה שלעיתים גם טראומטית עבורם. ההתמודדות אינה תמיד ישירה: במקרים רבים גם שמיעה של מילים על הוריהם ואו פרשנות אישית על אירוע לא מובן ( אמא שנעלמה והפרשנות שלהם שאמא חולה ) עלולה להיות חוויה רגשית קשה עבורם. ההלם והחרדה מועצמים על ידי תחושת חוסר האונים - החש פגוע ומאויים במציאות משתנה שלרבות הוא לא מבין אותה. ההשלכות של מציאות משתנה שכזו עלולות לכלול תגובות פחד, התנהגות אלימה, חלומות רעים ואף הרטבה במיטה, אצל ילדים שכבר נגמלו מכך. האופן שבו ילדים מגיבים למציאות המשתנה תלוי במספר משתנים: גילם, אישיותם, ההיקף וקרבה מבחינת הזמן להתמודדות עם המציאות המשתנה ורמת התמיכה אותה הוא מקבל מהעו"ס וממשפחת החירום . משפחת האומנה מהווה את המקור החשוב ביותר להתמודדות הילדים עם המציאות המתנה . לדעתי רוב הילדים יכולים להתמודד בצורה נכונה וטובה ללא עזרה מקצועית, בסיועם של ההורים במשפחת האומנה. לכן חשוב מאוד להיות קשובים לסימנים המעידים על מצוקת הילד כדי לעזור לו בתיווך המציאות , לתמוך בו ולהכיל את רגשותיו ולהעניק לו תחושת נשמארמי .

 התמודדות המשפחה האומנת למציאות משתנה

ילדי אומנה לומדים כיצד להתמודד עם מציאות משתנה על ידי צפייה וחיקוי משפחת האומנת . התמודדות נכונה טובה ומתאימה תוך הפגנת התנהגות רגועה ומרגיעה מלמדת את ילד האומנה להתמודד טוב יותר עם המציאות המשתנה האישית שלו .

הקדשת תשומת לב מרובה לילד האומנה

 תשומת לב והקשבה מצד משפחת הקלט מספקות לילד האומנה הזדמנות להביע את החויות שלו ולחוש בטחון וקרבה. בד"כ הילד רוצה לשוחח על הרגשות שלו , אין להתחמק מכך ,יש לעודד אותו לספר מה הוא חש. ולגלות הבנה והזדהות, חשוב להסביר לו כי רגשות כמו פחד, כעס ואשם הם תגובות טבעיות למציאות משתנה חשוב לעודד שיחה

רגישות לרמת ההבנה הכוללת של הילד : יש להתאים את המידע והפרשנות אותו אתם מספקים לגיל, ולרמה השכלית ,לרמה הריגשית ולבשלות הכללית . מידע יתר מבלבל ילדים קטנים ואו ילדים שלא אפשרו להם לבחור , וגורם להם לחוש פחד וחוסר בטחון., במידה והילד אינו רוצה לשוחח, אל תתעקשו .אין להעלות השערות לא מבוססות או לספק מידע לא אמיתי ומתאים לגבי המציאות שהשתנתה . יש לספק דברי הרגעה אמיתיים וכנים לגבי ביטחונו - ולהקנות להם כלים ,ידע ודרכי התמודדות עם המציאות החדשה ,ולהכין אותו מראש לגבי כל תכנון עתידי : מיציאה מתוכננת לקניות , זמן מקלחות , ומה יוגש לארוחת ערב - הדבר יחזק בו את תחושת המסוגלות והביטחון. תחושת נשמאמי הוא התחושה הטובה ביותר שניתן להעניק לילדי אומנה צעירים , אשר לעתים חשים בילבול לקראת ובמהלך ההתמודדות עם המציאות המשתנה . חשוב לעזור לילד להירגע באמצעות הומור ומשחק .

חשוב להיות קשובים להתנהגויות המעידות על מצוקה. לשים לב לדפוסי משחק אשר משחזרים את המציאות שהשתנתה ,לתלונות על "כאבי בטן " ועל קושי להירדם . התנהגויות אלו נורמאליות בתהליך של ההתמודדות עם המציאות המשתנה , ומהוות את דרכו של הילד להתמודד עם המציאות החדשה. עם זאת, במידה ואין שינוי באינטנסיביות ובתדירות של ההתנהגויות הללו ומתווספות אליהן גם הפרעות אכילה והפגנות כעס חריגות ואו בכי ממושך. יש לפנות ולהתייעץ עם העו"ס , אין לצפות שיעברו מעצמם ללא טיפול מקצועי

אל תשכחו את עצמכם ושימו לב למצבכם הרגשי בתור הבסיס עליו נסמכים ילד האומנה , עלינו לשמור על עצמנו. לשמור על קשר עם משפחה וחברים, ופניה לאנשי מקצוע במידת הצורך . חשוב להקפיד על שיגרה , תזונה נכונה ,שינה מספקת , פעילות גופנית ,פעילויות מאתגרות וכייפיות . ושוב - אין להסס ומיד לפנות לעו"ס ואו עזרה מקצועית במידה ונראה לכם כי אתם או הילד זקוקים לכך. חושב לדבר עם הילדים על קשיים אתגרים חששות ופחדים . יש לשקף ולשיים את הקשיים האתגרים והפחדים של ילד האומנה : יש להסביר לו בצורה טבעית , לספק לו מידע לגבי המציאות המשתנה ולהציע לו דרכים להתמודד עם הפחד הקשיים האתגרים יש להתאים את הצעות להתמודדות עם הקשיים והאתגרים לרמת הילד ולמצוא ביחד דרך משחקית ויצירתית. הנימה הכללית תהיה מרגיעה ויש להשתמש בשפה חיובית , תוך הדגשת תחושת הנשמאמי ומתן אפשרויות להתמודדות עם המציאות המשתנה .יש לחפש ביחד פתרונות להתמודד עם המציאות המשתנה בדרכים יצירתיות ומהנות. שחקו וקראו ביחד ועם הילד ספרים ומשחקים על קשיים ,אתגרים ופחדים משחק וסיפור עוזרים לילד להזדהות עם הדמויות במציאות החדשה והתמודדות עם המציאות שהוחלפה, עוזרים בהפנמת ראיה חיובית ואופטימית של תהליך ההתגברות. השתמשו בהומור : שחקו עם הילד משחקים משעשעים שמציגים את המציאות החדשה , הציגו את הסדר החדש בהומור .הציגו את ההתמודדות עם הקשיים כאתגר משותף לכם ולילדכם כך הוא ידע כי אינכם מצפים ממנו להתמודד עם הקשיים לבדו. הדבר יספק לכם נושאי עיסוק משותפים ויסייע לכם לחזק את הקשר עם ילד האומנה . התמודדות עם הקשיים צריכה להיות מותאמת לקצב של הילד יתכן וקצב זה יהיה איטי, חשוב לא לזרז אותו. לנפש ולגוף, לוקח זמן להתאים למציאות המשתנה, ויש לאפשר לילד להתקדם בקצב הטבעי לו. השגיחו על מידת החשיפה של הילד לפרטים בקשר למציאות שהוחלפה במקרים רבים אנו נוטים לתת דיווחים ופרטים רבים מידי על עברו או משפחתו סיבת יציאתו מהבית שלו ,וציורו כ" מסכן " .הילד שומע ( גם כשאנו חושבים שהוא לא ) את דיווחים הללו ופרטים רבים מידי לאנשים אחרים והם קשים מדי עבורו.

שיטות הרגעה

שיטות הרגעה יכולות לסייע לילדים להרגיש בשליטה ולתת להם משהו מממשי לעשות כשאם מרגישים את הלחץ. הרפיה תסייע לילד לשחרר לחץ ובכך תתרום לתחושה טובה. ישנם ילדים שנראה כאילו הם מסתגלים מהר למציאות המשתנה – זה לא תמיד באמת כך ,אל תצפו שהזיכרון העבר יעלם במהירות העלמות זכרונות העבר והחזרת הביטחון הם תהליכים הדרגתיים אשר לוקחים זמן.

אין לבייש את ילד האומנה בגלל עברו הילד עצמו כבר חש בושה ואשם בשל עברו ובשל חוסר האונים מול המציאות המשתנה לו מול עיניו . נסו לעדן תחושה זאת. יש להסביר ולשקף לו כי המציאות משתנה בכל רגע : הזמן משתנה , ואנו מתאימים עצמנו לבוקר , לילה , חורף וקיץ ומציאות משתנה היא דבר טבעי, והדגישו כי אתם וגם ילדים רבים מתמודדים בכל יום עם המציאות המשתנה .

אין להכריח את הילד להתמודד עם המציאות המשתנה יש לעודד את הילד לדבר על החששות ,הקשיים והאתגרים שהמציאות החדשה מזמנת ולבדוק אותם, אך אין לאלץ אותו לעשות זאת. הוא יעשה זאת בזמנו ובקצב המתאים ,זירוז יכול לגרום ללחץ ולנזק נוסף .

אין להציג להתנות את ההתגברות ואו התמודדות עם המציאות החדשה שיכחה של המציאות שהוחלפה כתנאי לתחושת נשמאמי . חשוב להעניק לילד את תחושת הנשמאמי ללא תנאי . ההרגשה כי לא תעריכו אותו או לא תתמכו בו במידה ולא יתמודד בזמן ובקצב שאתם קבעתם מחמיר את הההתמודדות ומוסיף גם את החשש מפני אובדן אהבתכם. הציגו את ההתמודדות עם המציאות המשתנה כהתמודדות משותפת לכם ולו, כמשימה שעליכם להשלים ביחד. העניקו לו תחושת נשמאמי והבהירו לו כי אתם אוהבים ומעריכים אותו . התמודדות עם מציאות משתנה הינה חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות הנורמאלי של ילדים ככלל, ושל ילדי אומנה בפרט. פחדים קשיים ואתגרים משקפים את חוסר הביטחון אותו חש הילד בעולם משתנה, שאת כלליו הוא עדיין איננו מבין. עם זאת, פחד ,קושי ואתגר הוא גם קריאה לשיתוף ,עזרה ותמיכה מכם - ההורים. בסופו של דבר, ההתמודדות עם המציאות המשתנה היא פתח לשיתוף , עזרה , תמיכה והכרות טובה יותר של ילדכם - תהליך ממנו יוצאים כולם חזקים ומעודדים יותר- כי מה שלא מכשיל מחשל

חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב