דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה NLP ? 

מאת    [ 16/03/2011 ]

מילים במאמר: 1139   [ נצפה 2554 פעמים ]

NLP זה למעשה "הוראות הפעלה לשימוש המוח האנושי שלנו". מטרת השיטה הלימוד והאימון היא לתת לאדם כלים להכניס שינוי לחייו ולעזור לו להשתחרר מרגשות, מחשבות והתנהגויות שליליים ומצד שני לאפשר לו ליצור כל תחום בחייו ולחוות אותו ממקום של בחירה אישית תוך כדי אימוץ הרגלים מחשבתיים רגשיים התנהגותיים טובים יותר. אחת מהנחות היסוד בטיפול ובאימון היא שכל אדם ראוי לחיות את חייו מתוך קבלה, אהבה, שמחה, מימוש והגשמה. כל עוד האדם לא הכיר ולמד כיצד פועל המוח ולא למד והתאמן על הקשר בין המחשבות לנפש שלו הוא לא ידע איך להשתמש בכוח העצום הזה בחייו האישיים ולמעשה לא יקבל אחריות מלאה על המתרחש במציאות שלו.
למעשה ה NLP נותן את מירב הכלים לאדם כדי שיגדיר את רצונותיו חלומותיו ומטרותיו בכל תחום בו הוא זקוק לשיפור ויצליח להשיג תוצאות טובות. את "ארגז הכלים " המטופל מקבל לתמיד מכיוון שמדובר בשינוי שמתרחש בתוך מוחו, תודעתו ונפשו. שינוי אמיתי מתחיל מבפנים...
חשוב להבין ולדעת שהאדם (והמציאות אותה הוא חווה) הוא סך כל אמונותיו ומחשבותיו. כל מה שקורה במוח משפיע על הנפש ומשתקף כמו מראה במציאות האישית. כל מה שקורה בעולם החיצוני נוצר בעולם הפנימי קודם לכן. בטיפול ואימון בnlp לומדים איך לחשוב באופן יעיל, המטופל לומד את תבניות החשיבה שלו ומתקן את אלו "ששגויים" כלומר את הדפוסים שיוצרים כאב בחייו.

בטיפול ואימון ב NLP עושים שימוש בקו הזמן: עבר, הווה, עתיד. במוחנו מתאכסנים כל החוויות שחווינו, באותם אירועים שהאדם חווה כאב נוצרו דפוסי חשיבה שבחלקם שליליים ובחלקם יצרו מגוון רחב של רגשות קשים והתנהגויות או תוצאות שליליות ומשתקפים כמכשול ותקיעות בהווה ל NLP כלים רבים לזהות תבניות אלו ולשנותן כך שאפשר יהיה לעשות שינוי אמיתי וליצור עתיד טוב יותר. הטיפול בגישה זו נותן פתח למודעות אך גם מאפשר ריפוי ברמה הרגשית מחשבתית וגופנית מכיוון שכל המתח והעומס הרגשי אותם חווה האדם שלא למד לנהל את רגשותיו ומחשבותיו יקבלו ביטוי גופני כגון מחלות או ביטוי חיצוני בחיים האישיים כגון קשיים ומכשולים.
אימון בnlp מפתח מודעות ומאפשר הגשמה מלאה של כוחות הנפש הקיימים בכולנו ובכך מקדם ריפוי, בריאות נפשית וגופנית.


חיבור עצבי בין נוירון לקולטן

במוח מתבצעים תהליכים עצביים שתפקידם לקלוט מידע ושדרים מכל החושים, לעבד אותם ולתרגם אותם לחוויות אישיות. ה NLP נותן כלים לאבחן את אותם תהליכים על ידי התקשורת המיללולית (השפה) ועל ידי התקשורת הפנימית( תהליכי חשיבה) של האדם ולהגדיר אותם מחדש בהתאם להרגלים החדשים אותם רוצים להשיג.

NLP ראש תיבות של: Neuro Linguistic Programming
השיטה פותחה בארצות הברית על ידי גון גרינדר בלשן במיקצועו וריצארד בנדלר מתמטיקאי ופסיכותרפיסט.הם צפו באנשים שהתבלטו בתחום התקשורת הבין אישית והצליחו להגיע לתוצאות טובות בעבודתם.
1. ד"ר מילטון אריקסון - ידוע כהיפנותרפיסט מוצלח שהשתמש בדמיון מודרך ופיתח גישה אסטרטגית קצרת מועד.
2. וירגיניה סטיר - עובדת סוציאלית כישרונית במיוחד והתבלטה בהצלחה רבה בטיפול משפחתי.
3. ד"ר גרגורי בייטסון סוציולוג אנתרופולוג וביולוג מפורסם וידוע.
4. ד"ר פריץ פרלס אבי תורת הגשטלט.
בתצפיות על אופן התקשורת של אנשים אלו מצאו בנדלר וגרינדר דגמי התנהגות שחזרו על עצמם ושניתן היה ללמוד אותם. תוך כדי ניתוח הדגמים הללו נוצר ה NLP, ניתוח דגמים מאנשים שהגיעו להצלחה גדולה מאוד בתחומים רבים, הצלחה שכל אדם יכול לחוות וראוי לחוות כשיקבל את המידע והכלים לכך.

N - הנירולוגיה שלנו. החלק במוח שאחראי על הפעילות המוחית(המערכת הרצונית) החלק שאחראי על המחשבות שנשלט על ידי מרכז בקרה שנמצא בקליפת המוח. זאת היא למעשה התודעה - החלק המודע. בחלק זה מתאכסנים כל הפרשנויות והרעיונות, כאן מתארגנת החשיבה. פה המוח מאחסן את המידע בדפוסים ותבניות תוך כדי השימוש בחושים: ראייה, שמיעה, תחישה, ריח וטעם. מכאן המידע (מידע = מחשבה) עובר למערכת העצבים האוטונומית(נקראת גם מערכת עצבים לא רצונית) שלה יש מרכזי פעילות בחלקים אחרים במוח ובהם המוח הקטן, גזע המוח והשקד. לאיברים אלו חיבורים משלהם למערכות העיקריות בגוף והם מאפשרים לתפקודים חיוניים להתקיים גם במצב של חוסר מודעות. חלק זה ניקרא התת מודע. כפי שמערכת זו פועלת על הגוף הנחת היסוד שכך היא פועלת על נפש האדם. כאשר מידע או מחשבה מגיע מהחלק המודע שבמוח לחלק של מערכת העצבים האוטונומית לחלק התת מודע שם הרעיון ניקלט ותת המודע יצור ויממש אותו. כך קורמות המחשבות עור וגידים והופכות למציאות. כל מחשבה שמגיעה לתת המודע ומתקבלת כנכונה - כלומר שאתם חושבים שהיא נכונה ומאמינים בה כאמת וכנכונה תלבש צורה ותבוא לידי ביטוי ממשי בגוף ובמציאות ולכן כל מחשבה שאינה הרמונית שמקורה מרגשות שליליים מפחד כעס תיצור מגבלות בנפש בגוף ובחיים בכלל. כך המחשבות יוצרות את מציאות חיינו...זוהי בחירתו החופשית של האדם מה לחשוב...האימון בגישה זו מאפשר את הגמישות הנדרשת ליצור יותר אפשרויות בחירה ולא להישאר תקועים בדפוסים שלא עובדים...

אמונות הן מחשבות שהאדם בחר להחשיבן כאמת, אמונות ניתנות לשינוי מכיוון שמחשבות ניתנות לשינוי, למעשה המחשבות שלנו הן הדבר היחידי עליו יש לנו שליטה ושתלוי בנו. חוקרי הnlp יצרו מודלים דרכם ניתן לזהות לאבחן ולשנות את התבניות והדפוסים שקיימים בנירולוגיה של האדם וכך לאפשר לאדם לחשוב להרגיש להתנהג ולחיות שונה ממה שהיה רגיל.
L- Linguistic השפה שלנו והאופן שבה אנו מבטאים אותה בתקשורת מילולית ובתקשורת הפנימית. הnlp משפר מאוד את היכולת לתקשר עם הסביבה באופן כזה שיבינו אותי ואת הכוונה האמיתית שמאחורי דברי. הנחת היסוד היא שזוהי אחריותו המלאה של האדם לוודא שהוא הובן כראוי ושהכוונות שלו הובהרו. לשם כך דרושות יכולות רבות ומגוונות שאותם ניתן לאמץ על ידי אימון וטיפול בדפוסים שגויים ושינויים.

דוגמאות לתקשורת טובה :
♦ היכולת לשקף מה האדם מרגיש וחושב.
♦ היכולת להקשיב לאחר ולהיכנס לנעליו כדי להבין מה הוא מרגיש.כישור שעוזר בפתירת קונפליקטים במערכות
יחסים ומאפשר יותר הדדיות.
♦ הימנעות משיפוט וביקורת הורסת...

ה NLP עושה הפרדה בין התוצעה לכוונה.הכוונה שמאחורי כל התנהגות היא כוונה חיובית אך התוצאה של ההתנהגות יכולה להיות שלילית וזאת מכיוון שהתנהגויות רבות נוצרו מהצורך להתגונן מפני כאב למרות היותן שלילייות. כאשר מפתחים את היכולת לזהות את הכוונה החיובית בתוכנו ואצל זולתנו יש פחות כעס ויותר אמפטיה ואפשרות לגישור.
♦ האם אנו מדברים אל עצמנו בקולות פנימיים חיוביים או שליליים? מחשבה באה לידי ביטוי בשפה ותיצור את עצמה בהתאם.לקבל את הכישורים לביקורת אישית בונה ותומכת זה חלק מהטיפול והאימון.
P-Programming תכנות. ניתן לבחור ולארגן מחדש כל מחשבה כוונה ורצון לתבניות ודפוסים חדשים. בטיפול המאומן לומד לדמיין לחשוב וליצור את רעיונותיו ולשלוח את המידע החדש לתת המודע שלו. יש כוח עצום שמניע כל אדם לפעול או מתוך רצון להגן על עצמו מכאב שחווה בעבר או מכאב שמאיים עליו בעתיד, או מתוך רצון להפיק ולהרגיש הנאה. כאשר ההגנות שנוצרו מייצרות כאוס בחיים, קושי ומכשול הדרך לשנות זאת זה על ידי הזנת מידע חדש למערכת העצבים, זה למעשה התכנות, כאשר האמונה תשתנה והמטופל ישכנע את מוחו גופו ונפשו בהנאה וברווח שיפיק מהשינוי קל יהיה לו לוותר ולשחרר את ההרגל הישן וההפסד יקטן לעומת הרווח שישיג. היכולת החשובה שמתפתחת באימון זה היא לכוון את התודעה לחשוב מחשבות שיעילות עבור המטרה עליה עובדים ולא להתמקד בבעיות. הNLP מלמד את האדם לזהות את הבעיה אך להתמקד בפיתרון...
במפגשים לומדים להרפות כדי ליצור קשר יעיל עם התת מודע במצב שהמוח שקט ופנוי לקליטת אינפורמציה חדשה. למעשה השינויים מגיעים כאשר הנפש שקטה ממאמץ ופתוחה להתחדשות ויצירה.

מירב אשכנזי
מורה בכירה ליוגה , מטפלת ומנחה בדימיון מודרך וNLP
 מירב היוגה | יוגה במודיעין והסביבה
דוא"ל : href="mailto:Merav70@Netvision.net.ilMerav70@Netvision.net.il">">Merav70@Netvision.net.il
אתר הבית : www.MeravYoga.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב