דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הוא צ'י 

מאת    [ 20/03/2011 ]

מילים במאמר: 865   [ נצפה 4729 פעמים ]

מה הוא צ'י (?)-
המילה צ'י מורכבת משתי סימניות:
1. ? - אדים
? .2 - אורז מתבשל
ביחד מתקבל הרעיון של אדים העולים מאורז מתבשל.
בפשטות ניתן לראות במושג צ'י כ - אוויר, נשימה, רוח, אנרגיה, אתר.
הסינים אינם מפרידים בין עולם החומר לעולם "הרוח". כלומר שבין הדברים הגשמיים ובין הדברים הרוחניים יש קשר והם תלויים זה בזה. הם אף אותו הדבר רק בצורת ביטוי אחרת. בראיתם, הצ'י הוא החומר וגם היוצר את החומר, החומר והאנטי חומר יחדיו (כמו נגיף ונוגדן), היין  היוצר והיאנג הנוצר. הוא האיכות הבסיסית ממנה נוצרים כל הדברים, הוא גם יוצר שינויים בדברים, הוא תהליך השינוי עצמו והתוצאה הסופית. אם נלך לאחור, להתחלה של הקיום, הוא בעצם תחילת הדברים, בתוכו יש את הפוטנציאל להיווצרות כל הקיים. הצ'י הוא בעצם הכל, הוא הנקודה הסנגיולארית, הריקה לכאורה, ממנה נוצר היקום המתפתח לאין סוף. התפיסה היא, כי מגוון הדברים הקיימים נבדלים בסוג הצ'י המרכיב אותם וסוגי הצ'י נבדלים בתדר בו הם נעים. לכל דבר קיים יש את הצ'י שלו עם התדר שלו וכל הדברים התחילו מצ'י אחד בעל תדר אחד, ונושאים איכות מסויימת ממנו ומהתדר שלו. לצורך הסברים נוספים נקרא לצ'י הזה - הצ'י היקומי.

הצ'י ברפואה הסינית- 
הרפואה הסינית מצמצמת את המושג צ'י ומתייחסת אליו כאיכות הזורמת בגוף ונותנת לו להתקיים. האדם מתקיים משלושה סוגים של צ'י- הצ'י מהמולד אשר מתקבל מהאם בזמן ההריון (יואן צ'י), הצ'י המתקבל מהמזון (גו צ'י) והצ'י המתקבל מהאוויר (קונג צ'י). אלו מתערבבים יחדיו והופכים להיות הצ'י הזורם בגוף. זרימה הצ'י בגוף מקיימת אותו, מזינה אותו, מחייה אותו, מניעה אותו ואחראית על התפתחות ושינוי. כלומר ללא הצ'י אין חיים, כשהוא מפסיק לזרום או מתפוגג, מפסיקים החיים.

מתי יש בעיות- 
כשהצ'י של הגוף אינו זורם כיאות נוצר חוסר איזון בין היין והיאנג של הגוף, אשר מתבטא בסימפטומים של חולאים. איזון היא מילת המפתח ברפואה הסינית ובפילוסופיה הסינית בכלל, וכשהוא אינו מתקיים נוצרות בעיות. חוסר איזון של הצ'י יכול להתבטא בכך שהוא תקוע באזור מסויים, חסר בו, נמצא בעודף, או אף זורם בכיוון המנוגד לטבעו. כשאחד מהדברים האלו קורים מתחילים לצוץ סימפטומים בעייתיים הדורשים טיפול. ברפואה המודרנית, מטפלים לרוב בסימפטום הנמצא על פני השטח, ברפואה הסינית לעומת זאת, רוצים לטפל בשורש הבעיה, הלא הוא השינוי בזרימה התקינה של הצ'י.
מהיכן מגיע השינוי בזרימה? מהיכן מגיע חוסר האיזון? מה גורם לחוסר ההרמוניה? האם אחראי לכך הצ'י היקומי עליו נכתב בהתחלה כי הוא המקיים את הכל? התשובה לשאלות האלו היא - כן.
כך רואה זאת הצ'י קונג הרפואי.

כיצד פועל הצ'י קונג הרפואי-
הטיפול בצ'י קונג הרפואי מתייחס לצ'י היקומי, לא פחות מאשר לצ'י הזורם בגוף. הוא אפילו מעדיף להגיע אליו, היות והוא רואה את הצ'י הזורם בגוף כביטוי קטן לצ'י היקומי. תופעות הנגרמות לצ'י של הגוף הן סימפטומים של הצ'י היקומי, בדיוק כפי שסימפטומים פיזיים, הם אינם אלא ביטוי לחוסר סדר בצ'י של הגוף. השינויים בצ'י של האדם תלויים בהלך הרוח שלו, אך גם בהלך הרוח של הסביבה והיקום בכלל. כל אלו משפיעים על התנהלותו היומיומית וזו משפיעה על הזרימה שבגוף. הרעיון הכללי הוא שהכל נוצר מתנועת הצ'י ביקום ומקבל ביטוי בצ'י החומרי אותו אנו חווים.
לפי תפיסת הרפואה והפילוסופיה הסינית הנשמה היא המראה של השמיים. כלומר - בנשמתו של כל אדם נמצא הניצוץ ממנו היקום החל, מקורות קיומו האישיים, והשורשים לבעיות שלו. כפי שנכתב בהסבר על הצ'י, כל הדברים ביקום מורכבים מאותו הצ'י, הרוטט בתדרים שונים. הם מתחברים אלו לאלו, כשהתדר של הצ'י שלהם דומה, או זהה. בזמן הטיפול המטפל המיומן מתחבר לתדר הצ'י  הבסיסי של המטופל (הנמצא בלבבנשמה), הכולל בתוכו את כל הרטטים השונים המרכיבים אותו. המטפל "רואה" את הקשר ביניהם, חושף את שורשי הבעיות, מטפל בהם, ואיתם מטפס מעלה ונוגע בסימפטום הגופני עצמו. הוא מוצא מהו חוסר האיזון שגרם לו, יוצר איזון מחודש, ומלמד את המטופל ואת גופו, כיצד להמנע מחוסר איזון נשנה.

כיצד מתבצע הטיפול-
המטופלת שוכבת על מיטת טיפולים ובעצם כל שנותר לוה הוא להרגע ולקבל את הטיפול. בדרך כלל יתחיל הטיפול בסריקה אנרגטית, עם כפות הידיים מעל הגוף, ללא מגע - זאת בכדי למצוא אזורים שאינם מאוזנים. סריקה יכולה להתבצע גם במדיטיציה, וגם במגע באזור מסויים כגון כפות הרגליים או הראש.
בשלב הבא, יחל המטפל לאזן את תנודות הצ'י בגוף המטופלת ע"י הנעתו למקומות הנדרשים. במידת הצורך מבוצעות גם מניפולציות פיסיות על הגוף, כגון - מניפולציות תנועה, לחיצות על נקודות האקופנקטורה הקשורות לטיפול, או מגע עדין באזור הזקוק לטיפול. כל מהלכי הטיפול הללו נובעים מעצמם דרך אינטואיציית המטפל, אשר משמש מתווך בין המטופלת ובין התנועה הטבעית של הצ'י האישי שלוה והצ'י היקומי.
כפי שהוסבר, יש קשור הדוק בין הגוף והרוחהנשמה, כך שבמהלך הטיפול יתכן ויעלו נושאים פנימיים של המטופלת הקשורים לבעייתוה. לפעמים נעצר רצף הטיפול ונשאלת שאלה לאימות או בחינת הנושא.
בנוסף לכל התהליך הפסיבי ובמידת הצורך, ניתנים "שיעורי בית" למטופלת. אלו יכולים להיות תרגילים פיסיים, שינויי הרגלים ביומיום, תזונה כו'.

באילו מקרים  ניתן לטפל-
סיפו צחי שוחט מתמקד בטיפול בשני תחומים עיקריים:
1. בעיות פיזיות -  חבלות גופניות, פציעות, בעיות מפרקים, מגבלות תנועה, כאבים, שיקום פיזי לאחר פציעהניתוח וכו'. בעיות פיזיות כרוניות, המטרידות שנים רבות ומלוות בכאבים, מטופלות גם הן בהצלחה.
2. בעיות מנטאליות - פנימיות, הקשורות לתפקוד ביומיום ומפריעות להתנהלות חיים בריאה - לחצים נפשיים, פחדים, פוסט-טראומה, מעצורים נפשיים, חוסר איזון, אי שקט נפשי כו'.

 היות והטיפול בצ'י קונג אינו מוגבל, ניתן לפנות בכל בעייה שהיא ובמידת הצורך לקבל הפנייה לטיפוללמטפל הרצוי, המתמחה בבעיה.

לקביעת טיפול ניתן לפנות לסיפו צחי שוחט ב בית ספר לקונגפו עגור לבן .

 ניתן למצוא חומר רב ומגוון בסיפריית ה- New Age  ובסיפריית הפילוסופיה.

תגים: טאי צי, טאי צ'י, קונג פו, עגור לבן, יין ויאנג, פילוסופיה, עידן חדש, אומנויות לחימה, קונג פו עגור לבן, קונגפו, רוחניות, צ'י קונג

הכותב הוא סיפו צחי שוחט, בעל בית ספר לקונגפו עגור לבן בהוד השרון.


בבית הספר פועל גם מרכז לוטוס לטיפולים הוליסטיים והתפתחות אישית. למידע על מגוון הטיפולים והפעילויות כנסו לאתר מרכז לוטוס.


ציון שוחט הוא בעל תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה, תואר שני בהנדסה בינתחומית, ותואר שני במנהל עסקים. תחומים: אופניים, מחשבים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב