דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריאות הפה בחיות מחמד - כל מה שצריך לדעת 

מאת    [ 18/03/2011 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 2449 פעמים ]

אם אוכל להסביר במשפט אחד את חשיבות שמירת ההגיינה האורלית של חיית המחמד שלנו, אומר זאת - הפה שלנו זהה לחלוטין לפה של חיות המחמד שלנו. כאן אין הכוונה לצורת הפה והשיניים (מאחר וחיות המחמד הן לרוב ממשפחת הטורפים, השיניים שלהן מיועדות לחיתוך בשר לעומת השיניים של בני האדם שרובן מיועד לטחינה) כי אם לצרכי חלל הפה והשיניים.

במאמר הבא אסביר מדוע חשוב לשמור על בריאות חלל הפה בחיות המחמד, כיצד למנוע בעיות בחלל הפה ומה הסיכונים להזנחת הגיינת הפה.

השיניים הן המרכיב הפגיע בחלל הפה. מחלות שיניים בחיות מחמד נפוצות מאד - יותר מ70% מכלל החתולים והכלבים סובלים ממחלות שיניים מסוימות כבר בגיל שנתיים. זאת לרוב בגלל הגיינה לקויה. מחלות השיניים נגרמות בגלל הצטברות חיידקים על השן. חיידקים אלה יוצרים שכבה נוקשה של אבנית על השן ויוצרים דלקת בחניכיים המקיפות את השן. דלקת זאת גורמת לנסיגת החניכיים והתרופפות אחיזת השן בלסת, דבר העלול להוביל, עם הזמן, לכאבים ונפילת השן. 

הסימנים לדלקת חניכיים ומחלות בחלל הפה הן ריח רע מהפה (הסימן הנפוץ ביותר בו מבחינים רוב הבעלים של חיות המחמד), ריור מוגבר, כאבים בזמן אכילה, נפילת שיניים והצטברות אבנית חומה על השיניים. אולם, מחלות בחלל הפה עלולות להופיע גם ברמה קלה ולכן הן אינן מאובחנות ע"י בעלי חיות המחמד.

הסיכונים בהזנחת הגיינת חלל הפה בחיות המחמד ידועות ומוכחות. הוכח כי בעקבות הזנחה ממושכת, חיידקים מחלל הפה נכנסים לזרם הדם ומתיישבים באיברים פנימיים כגון רקמת הלב והכליות. כמו שציינתי, הזנחה עלולה לגרום גם לכאבים ונפילת שיניים.

מניעת מחלות בחלל הפה יכולה להתבצע במספר דרכים


    • צחצוח תדיר של חלל הפה בעזרת מברשת ומשחת שיניים המיועדים לחיות מחמד. אין להשתמש במשחת שיניים של בני אדם מאחר וחיית המחמד בולעת אותה. ניתן להפוך את תהליך הצחצוח לאירוע שגרתי האהוב ע"י חיית המחמד בעזרת חטיפים דנטליים לאחר הצחצוח.
    • ניקוי שיניים תקופתי אצל הווטרינר - ניקוי זה נעשה בטשטוש עמוק או הרדמה מלאה המאפשר לווטרינר לבחון בצורה יסודית את חלל הפה ולבצע ניקוי יסודי בעזרת מכשיר מיוחד הדומה למכשיר בו משתמשת השיננית של בני האדם.
    • מזון המיועד לשמור על הגיינת הפה - ישנם מזונות יבשים שמטרתם להפחית את כמות האבנית המצטברת על השיניים. אין ביכולת מזונות אלה בלבד למנוע הצטברות אבנית והם לרוב ניתנים לאחר ניקוי השיניים ע"י הווטרינר.
    • ג'ל אוראלי וחטיפים דנטליים - את הג'ל ניתן למרוח על השיניים להפחתת כמות האבנית המצטברת. את החטיפים ניתן לתת באופן שגרתי ומטרתם לשייף שאריות אבנית מהשן. אמצעים אלה אינם מספקים לשמירה יסודית של הגיינת הפה וצחצוח השיניים עדיף עליהם.

מומלץ להתייעץ עם הווטרינר בנושא בריאות חלל הפה והאמצעים המתאימים לכם ולחיית המחמד שלכם לשמירה על הגיינת הפה. כמו בכל פרוצדורה הקשורה בהרדמה, מומלץ לבצע בדיקות מקדימות (כגון בדיקת דם) לפני ההרדמה לשם ביצוע ניקוי שיניים.

מרפאה וטרינרית נחלת יצחק - ד"ר נדב מרחבי חפץ חיים 26, נחלת יצחק, תל אביב 03-6094460 חירום 050-7955525




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב