דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גורם מספר אחד לבעיות רגשיות אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז 

מאת    [ 18/03/2011 ]

מילים במאמר: 825   [ נצפה 3952 פעמים ]

"אני כבר לא יודעת איך לעזור לרני, מספרת נורית אמא לילד בן 9 בעל הפרעת קשב וריכוז. אני מרגישה שהילד טובע בלימודים ואני לא מצליחה לעזור לו. הלחץ הלימודי על רני הוא לא נורמלי. תקשיבי לסדר יום שלו. הוא בבית הספר משעה שמונה עד שעה אחת, אחר כך הוא חוזר הביתה, אוכל ומשעה שלוש הוא מתחיל לשבת על השלמות כיתה (מה שלא הספיק לעשות בכיתה)ועל שיעורי בית. להכין שיעורים לוקח לו הרבה זמן. אני מגיעה בארבע לאחר שאני אוספת את אחותו וכשאני מתפנה מעבודות הבית אני יושבת ועוזרת לו. פעם בשבוע מגיעה סטודנטית שעוזרת לו להכין שיעורים במשך שעה וחצי. פעם בשבוע יש לו טיפול ריפוי בעיסוק כדי לעזור לו להעתיק יותר מהר מהלוח ולכתוב יותר מאורגן. חוץ מזה יש לו פעם אחת בשבוע ריפוי בדיבור כדי לעזור לו ביכולות שליפת מילים וזיכרון. הורדנו את כל החוגים כי ראינו שגם ההתארגנות לחוג עם שיעורי הבית מורכבת ויקרה מדי."

“בבית המצב לא טוב. רני יושב הרבה על שיעורי הבית ומתעייף מאוד. לפני שבוע התקשר אליו חבר והציע לו לבוא אליו. שמעתי את רני אומר לו שהוא לא יכול לבוא כי לא סיים את השיעורים למחר. ממש כאב לי הלב לשמוע אותו מדבר ככה. מה, חברים זה לא חשוב? לשחק זה לא חשוב?. לפעמים רני נכנס למצבים רגשיים קשים של מאין דכדוך או התפרצויות כעס. הוא כועס לפעמים שאני לא מתפנה לעזור לו מיד כשהוא צריך ואז הוא צועק ומעיף דברים בבית. אחרי חצי שעה הוא נרגע אבל התחושה בבית היא של לחץ ושל מרוץ תמידי. הלחץ של הלימודים מתגבר לפני מבחנים והכתבות. אז הוא גם בוכה מרוב הלחץ ואומר לי שהוא פשוט מטומטם ושהוא לא טוב בשום דבר. כואב לי הלב לשמוע אותו מדבר ככה. הכי חשוב לי שהוא ירגיש טוב עם עצמו ושהוא ירגיש שהוא כן מסוגל להצליח בכל מה שירצה לעשות. עצוב לי לראות שאני לא מצליחה להעביר לו את ההרגשה הזאת. קבעתי תור להדרכת הורים אצל פסיכולוגית אבל התור הוא רק עוד שלושה חודשים. הטיפול ברטלין עוזר לו, אבל עדיין הילד לא מצליח להתגבר על העומס בלימודים. מה עוד אני יכולה לעשות כדי לעזור לו ?."

איך פותרים את בעיית  הלחץ הלימודי וחוסר ההספק התמידי ?
מעבר לתמיכה המקצועית של הוראה מתקנת, טיפולים פרה רפואיים (ריפוי בעיסוק לילדים , תרפיה רגשית ) והדרכת הורים, ישנו פתרון קל ,שמשום מה אינו מיושם דרך קבע, הן בגלל גישת לימוד סזיפית או הן בגלל חוסר מודעות וידע איך ליישם את הגישה. הפתרון פשוט - הפחתת כמות העומס הלימודי על הילד והתאמתו לקיבולת של הילד, תוך התמקדות באיכות הלמידה.  ישנם הורים ומורים שתופסים את השיטה הזאת כשיטה לא טובה אך למעשה מדובר באחת השיטות היעילות ליצירת מעגל לימודים חיובי אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

איך נעשה הדבר ?
ילדים בבית הספר נדרשים ללמוד מסות גדולות שלתכנים. ילד עם הפרעת קשב וריכוז מתקשה לעמוד במסת הלימודים גם כשנוטל תרופות לשיפור הקשב ולכן צריך להיות זכאי לתוכנית לימודים אישית. תוכנית זאת צריכה לכלול הפחתת כמות העתקה מהלוח, הארכת זמן כתיבה והכי חשוב הפחתת כמות שיעורי הבית באופן עקבי על בסיס שני רעיונות עיקריים:

הבחנה בין עיקר לבין טפל – המורה צריכה להחליט מה מתוך תוכן השיעור חשוב יותר ופחות ובהתאם לכך לסמן לילד את תכני הטקסט והשאלות החשובות ביותר שצריך להבין ולענות עליהם בכתב. חשוב להימנע מכתיבה מרובה של תשובות ולהסתפק בבדיקה ההבנה בעל פה.

הבחנה בין עיקר לטפל בתחום הכתיבה - בתחום העתקה יש מורות רבות שמתעקשות שהילד בעל הפרעת קשב יעתיק מהלוח סיפורים ארוכים ויענה בכתב על עשרות שאלות. למה - הרי הכי חשוב זה להבין את התכנים ולהיות מסוגל לענות על השאלות בעלפה.למה צריך לכתוב כל דבר אם זה מצריך כל כך הרבה כוחות ומשאבי קשב. האם המורות לא מודעות כי הכתיבה הטכנית דורשת מאמץ רב אשר בכלל מסיתה את הילד מהתוכן לכתיבה עצמה ולכן אינה תמיד בעלת ערך  ?

הבחנה בין כמות לבין איכות – בדרך כלל תרגול מיומנות כלשהי נעשה דרך עשרות תרגילים, בעיקר בחשבון ובלימוד שפה . מבין עשרות התרגילים ישנם בדרך כלל איקס סוגים של תרגילים המלמדים עיקרון כלשהו. במקום לכתוב את כל התרגילים ניתן לבחור תרגיל אחד או שתיים, המייצג כל סוג עיקרון ולפתור אותו. כך חשפנו את הילד לעקרונות השונים מבלי לעייף אותו בכמות.

לסיכום, המעגל של עומס לימודים גדול – קשיי לימוד – בעיות רגשיות (התפרצויות זעם, תחושת מסוגלות עצמית נמוכה  וקשיי התמודדות ) יכול להיפתר בצורה מאוד פשוטה דרך הפחתת מסות הלימודים. להקל על ילד עם הפרעת קשב וריכוז על ידי הפחתת העומס הלימודי הוא דבר רצוי והכרחי. ניתן לבצע את ההקלות הללו מבלי לפגוע באיכות הלמידה. היתרונות של התאמות אלו הם עצומים, ואילו עומס יתר יוביל רק לקשיי לימוד ובעיות רגשיות כפי שעולה מסיפורי משפחות רבות. מורים והורים, קחו זאת בחשבון רגע לפני שאתם מעמיסים על הילד להעתיק או לכתוב עוד משפט. כמות עבודה רבה אף פעם לא משרתת איכות למידה במקרה של ילדים עם הפרעות קשב.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק
ריפוי בעיסוק ילדים - כפר סבא




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב