עץ פרי ...למינהו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

עץ פרי ...למינהו 

מאת    [ 22/03/2011 ]
מילים במאמר: 764   [ נצפה 2317 פעמים ]

 
 

 

בפרשת בראשית א' יב' כתוב..."עץ עושה פרי אשר זרעו בו למינהו"...

העץ צמח רב שנתי, יש בו עצמאות וחירות מרגע נביטתו וגדילתו, בנוי הוא לתפארת, עם מערכות גדילה וצמיחה, שורשים גבעול – גזע ועלים, מערכת פנימית של צינורות הובלה ומערך עלים ירוקים העושים את הפעולה אולי מן החשובות בטבע, תהליך הפוטוסינתיזה, בניית פחמימות בסיוע אויר ומים ובעיקר האור. מגמתו העיקרית של העץ היא עשיית פרי – זו התכלית העיקרית של העץ, העץ גדל מן הקרקע פעם אחת למשך שנים רבות כל שנה תפקידו העיקרי לגדל פרות "עושה פרי" לכל צמח ייחודיות משלו, לכל עץ אופי ופרי משלו "עץ עושה פרי אשר זרעו בו למינהו"... כל מין של עץ שומר על עצמו את כוחותיו לעצמו, כל זרע שיגדל מן הפרי מן העץ, יהא זהה לעץ הפרי ממנו הוא צמח.

התורה מצווה עלינו לשמור על "מינהו", איסור כלאיים, שעטנז, קיימת חרות ועצמאית אך מתוך גבולות וסייגים, יש צורך בעולמנו, לאזוב ולארז, לשיבולת, לחיטה ולגפן, כל צמח יתרום תרומתו שלו לכלל , כל אדם יתרום חלקו לבניית עולם טוב, כל אחד ותרומתו.

לעץ שני תפקידים, פרי מאכל עבור האדם וכך הזרע שבפרי לצורך המין. האדם בדרך כלל מתייחס בעיקר לפי לאוכל, להנאתו האישית, ולפעמים מזלזל בדרכי המין. לכן מזהירה אותנו התורה, אף כי הפרי מיועד לך לאכילה, עליך האדם לשמור גם על מינו, על הזרע.

אסור לו לאדם להתמקד רק בעצמו – תאוותו, עליו לדאוג גם למינו – לזרעים. שהרי הזרע הוא הבסיס העיקרי ממנו גדלים אחר כך עצים נוספים, הזרע הוא הבסיס העיקרי לגדילתו של עץ.

העץ – האדמה, האדם צריכים לקבל את הזרע, לטפחו לפתחו, ולדאוג לצמיחתו מלכתחילה. כל היצורים נבנו כך שהם נותנים ומקבלים, הצמח מקבל מזון יום יומי מן הקרקע, אף מקבל סוג אחר של אויר ובעזרת האנרגיה של האור יוצר מזון המיועד לכל בעלי החיים, כולם צריכים זה לזה, העץ זקוק לארץ והארץ זקוקה  לעץ, בורא עולם מדגיש את חשיבות הראיה והחכמה היעילה בעולמנו של נתינה וקבלה, העץ נוצר מן הארץ, הזרע הנוטל מן הארץ מבשיל לעץ מעל הארץ, אך הארץ חייבת לקבל את הזרע לפתחו לגדלו כדי שיצמיח הדור הבא. כך במים ברגע בריאתם המים היו בארץ, בהמשך הם הורמו מן הארץ על מנת לחזור לארץ בצורת טל וגשם. האור שכן בכל הארץ, בהמשך נקבעו במאורות, כך כל יצורי עולמים מקבלים ונותנים.

כל אחד משפיע ומושפע.

פרי העץ חשוב לנו מאוד למאכל, לעיתים האדם מתאווה למראה הפרי היפה המקסים, אך חשוב מאוד לטפח הפרי גם למען "מינו" למען הדור הבא, לעתידו על העץ למינו.

הטיפול, הטיפוח, ההשקיה, הדישון והזמירה צריכה להיות גם לקבלת פרי טוב ואיכותי אך באותה מידע לקבלת זרע, שנוכל לזורעו לקבלת עצים נוספים.

זו הדרך הנכונה האיכותית והחכמה לשמירה על עקרון של "קבל ותן".

זו דרכו של החינוך. חובה עלינו, הורים ומורים ללמוד "מעץ עושה פרי למינו", צריך על אחד מאתנו ללמוד להתקדם ולהתפתח, להיות חכם ולמצות כל היכולת האישית. לדאוג לאיכות אישית של הפרי האישי כמו הרצון העז לדאוג שבכל עץ יהא הפרי בשל טעים ואיכותי, כך עלינו לדאוג לאיכות אישית של כל אחד מאתנו, בהתאם לפוטנציאל המצוי בתוכנו, אך לא די בזה.  

כמו שהעץ דואג לפרי הבשל הנאה והטוב, אך גם להמשך – לזרע, כך עלינו למלא המצברים שבכל אחד מאתנו כל הזמן, ללמוד וללמוד, לקבוע עיתים לתורה, להיות יותר ויותר חכם, אך יחד עם זאת לגדל דור חדש, צאצאים נבונים זרעים משלנו,

חובה עלינו לאתר כל רגע, למצוא את הזמן כדי לשלב בפיתוחנו האישי גם ובעיקר פיתוח הזרע, גידולם של הילדים. להחדיר בהם מזון, להאכילם ולהשביעם, לדאוג לצרכיהם הגופניים, אך יחד עם זאת למלא מוחם וחכמתם. למצוא כל דקה כדי להעניק להם עוד ועוד חכמה ודעת. חובה עלינו לבנות "זרעים – ילדים" שישאו בגאון יכולתם האינטלקטואלית המשולבת עם ערכים, מידות והתנהגויות, שילוב כל הכלים החינוכיים.

הפוטנציאל הטמון בזרע – אינו די לגידולו ולצמיחתו האיתנה יש צורך לשלב כל הזמן טיפול מתמיד ואיכותי, בהשקיה, בדישון ובגיזום, כך עלינו להקנות  כל הזמן כלים ומיומנויות נכונים ואיכותיים לחינוכו ולעיצוב דמותו של הילד. מזון בלבד לא די בו.

הילד – הזרע הגדל בביתנו ובבית ספרנו, מתבונן בנו כל הזמן.

הדוגמא האישית שלנו הורים ומורים מהווה בסיס אותן לחיקוי.

כמו שאנו המבוגרים לומדים כל הזמן, כמו שהצמח צריך לקבל טיפול מתמיד כדי שכל שנה יתן פרי בשל איכותי מתוק ועסיסי, כך צריכים אנו ההורים – והמורים להוות דוגמא בכל הליכותינו והתנהגותינו, כאשר הילד גדל בבית או לומד בכיתה בו "הדוגמא האישית" קוראת, לומדת מתפתות כל הזמן, קובעת עיתים לתורה, מדברת בנימוס בחן ובחדוה, יוצרת אהבה יופי חן והומור, כאשר מקנים יושר הגינות ואופטימיות, הרי הזרע – הילד לומד ומפנים איכויות חיוביות אלו לתוכו, הוא יגדל לתפארת בעיקר על פי הנכונות המוקנים לו על ידי "הפרות – ההורים – המורים".

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב