דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמירת סודיות וסודות מסחריים 

מאת    [ 17/08/2007 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 4546 פעמים ]

יש לנו רעיון חדשני, מהפכני ופורץ דרך, מה עכשיו? כיצד נהפוך אותו מרעיון למוצר או שירות מצליחים? כיצד נדאג לכך, כי לאורך הדרך הארוכה העומדת בפנינו, אף אחד לא "ישאיל" מאתנו את הרעיון ויקדים אותנו ביישומו המעשי?
החוק מספק מספר דרכים להגנה על רעיון או מוצר. אחת מהן היא הגנה חוזית, המוכרת יותר כ "הסכם סודיות" או NDA בלעז. הסכם סודיות במהותו, נועד לאפשר לבעל הרעיון לחשוף אותו בפני שותפים פוטנציאליים, יועצים עסקיים או טכניים, קבלני משנה, עובדים וכו' מבלי לחשוש כי מייד לאחר החשיפה ינסו הללו לבצעו על דעת עצמם. [הרחבה בנושא זה, ניתן למצוא כאן http://www.almog-law.com/WebContent/ShowItem?id=73]

דרך אחרת להגנה על מידע סודי, מעוגנת בחוק העוולות המסחריות  - 1999, אשר מעניק הגנה לסודות מסחריים עסקיים. "סוד מסחרי" מוגדר כמידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו. בנוסף, ס' 6 לחוק קובע כי גזל סוד מסחרי מהווה עבירה על החוק. החוק מגדיר גזל סוד מסחרי כ: (1) נטילת סוד מסחרי ללא הסכמת בעליו באמצעים פסולים, או שימוש בסוד על ידי הנוטל; לעניין זה אין נפקא מינה אם הסוד ניטל מבעליו או מאדם אחר אשר הסוד המסחרי נמצא בידיעתו; (2) שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו כאשר השימוש הוא בניגוד לחיוב חוזי או לחובת אמון המוטלים על המשתמש כלפי בעל הסוד; (3) קבלת סוד מסחרי או שימוש בו ללא הסכמת בעליו, כאשר המקבל או המשתמש יודע או שהדבר גלוי על פניו, בעת הקבלה או השימוש, כי הסוד הועבר אליו באופן האסור על פי פסקאות (1) או (2) או כי הסוד הועבר אל אדם אחר כלשהו באופן אסור כאמור לפני שהגיע אליו.
בנוסף, החוק מתיר לבית המשפט לפסוק לתובע פיצוי בלא הוכחת נזק, בגין כל עוולה, בסך של 100,000 ש"ח. יחד עם זאת, כדאי לשים לב כי הנדסה חוזרת, לכשעצמה, איננה אסורה ע"פ החוק.
נקודה נוספת למחשבה בעניין זה, קשורה לשאלה האם יזם בעל רעיון, נחשב ל"עסק" והרעיון עומד בקריטריונים להגדרה כ "סוד מסחרי".


השלב הבא, נוגע לשימוש בסימן מסחר ולרישומו. כל אדם יכול לעשות שימוש בסימן מסחר על מנת לזהות את עסקו או את מוצריו. ניתן לרשום את סימן המסחר, ובכך למנוע ממתחרים שונים, לנסות לעשות שימוש בסימן הרשום או בחיקויים הדומים לו. סימן רשום יכול להיות שם החברה (מיקרוסופט או אדובה לדוגמא), לוגו, שמו של מוצר מסוים, קו מוצרים, גופן (Font) ועוד. חברות משקיעות הון וזמן, בבניית מותגים ובהגנה עליהם. לשם המחשה, מובא להלן ציטוט מאתרה של אחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם: 

אזכור סימנים מסחריים של מייקרוסופט בטקסטשימוש נכון בסימנים מסחריים של מיקרוסופט הוא חשוב. אתה רשאי להשתמש בסימנים מסחריים או בשמות מוצרים של מיקרוסופט כדי להתייחס למוצרים ולשירותים של מיקרוסופט בתנאי שתפעל בהתאם להנחיות אלה. אין להטעות את הצרכנים באשר לחסות, השתייכות או תמיכה של מיקרוסופט בחברה, במוצרים או בשירותים שלך.

זיהוי נכון של מוצרי מותג של אדובה (Adobe)

בעת אזכור תוכנה ומוצרים של אדובה, השתמש בסימנים המסחריים המתאימים בהתאם לרשימת הסימנים המסחריים הנוכחיים של אדובה. להלן מספר דוגמאות למותגי אדובה ולתיאורים שלהם.לדוגמא: תוכנה של Adobe®, תוכנה ליצירת מסמכים בפורמט אחידAcrobat® .

ניתן לרשום גם "סימן שירות" אשר מהווה הגנה על שירות המייחד את החברה או העסק המעניקים אותו ועוד. [הרחבה בנושא זה, ניתן למצוא כאן http://www.almog-law.com/WebContent/ShowItem?id=193]

עו"ד ארז אלמוג הינו מייסד ושותף בכיר במשרד עורכי הדין אלמוג, ליפר נגר, אשר נוסד במקור בשנת 1999. המשרד עוסק בתחומי המשפט המסחר, נדל"ן, ליטיגציה ועוד. על מנת ללמוד אודות המשרד, הכנסו לאתר האינטרנט שלנו בכתובת: http://www.almog-law.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב