דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי יוגה ? 

מאת    [ 16/03/2011 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 2069 פעמים ]

ליוגה משמעויות רבות וזוויות רבות להבנה ישום ולמידה. יוגה היא טכניקה, פילוסופיה אחת מבין שש דרשנות (אסכולות) שמקורן בהודו ומטרתן להראות ולכוון את האדם להבין ולהכיר את עצמו.

נקודת המבט הוליסטית והיא רואה את האדם כמכלול של גוף, תודעה ונפש (רוח). תרגול היוגה נוגע, משפר ומטפח את שלושת המרכיבים הללו כדי ליצור איזון, הרמוניה, שמחה וחופש בחיי המתרגל.

על ידי אימון יוגה המתרגל מחזק ומתחזק את גופו מבפנים החוצה, מאמן את מוחו ומכיר את תודעתו. יוצר קשר עם מחשבותיו, מקבל את הכלים לשנות את מה שרצוי ולהכיר חוויות אנרגטיות ומעצימות. כמו כן המתרגל יוצר את הקשר פנימה אל המרחב האישי שם שוכנת הרוח, פנימיותו של האדם, העצמי הגבוה שאותו יש לטפח ולהכיר, שם נמצא הרצון הטהור לחיים מלאים בהבנה והגשמה.

יוגה זו דרך של עשייה והתבוננות תוך כדי לקיחת אחריות מלאה למתרחש בגופנו ובחיינו, דרך התרגול לומדים לבדוק את היכולות והמגבלות של כל מתרגל באופן אישי ומתרגלים עם המערך הקיים. תרגול שמבוצע בהתמדה הראויה לו מניב את פירותיו בכל המישורים ויוצר שינוי.

אחת המשמעויות של היוגה זה יצירת שינוי מנקודת זמן אחת לשנייה.

"יוגה היא הגבלה של תנודות התודעה"
יוגה סוטרא של פטנגלי 1:2



מתוך אחת הדרשנות שנכתבו בפילוסופיה ההודית נכתבה ונלמדה היוגה. את היוגה חיבר ולימד פטנגלי כנראה במאה השנייה לפני הספירה (אין יודעים במדויק מתי נכתבו דבריו ובאלו שנים הוא חיי אלא משערים את תקופת חייו). פטנגלי חיבר את היוגה סוטרות שהן אוסף של משפטים קצרים ומתומצתים שבהם כתובה חכמת היוגה, משפטים אלה מכילים את התהליך העובר על מתרגל היוגה.

יש 195 משפטים העוסקים במטרה הפיזית, הנפשית והרוחנית של היוגה. את משפטיו של פטנגלי ניתן לפרש בדרכים רבות, בעבר היו מפרשים אותם בעזרת מורה וכך הם עברו מפה לאוזן מדור לדור. מורים רבים תרגמו ופרשו את היוגה סוטרות של פטנגלי בעבר ובימינו אנו. בישראל ניתן למצוא תרגום לסוטרות בספרה של אורית סן גופטה "יוגה סוטרה של פטנגלי" בהוצאת אור ים, כאמור ללא פרוש.

פרוש המילה יוגה הוא לאחד, למזג ולשלב יחד. כל מי שמנוסה בתרגול היוגה מכיר את התחושה של שילוב הנשימה לתנוחות היוגה - חוויה ממקדת ומעצימה, אולם אפשר לראות זאת גם בהיבט הרחב יותר של החיים. פטנגלי כותב במשפטו השני " יוגה היא הגבלה של תנודות התודעה", כך שמצד אחד מפורשת היוגה כאיחוד ומיזוג ומצד שני כהגבלה כלומר איזשהו אימון לתודעה וצמצום מחשבות, ניתן להבין ובעצם להרגיש עם הזמן שכדי לחוות את השילוב והאיחוד עליו היוגה מדברת נדרשת עבודה של הגבלת תנודות התודעה. ואכן תרגול היוגה חובק בתוכו אימון גופני, ואימון מחשבתי, דרך ביצוע התנוחות ותנועות היוגה באופן הנכון כולל תרגילי הנשימה, המתרגל משפר את יכולת הריכוז שלו, ממקד את תשומת הלב פנימה אל התודעה, אל העצמי ואל הפנמיות שלו כדי לחוות איחוד ומיזוג עם עצמו ועם הפוטנציאל הטמון בו.

היוגה מקדמת שינוי, היא דינאמית במהותה ורואה את השינוי והזרימה מנקודת ההתחלה עד לרגע הנוכחי שכמובן גם הוא בפוטנציאל להשתנות. בתרגול היוגה דרוש זמן סבלנות ואהבה לעשייה. היוגה מדברת על לימוד עצמי והקניית הכלים להתבוננות אישית לגוף ולנפש תוך כדי הכרת התודעה של המתרגל, הכרת המחשבות שהוא מכיל בתוכו וכן הכרת הרגשות, השכל והאגו שגם הוא נכלל במונח תודעה. לאחר תרגול יוגה הפעולות שהתבצעו יוצרות מצב של ריכוז פנימה בנשימה שזוהי אנרגיה אוניברסלית הנגישה לכולם ויוצרת תחושות של רוגע, שלווה וקבלה וכך המתרגל לומד להכיר להכיל ולהשתמש בתחושות אלו ברגעים שהוא זקוק להן.

היבט נוסף לפרש את המילה יוגה הוא ההיבט הרוחני, איחוד לא רק עם העצמי הגבוה אלה גם עם מקור הבריאה. חשוב להבין שיוגה אינה דת, אך מכיוון שבתפיסתה היא מאפשרת רוחניות כל מתרגל יכול לחוות את התרגול בדרכו האישית ללא יוצא דופן. למקור הבריאה ניתן לקרוא אלוהים, כוחות היקום, חכמה ותבונה אינסופית או בעצם כל שם אחר, ביוגה הסמל שלו אום. הכוונה היא בהחלט להתחברות למקור אנרגיה גבוה שמאפשר למתרגל להכיר בכוחותיו ולטפח את אמונתו באשר היא.

אם כך מטרת היוגה במבט על היא לתת את הכלים האישיים למנוע כאב וסבל להחליש את המכאובים הנראים לעין ולקדם בריאות, מודעות אושר שמחה וחיות. פטנגלי בכתביו למעשה סיכם את שיטתו בשמונה שלבים הידועים כשמונת איברי היוגה - ashtanga yoga (ראו מידע בניפרד). שלבים אלו מכילים את הסך הכל של "עשה ועל תעשה" בחיים האישיים, מכילים את האימון הפיזי שניקרא האתה יוגה, את תרגילי הנשימה ואת שלושת השלבים למדיטציה עד להשגת החופש והשחרור, הרגשת האושר שאליה שואפים - Samadhi .

מירב אשכנזי


מורה בכירה ליוגה , מטפלת ומנחה בדימיון מודרך וNLP


 מירב היוגה | יוגה במודיעין והסביבה


דוא"ל : href="mailto:Merav70@Netvision.net.ilMerav70@Netvision.net.il">">Merav70@Netvision.net.il


אתר הבית : www.MeravYoga.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב