דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שנק החורש-לשחרור רגשות אשם-תמציות פרחי ארץ-ישראל 

מאת    [ 19/03/2011 ]

מילים במאמר: 689   [ נצפה 4185 פעמים ]

 

שנק החורש

Limodorum abortivum

שחרור מרגשות אשם 

שנק החורש שייך למשפחת הסחלבים, בנוסף להיותו אחד מהפרחים היפים הגדלים בארצנו הוא גם מהגבוהים שבהם ומתנשא לגובה של עד 100 ס"מ.  הפרח גדל גם בחורשת הארבעים שבכרמל, בצילם של עצי אלון וניזון משורשים ועלים רקובים של עצי אלון ואורן. הוא חסר עלים ואינו עושה פוטוסינתזה. בניגוד לסחלבים אחרים הגדלים בארץ שאינם מעניקים צוף,  בבסיס השפית של השנק מופרש ונאגר צוף. שמו העברי שונק פירושו חונק, אך אין זה נכון, שנק החורש אינו טפיל ואינו חונק צמחים אחרים. 

תמצית המופקת משנק החורש מטפלת באדם המרגיש רגש אשם ואינו יכול להשתחרר ממנו. רגש אשם נועד במקור ללמד את האדם מתי הפעולה שנקט הזיקה או פגעה בזולת. בעזרת רגש האשם יוכל האדם להכיר את עצמו  ואת התנהגותו טוב יותר כדי שילמד לא לחזור על אותה התנהגות פוגעת שוב.

רגשות אשם מתעוררים  באדם במצבים המעמידים אותו תחת שיפוט וביקורת. ניתן להבחין בין שני סוגים של אשמה: הראשון: מפגש עם גורם חיצוני מאשים היוצר רגשות אשם והשני: כאשר האדם מבקר את עצמו  על מעשים שעשה בעבר.

שנק החורש מדבר על רגשות אשם המתעוררים בעקבות פעולה (דיבור או מעשה) שכתוצאה ממנו נפגע אדם הקרוב לו.

רגש האשם אינו שלילי במהותו.  הוא יכול לפעול לטובת האדם כמו במקרה של אדם העובד שעות רבות בעבודה ומקדיש זמן מועט למשפחתו ומרגיש רגשות אשם כי הוא חש שהוא  מזניח אותם. כאן לרגשות האשם יש מטרה, הן מייעצות לאדם להשתנות או שיאבד את משפחתו, במקרה הזה רגשות האשם משמשות כגורם חיובי לשינוי סדר העדיפויות של האדם.

מתי רגש האשם הופך להיות שלילי או חונק?

  1. כאשר רגש האשם עולה ואין לו קשר לפגיעה אמיתית  שהתרחשה במציאות. רגש האשם  עולה כי האדם מניח שפגיעה היא תוצאה אפשרית עתידית. לדוגמא נשים רבות מאמינות חופשת הלידה נמשכת 24 שבועות מהן 14 בתשלום. ככול שמתקרב מועד החזרה לעבודה האם מרגישה שאם תחזור לעבודה ותשאיר את תינוקה במעון היא תגרום לו נזק בלתי הפיך להתפתחותו ולכן היא מרגישה רגשות אשם כאשר היא מרגישה ש "אין לה ברירה" אלא לחזור לעבודה. המחשבה איך מתפתח תינוק "תינוק בריא" מספרת לאם סיפור, ששהות ממושכת עם התינוק תוביל בעתיד לילד מפותח ובריא. אך  אמונה זו לא הוכחה כלל. ברוב המקרים במאה העשרים ובמאה העשרים ואחת תינוקות התפתחו היטב רגשית, גם כששני ההורים עבדו. אם כך רגש האשם במקרה הזה הוא רע (שונק-חונק) כי הוא אינו משחרר את האם במידה והיא מחליטה לעבוד  ולשים את תינוקה במעון, מרגשות האשם שלה.
  2. רגש אשם מזיק כאשר הוא לא מתועל לפתרון מעשי, אחרי שהאדם פגע בזולת במעשה או במילים. אם האדם לא פועל מייד כשנודע לו על הפגיעה, ההרגשה הרעה שחש הופכת לרגש אשם. 

 כאשר האדם מגיב לתמצית זו קרוב לוודאי שהנפגע הוא אחד מבני משפחתו או חבר קרוב הדורש התייחסות. תמצית של שנק החורש מזהירה מלהגיע למצב בו האדם מאמין שבמהותו הוא טוב, משום שהוא מרגיש את רגשות אשם. רגש אשם עולה במקרה הזה, כדי שהאדם ייתן חשיבות לרגשותיו ויפעל לתיקון המצב.

 תמצית של שנק מאפשרת לאדם להכיר במשמעות של רגשות האשם. רגש זה הוא מורה לחיים והוא עולה רק כאשר האדם יכול לעשות משהו כדי לשנות את המצב. הוא בא ללמד את האדם שלמרות שאין האדם יכול לדעת כיצד ישפיעו מעשיו ומילותיו על הזולת, אם כתוצאה ממשפט שאמר או ממעשה שעשה, הוא מגלה שאדם נפגע, בתחילה, האדם המודע לעצמו ירגיש רע. ההרגשה הרעה מלמדת אותו, שלמרות שאי אפשר לשנות את העבר, עליו להיות זהיר ורגיש  יותר לאישיותו וצרכיו של הזולת, עליו להתנצל, ולנסות  להשיב את המצב לקדמותו.

 לסיום אדם המגיב לשנק החורש לומד כי  רגש האשם חשוב, משום שהוא מציין מצב בו הוא התרחק מהזולת. רגש האשם גורם לו להתכנס פנימה ולחשוב רק על צרכיו. בכול פעם שאדם זה יחשוב  על מה שעשה או שיפגוש את האדם הנפגע, חווית אי-הנעימות שירגיש תגרום לו לסלק אותה מתודעתו, באמצעות התרחקות מהאדם, בתקווה שרגש האשם יעלם. תמצית של שנק החורש מכוונת את האדם לפעולה הפוכה,  כדי לשחרר את רגש האשם על האדם לעשות מאמץ, להתגבר על גאוותו, להתקרב, להיפגש, ולדבר עם האדם שנפגע על המעשה שעשה, על השלכותיו ורק אחרי שיחה כזו בו האדם עשה כמיטב יכולתו להתקרב, לתקן, ולהתנצל, ישתחרר רגש האשם.

אתר הבית של תמציות פרחי ארץ-ישראל

 

 

נתן אמסטר  בעלים ומיסד של תמציות פרחי ארץ-ישראל http://www.holylandessences.com                                                           טל:03-6043242




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב