דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך ההפטר בהוצאה לפועל 

מאת    [ 15/03/2011 ]

מילים במאמר: 822   [ נצפה 4110 פעמים ]

באופן כללי, ישנה חלוקה הגיונית בכל הנוגע לגביית חוב כספי: הליכי ההוצאה לפועל נועדו לגבות את החוב מהחייב. נועדו לסייע לזוכה להוציא לפועל פסק דין.  לפעמים בתשלומים, לעיתים באמצעות הליכי עיקול, על-ידי תפיסת רכוש וכדומה.  מטרתו של הגוף אשר נקרא: הוצאה לפועל, הינה להוציא אל הפועל פסקי דין, שאחרת, קיומו של פסק הדין בהכרח תלוי ברצון טוב של הצד שכנגדו ניתן פסק הדין.זהו כמובן מצב לא נעים ובאמצעות ההוצאה לפועל לפסקי הדין ישנם "שיניים". אגב, שקים נגבים לפי חוק ההוצאה לפועל כאילו היו פסקי דין (ראה סעיף 81א(א) לחוק ההוצאה לפועל). 

לצד הליכי הוצל"פ, קיימים הליכים של פשיטת רגל. בפשיטת רגל, החייב מצוי במרכז. טובת החייב,  אפשרויות השיקום וחזרתו למעגל החיים הרגיל, מהווים שיקולים לגיטימיים ובעלי משקל.  במסגרת הסדר עם הנושים בהליך פשיטת רגל, יכול חייב לשלם אחוז מסוים מחובותיו ותמורת התשלום הנ"ל להיות מופטר ממרבית החובות שנותרו.   דבר זה יקרה, כמובן, לאחר סקירה ובחינה, במקרים בהם הנושים ובית המשפט מסכימים כי החייב נהג בהגינות ונקלע לחובותיו במסגרת עיסוקיו הרגילים ולא הסתבך כלכלית מתוך רצון להונות את נושיו או לבצע תרגיל עוקץ וכיו"ב.  

עיון בהחלטות רשמי הוצאה לפועל, מסמנת מגמה להקשיח את הקריטריונים לאישור בקשת החייב להכריז עליו כמוגבל באמצעים.   עד לא מכבר, רשמי הוצל"פ נעתרו ביתר קלות לבקשות חייב להיות מוכר בהגדרת מוגבל באמצעים, ככל שהחייב ביקש לפרוס את חובו בתיקי ההוצל"פ לתקופה העולה על הקבוע לפי חוק.   כיום, מתקבלות יותר ויותר החלטות של רשמים, הפוסקות כי בעת שכנגד חייב תלוי חוב כספי של מאות אלפי שקלים לא יהיה מקום לקבל את בקשתו לתשלום זניח של 100 או 200 ש"ח לחודש ולהכריז עליו כמוגבל באמצעים, שכן משמעות הדבר הוא הנצחת החוב.  ברור כי חייב שסך חובותיו בהוצל"פ קרובים לסכום של 500,000 ש"ח, איננו יכול לפרוע את חובותיו באמצעות תשלום חודשי של 200 ש"ח.  נהפוך הוא, חובו יגדל שכן הסכום החודשי אשר יתווסף לחוב רק בגין הצמדה למדד גבוה מ- 200 השקלים אותם הוא משלם נניח כל חודש.  כלומר המגמה היא שלא ליצור מסלול של  מעין הפטר בהוצאה לפועל.

במציאות מורכבת זו, עולה ביתר שאת החשיבות הרבה כל כך להתייעץ עם עורך דין הבקי בענייני הוצאה לפועל בטרם הגשת בקשה לחייב מוגבל באמצעים או כל בקשה דומה בהוצאה לפועל.

 בתיק הוצאה לפועל 1200482959, נידונה בקשתו של חייב לתשלום חודשי בסכום של 200 ש"ח לחודש במסגרת הבקשה להכריז עליו חייב מוגבל באמצעים. שם, מדובר על חייב אשר בית משפט דחה את בקשתו להליך פשיטת רגל היות ונקלע לחובות כספיים של יותר משלושה וחצי מליון ש"ח, אשר חלקם בגין חובות הימורים. 


 רשם ההוצאה לפועל סרב לבקשת החייב וטען כי אם היה מקבל את בקשת החייב למעשה המשמעות הייתה של הפטר מחובות.   הרשם קבע בהחלטתו כי על ידי הסכום שהציע החייב יוכל הוא לכסות את החוב לאחר יותר מעשרות שנים. בנוסף, קבלת בקשת החייב תגרום לנזק כלכלי למדינה, אשר תצטרך לשאת בעלויות קיומו של תיק ההוצל"פ, בזמן שמרבית הזוכים לא יקבלו אפילו שקל מידי חודש בשל עיגול חלקיקי האגורה בה יזוכה התיק שלהם מכל תשלום בסך 200 ש"ח.   בנוסף, עלות העברת נתונים, לבדה, לבאי כוח הזוכים, תעלה לבדה בהרבה על התועלת שיפיקו מקיום של תיק איחוד.  לפיכך ברור - כי אך ורק לחייב תבוא תועלת קיומו של תיק איחוד.  תכלית חוק ההוצאה לפועל היא אכיפת פסקי דין וגביית החובות מהחייב. לשכת ההוצאה לפועל אינה מוסד רווחה, ולא מוסד צדקה. רשם ההוצאה לפועל אינו אמור להטות חסד ולנהוג בכספי הציבור משל היו הם קופת גמ"ח  עליה הופקד.


 רשם ההוצל"פ, קובע באותה החלטה כי ניכר מהבקשה שכל תכלית הגשתה אינה אלא, על מנת לתת לחייב הפטר מפירעון חובו. על כן, לא אפשרי לקבלה, בשל היעדרה של  סמכות עניינית בידיו של רשם ההוצל"פ, לתת צו הפטר מהחובות לחייב. גם אם נצבעת הבקשה בצבע הלקוח מלוח הציור של חוק ההוצאה לפועל. לשכת ההוצל"פ אינה הליך בית משפט לפשיטת הרגל!  רשם ההוצאה לפועל מסיים בקביעה כי לו חפץ המחוקק לקבוע, כי כל מי אשר נדחה על ידי בית משפט בבקשת פשיטת רגל, יופטר מפירעון חובו, היה מן הסתם מביע אמירה ברורה במסגרת החוק.


 לסיכום- מן הדברים האמורים עולה יחד כיישנה כיום הקשחת עמדות מצד רשמי ההוצל"פ באישור בקשת חייבים להכרזה על חייב כמוגבל באמצעים. המגמה כיום היא לראות בבקשה לצו תשלומים נמוך, כשקיים חוב גבוה מאוד, כמעין בקשת הפטר בהצל"פ, ומכאן שאין לקבלה היות ואיננה בסמכות רשם ההוצל"פ.   לפיכך, חשוב להתייעץ ואף לקבל ליווי משפטי מעורך דין הבקי בהוצל"פ ושזה תחום עיסוקו המרכזי.   החשיבות נובעת מהעובדה שהפסיקה דינמית ומשתנה. חוק ההוצל"פ, דינמי ומתקבלים בו תיקונים בכל זמן. אלו יחדיו, יוצרים מורכבות ממנה עשוי חייב להיפגע ולהחמיץ זכותו עקב טעות בחוסר ידיעה או בהיסח הדעת.  המשמעות של טעות בהוצאה לפועל עלולה להיות קשה וכואבת.


 המצחיק הוא שלרובינו ברור כי בטרם ניתוח רפואי, חלילה, נבקש להתייעץ עם רופא מומחה אחד לכל הפחות, לפעמים יותר. האם לא נכוןשבענייני הוצל"פ, המשפיעים בפירוש לא רק על גורלנו שלנו ועל חיינו, אלא, לפעמים, גם על גורל יקירנו, נפקיר את ההליך הגורלי ללא ליווי ויעוץ מקצועי?

כל האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד, יתכן חסר וחלקי. אין להסתמך עליו.  בכל מקרה יש לפנות לייעוץ משפטי ספציפי.

קובי רום, עורך דין הוצאה לפועל מספק שירות בתחומים להלן:



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב