דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי תזונה נכונה ומהם אבות המזון ? 

מאת    [ 23/03/2011 ]

מילים במאמר: 755   [ נצפה 4404 פעמים ]

האם אתם אוכלים נכון - האם אתם עייפים מדי, חרדים מדי, כבדים מדי, סובלים מיציאות שאינן סדירות ומתקשים למצוא את עצמכם בתוך כל בליל המזון והמוצרים הקורצים מעל מדפי הסופר? ואולי בדיוק להיפך, אתם חשים כי אתם ערניים וחיוניים לאורך כל היום, מצליחים לעמוד ביעדים שלכם, לחייך לסביבה ולחוש כי גופכם במצב מצוין - לפעמים קשה להאמין עד כמה המזון שאנו צורכים מהווה נדבך משמעותי לתחושה הפיזית והנפשית שלנו ועד כמה שמירה על עקרונות תזונה נכונה הם מהותיים ליומיום שעכשיו (שלא לדבר על בריאות עתידית).

 

מהם תפקידיו של המזון שאנו אוכלים ומה הקשר אל תזונה נכונה ?

עקרונות תזונה נכונה מושתתים על בסיס פשוט למדי – מבחר המזונות שאנו אוכלים נדרש להיות מגוון ככל האפשר, מבלי להפריז באכילה של כל מזון ומבלי להתנזר ממזון אחר, זאת על מנת לשמור על משקל אופטימאלי של הגוף. זאת ועוד – על מנת לשמור על תזונה נכונה נדרש להפחית את כמות השומן הנאכל ולהקטין את כמות הסוכרים הפשוטים הנכנסים אל הגוף. בזכות האוכל שאנו אוכלים נשמרת תזונה נכונה , הגוף מקבל את האנרגיה הדרושה לו ומצליח לספק לעצמו את כל אבני הבניין הדרושים לו לבניה. בזכותו של תפריט מאוזן מקבל הגוף את אבות המזון שהוא נדרש להם – הויטמינים, המינרלים, המים והמלחים הנדרשים לפעילותו התקינה.

 

מהם אבות המזון העיקריים המשמשים לבניין הגוף ?

על פי עקרונות תזונה נכונה , אבות המזון העיקריים של הגוף הם הפחמימות, החלבונים והשומנים :

  1. חלבונים אפשר למצוא בחלב ומוצריו, בדגים, בביצים, בקטניות ובדגנים. החלבונים, חלק משמעותי של אבות המזון אותם אנו נדרשים לצרוך במסגרת תזונה נכונה , מספקים לגוף את חומצות האמינו הדרושות לו לשם בניין הגוף והתחזקותו. חלבונים נפרדים אל חלבונים שלמים (המצויים בבשר, ביצים וחלב ומספקים לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות לו) וחלבונים שאינם שלמים – אבות המזון המספקים לגוף חומצות אמינו חלקיות בלבד.
  2. שומנים מצויים בשמן, בחלב, בחמאה,  באגוזים, בבשר שמן ובמגוון מוצרים רבים. על אף השם הרע שיצא לשומנים כחלק של אבות המזון , הרי ששומנים הם רכיבים חשובים של אבות המזון ומהווים חלק משמעותי של עקרונות תזונה נכונה . שומנים מהווים מקור אנרגיה חשוב לגוף האדם ומאפשרים לו בידוד, ריפוד והגנה על איברים פנימיים, כמו גם רזרבות אנרגיה הנדרשות לגוף כאשר אין באפשרותו להשיג אנרגיה זמינה.
  3. על מי עוד נותר לדבר במסגרת אבות המזון - על פחמימות, סוכרים ועמילנים, המהווים את מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. אבות המזון האלה מצויים בלחם ובעוגות, בממתקים ובפירות, בדבש, בשוקולד ובכל מוצרי הבצק.

 

המלצות של תזונה נכונה המתבססות על אבות המזון

העיקרון המנחה תזונה נכונה הוא כי באמצעותה ניתן לתחזק את הגוף בצורה נכונה ולהימנע מהתפתחות מחלות, לשפר את איכות החיים ואת הפעילות המוחית כמו גם האנרגיה הזמינה מדי יום. תזונה נכונה חשובה כמובן לכולנו, אולם חשובה עוד יותר לילדים, לקשישים ולנשים בהריון.

עקרונות תזונה נכונה גורסים, כי יש להתאים בין כמות המזון הנאכלת, איכותה והצרכים האנרגטיים של הגוף. השאיפה היא להגיע אל איזון אנרגטי, תוך התחשבות כמובן בעובדה, כי לכל אחד צרכי אנרגיה שונים הנגזרים מרמת הפעילות היומית, גיל, מצב בריאותי ועוד. העיקרון הוא כי בזכות תזונה נכונה יקבל הגוף את הדרוש לו ויעמוד באתגרים היומיים הצפויים לו מכל עבר.

 

רוצים לשמור על עקרונות תזונה נכונה - קראו את תוויות המזון !

תזונה נכונה נשמרת על ידי אכילת תפריט מאוזן הכולל את כל אבות המזון, לשם כך נדרש לקרוא את תוויות המזון המופיעות על אריזות המזון לסוגיהן. לאחרונה, נודעה יוזמה חדשנית במסגרתה מסומנים מוצרים בעלי פרופיל תזונתי בריא בסימון מיוחד, מה שמאפשר לצרכנים לעמוד מיד על איכותם. קריטריונים אלה מבוססים על צריכה נכונה של אבות המזון, ובזכות תו הבחירה הנכונה משיגים הצרכנים את שלהם – תזונה נכונה , בריאה ומאוזנת.

compulist1




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב