דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרדכי היהודי - מנהיג שהצליח 

מאת    [ 22/03/2011 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 3237 פעמים ]

 

איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי...מרדכי נקרא איש, איש יהודי,הכוונה אדם גדול בעל אישיות,איש המסתובב בשושן הבירה הנחשבת כקריית הממשלה,במעוז המלך ,יהודי בלבושו ,באכילתו ובהתנהגותו.אף כתוב שמרדכי היה אדם גדול ,ראש הסנהדרין מזרעו של בנימין,התנהגותו הליכותיו ותכונותיו של מרדכי כפי שנלמדות במגילת אסתר ממחישה לנו מהו מנהיג אמיתי.(באסתר רבה ו,ב) אנו מוצאים שמרדכי שקול כמשה בדורו.

מרדכי כמנהיג אמיתי הוכיח אומץ לב אדיר , שנה שלמה לא כרע ולא השתחווה להמן,בכך הוכיח גבורה ונתן דוגמא לאומה כולה,גבורה שהפיחה עוז ומסוגלות ל"ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" מילת המפתח למנהיג אמיתי היא האחריות,מרדכי לקח על עצמו אחריות לקיומם של היהודים  בזקיפות קומה,גם אחרי שפורסמה הגזרה,גם כשהסיכון היה ממשי.תכנון יעיל ותהליך מסודר כמנהיג.

כאשר –המן הרכיבו על הסוס ברחובה של עיר ,הגזרות עדיין לא נמוגו,יכול היה מרדכי לנסות להתפייס עם המן,להרגיע להשקיט המהומה.אך מרדכי נהג כמנהיג אמיתי.באשר האמין בהקב"ה ולא בגוי-המן. ידע הוא שכניעה לא תעזור,הרגיעה הזמנית הוא דבר מסוכן.דוקא עוז אומץ וזקיפות קומה היתה דרכו של מרדכי,זו הדרך לניצחון.זו המתכונת להצלחה.

מרדכי המנהיג  מבין שעליו לבנות את אסתר כמנהיגה בתוך חצר המלך והיא לומדת פרקי מנהיגות ממרדכי בשקט ובהסתר,בהמשך היא תילחם כיאות ואף תאמר לעם ישראל ולמרדכי מה לעשות,לכו צומו עלי -3- ימים .מנהיג צריך לעיתים להיות עקשן ולא להיכנע .מרדכי מתעקש לא להשתחוות להמן גם בתקופות קשות .כך שמרה היהדות על עצמה במשך מאות שנות גלות.ההתרפסות וההכנעה אינם מתכונות מרדכי המנהיג.

הוא אינו משתחווה ולא כורע ברך.עם ישראל לעולם ניצח כשהיה בו אומץ עקשנות עוז וגבורה ולא התכופפות. הרמב"ם ב"אגרת תימן" ליהודים מסביר שהמלחמה נגדנו היא מלחמה עקרונית נגד ד .שהרי רק מרדכי המנהיג האמיץ לא השתחווה,הוא מייצג את תורת ישראל.ישנו עם אחד מפזר ומפרד...זו רק הסיבה "הרוחנית" שביהדות נגדה המלחמה ועליה יש לשמור בראש מורם,מרדכי הבין שהכניעה מסוכנת=מנהיג אמיתי.

מרדכי דבק במטרתו,לא משתחווה ולא נסוג,עקבי כמנהיג אמיתי.גם כשנשקפת סכנה אינו נבהל,מגלה יוזמה דרך אסתר.כמנהיג דורש ממנה לבצע המשימה.אף אם תסרב הוא לא ינטוש המשימה הרעיון-"רווח והצלה יהא ליהודים ממקום אחר".אסתר מנהיגה הצומחת ופורחת לידו,מנהיג מטפח מנהיגים לידו . במנהיגותה היא מתנהגת בדרך שונה ממלכה רגילה,היא צמה -3- ימים במקום לאכול ולהתקשט לקראת פגישתה עם המלך.כי המאבק בראשה הוא רוחני ולא גשמי.

פעמים המלכים מתרשמים מהגוף מהחומר,אסתר ידעה שעליה להרשים ברוח בתבונה בהתנהגות.מנהיג אמיתי יוצר תהליכי שינוי מתמידים וחכמים,אם לא כולם מסכימים סימן –שהדרך יצירתית ונכונה,כך מרדכי רצוי לרוב אחיו-לא לכולם.מרדכי הפגין שקיפות נחרצת לשמירה על תורת ישראל ומנהגיה.גם משה רבנו המנהיג דיווח על כל הנעשה במשכן ועל הוצאתו של כל שקל.המנהיג המעורב היוצר שיתופיות ואיש אמת.עליו גם להסתכל על מונהגיו,מה קורה לעם ישראל,לשתף אותם בחוויה, בארוע וכך הופך ליום טוב ולשמחה לכל עם ישראל.חייב אדם לבסומי,נכנס יין יצא סוד,כדי שאדם יגלה עצמו בצורה אמיתית טבעית ולא במסכות.המנהג צריך שיהא בו ריחוק אך לא בדידות הכל מתוך שיתופיות.הסעודה והשמחה מסמלים הם תוצרי מנהיגות וזקיפות קומה.הקמת עם שיש בו אהבת אדם-לכן משלוח מנות איש לרעהו וערבות הדדית עזרה לזולת התחשבות באחר –משלוח מנות איש לרעהו.

מרדכי מפגין לכל אורך הדרך דוגמא אישית יושרה הגינות עמידה על עקרונות,יוזמה ,יצירתיות,כח הרגעה ושכנוע,להט ואמונה ,נחישות להגיע ליעד הנכסף ,חוש צדק,דבקות במטרה,העברת הסמכות למנהיגות נוספת בעת הצורך,אומץ לב מלווה בפחד ומשולב עימו. הרבה חכמה ערנות ותשומת לב מירבית.

כך נודע לו על תוכן האיגרות הסודיות והגזרות הטמונות בהן,מיד יוצא הוא בתגובה הולמת –לובש שק ואפר שכולם יראו גם בבית המלך,ויזעק זעקה גדולה כדי להעיר רדומים משנתם,להבהיר לכולם כי סכנה אורבת לנו.מנהיג המבין שרק אדם ערני יכול להגיב כיאות,מסוגל לחשוב ולתכנן דרכים וכלים להתגברות על בעיה.מרדכי המנהיג מבהיר לכל היהודים גודל האסון שבאיגרות.

כאשר הופכת אסתר למנהיגה היא נותנת הוראות לוקחת על עצמה האחריות מרדכי מקשיב ומבצע הוראות המנהיגה אף לצום בפסח.

באומץ ליבה היא מבהירה לאחשורוש  כי "תינתן לי נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי "מנהיגה עם כשרון ומסירות,יוזמה ונחרצות העזה ואומץ סבלנות מחושבת מפגינה יופי פנימי חכמה קדושה  מוקרנת ממנה כפי שאומרים חז"ל

"כל העוסק בתורה מבפנים – תורתו מגדת עליו מבחוץ"

היא מזמינה את המן

בראש זקוף ודוחה המפגש ביום נוסף .היא חשה שהמלך עדיין לא בהקשבה מלאה.מנהיגה המתכננת כל צעדיה בבטחון ובעוצמה.היא מבינה נפש האדם ונותנת כבוד רב למלך.מעריכה ומחמיאה לו.כדי לרכוש אמונו.

בתלמוד הירושלמי נאמר"כך היא גאולתם של ישראל בתחילה יש מעט אור ואחר כך הולך ומתגבר(ירושלמי ברכות א א)כך במגילה הכל בשלבים,,, ומרדכי יושב...ויקח את הלבוש...ומרדכי יצא מלפני המלך...ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר.היהודים יצאו להרוג ולאבד אך בביזה לא שלחו את ידם,היתה בהם מוסר וטוהר המידות.

כיצד ידעו הם להילחם?בזכות העוז והגבורה שמרדכי הפיח בהם ,זה נתן להם הכוח ,העוז והגבורה,לעיתים אדם חלש מנצח אם קיימת בו האמונה והבטחון בדרכו.

יהי רצון שהמנהיגות התורנית תלווה אותנו קמעא קמעא לגאולה הקרובה.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב