דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלים לפיענוח חלומות 

מאת    [ 14/08/2007 ]

מילים במאמר: 951   [ נצפה 4959 פעמים ]

מרכיבי החלום
במאמר הקודם שינה וחלימה, נגעתי בחלום מבחינת נקודת המבט הפיזיולוגית. עתה נראה את החלום מההיבט הנפשי.

כאמור, בעת השינה כשאין גרויים מבחוץ והמח עירני לחלוטין הוא מתחיל לפרש את הכתמים והנקודות שהוא עצמו ייצר. לפי רבים מהתיאורטיקנים וכיום יש לכך גם הוכחות מדעיות, קיים אצל האדם מה שמכונה לא מודע. אל הלא מודע מודחקים אירועים מאירועים שונים, שבעיקרם הם חומר 'מסוכן' או 'אסור' או 'מפחיד' לנפש המודעת. חומרים אלו, לא אוהבים להיות מודחקים והם מנסים לעלות על פני השטח. אולם ישנם שומרים הדואגים לזה שאף חומר כזה לא יעלה למודעות. לפעמים השמירה היא יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה גמישים ומסתגלים, לפעמים היא פחות יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה נוקשים, ולפעמים היא ממש לא יעילה ואנו קוראים לזה סימפטומים, כלומר מתחילים לראות כל מיני סימפטומים כמו עצבנות, כמו אובססיביות, כמו חרדות וכו' וכו'.


בשעת השינה, קורה מה שקורה בכל מחנה צבאי, חלק גדול מהשומרים הולך לישון. נשארת משמרת מדולדלת שניצבת על המשמר. להזדמנות הזו חיכה החומר האסור מהתת המודע והוא מזדחל לו החוצה. ליתר ביטחון, בדרכו החוצה הוא מסווה את עצמו ומתחפש לדברים אחרים. החומרים האסורים מולבשים על ה'רעש הלבן' בראיה ונותנים לו משמעות, לא לפני שהם מתחפשים. כך שבבואנו ללמוד על התת מודע מהחלום, עלינו לברור את התחפושת מהחומר עצמו. בבקר, כשמתעוררים שאר השומרים, הם קולטים מיד שהחומרים המחופשים הם החומר המסוכן ומיד מחזירים אותו לתת מודע. לכן בבקר עם היקיצה נעלם ומתפוגג לנו החלום.



ממה מורכבת התחפושת:

אירועי יום האתמול (הימים האחרונים)
סמלים אוניברסליים
סמלים אישיים


אירועי יום האתמול משמשים בעיקר כתפאורה לארוע האסור מהתת מודע. זהו מרכיב של 5% בערך ממשמעות החלום. המרכיב השני סמלים אוניברסליים (כדוגמא, נחש - איבר מין גברי, נהר - לידה, זקן חכם וכו' וכו') עשויים לשמש מפתח לפיענוח החלום אולם גם הם מהוים לא יותר מ 5% מהחלום. המרכיב השלישי הוא המרכיב העיקרי. וכדי לפענח אותו הפסיכולוג צריך שיהיה לו ידע רב על החולם המטופל, וכן לבדוק עם המטופל מה הפירוש שהוא נותן לכל סימן וסימן. פרויד קרא לחלום: "דרך המלך לתת המודע". ואכן בהקשבה טובה ופיענוח החלום שזה בעצם הורדת התחפושת אנו מוצאים את החומרים המודחקים בתוך התת מודע. מתיאור זה ברור מדוע פיענוח חלומות של מישהו שאינו מוכר (למשל בפורום שבאתר שלי) הוא כמעט בלתי אפשרי.


מסתבר שלתוך החלומות שלנו נכנסים לפעמים אותות מהגוף. במקרים רבים, אנשים שהיו בריאים בגופם, ניגשו לבדיקת איבר כזה או אחר בגוף בעקבות חלום שחלמו אודות האיבר, והסתבר שאכן החלה להתהוות בו בעיה פיזית שעדיין לא באה לידי ביטוי בסימפטומים של כאב או סימפטומים אחרים.



דוגמא לחלום ולפרוש
למרות שכתבתי לעיל לגבי פרוש חלומות של מישהו שאינו מוכר, אביא כאן דוגמא מפרוש כזה לחלום שהתפרסם אצלי בפורום



כמובן, שחלומות שסופרו לי בתוך הקליניקה שלי במהלך טיפול, איני יכול לפרסם בשל סודיות רפואית אליה אני מחוייב. ומה שפורסם בפורום מלכתחילה מיועד לעין הציבור.



כותבת מישהי בשם בדוי שני:

אז יש לי שאלה..........
משום מה, לאחרונה אני (בחורה בת 24) חולמת וזוכרת את החלומות, מה שבד"כ לא קורה לי. רב החלומות הם די תמוהים בעיני והייתי שמחה אם תוכל לחוות דעתך על שניים מהם:
בחלומי הראשון אני עומדת במחסום כלשהו ובודקת לאנשים את התיקים. תוך כדי באה אלי ילדה קטנה ואומרת לי שהיא רוצה לחזור הביתה איתי. הבקשה נראית לי מוזרה, אך אני מרחמת עליה ומסכימה. כשהיא מגיעה אלי הביתה, היא פותחת לי את הדלת של החדר וקובעת שזה החדר שלה. שוב העניין לא מובן, אבל אני מסכימה. יורד הערב והילדה גדלה להיות בחורה. היא מעדיפה משום מה לישון מול הטלויזיה ואני כבר מתחילה לחשוד בה, כי כל העניין לא נראה לי. ואז אמא שלי עוברת ואומרת:"איך היא יכולה לישון ככה בלי שמיכה מול הטלויזיה?", משפט שהיא אומרת לי. ואז אני מבינה שכנראה הבחורה הזו זו אני.

חלום שני:
אני נוסעת באוטובוס בחו"ל ויושבת עם עוד כמה חבר'ה. מגיעה אשה עם תינוקת מתוקה ואנחנו משחקים איתה. אחרי כמה זמן, אני רואה את האמא חושפת את החלק העליון של התינוקת שמתסבר שאין לה זרועות. האמא מוציאה ידיים של תינוק מהתיק ומתחילה לתפור לתינוקת שלה את הזרועות ומחברת לה גם כל מיני פלטינות. פתאום התינוקת הופכת למין נכה כזו, ואני רואה שהיא לא יכולה להזיז את הפה ואמא שלה מחברת לה כל מני מתכות. אני והחבר'ה נורא משועשעים מההבדל הזה בין התינוקת החמודה והצחקנית שהיתה לבין התינוקת המוזרה עם הידיים התפורות והפלטינות.

מה דעתך?




תגובתי:



שלום לך,

כבר הסברתי כמה פעמים בעבר, כי אין הרבה משמעות של פירוש חלומות, בלי שאני מכיר את החולם או שהוא בעצמו מפענח את החלום ביחד איתי.

אולם אוכל לתת לך כווני חשיבה שעלו בדעתי. תפקידך בחלום הראשון הוא לבדוק תיקים, כלומר למנוע חדירת חומרים מסוכנים. ובמקום למנוע את מאפשרת לילדה להכנס. אולי זה מקביל לעובדה שאת מרבה עתה לחלום ולזכור חלומות. כלומר אין שמירה שחוסמת את החומר המסוכן המגיע מהתת מודע.

גם לי נראה, כמו שחשבת שהילדה הקטנה זו את, אבל הייתי מדייק ואומר שזה החלק הילדי שלך. זה שרק עתה עזבת אותו. ואולי החלום כולו הוא על ההתבגרות שנכפתה עלייך (השעון מתקתק והגיל עובר בלי שנש??א?ל אם זה נוח לנו או לא).

גם החלום השני יכול להתפרש על רקע זה. הקונפליקט בין תינוקת חמודה שלא מצפים ממנה אלא להיות חמודה למישהו שצריכה אך לא מאפשרים לה (ידי פלטינה, פה חסום) לעשות משהו בהמשך חייה.

אלו רעיונות ראשוניים. תקחי אותם, אם הם מתאימים לך, תמשיכי בחשיבה בכוון הזה.

דוגמא נוספת:

אני מנסה לפרש חלום שחלמתי עפ"י פרויד לצורך עבודה שעלי להגיש
החלום: "אני הולכת לאופטומיטריסט כדי להחליף את המשקפיים שאני מרכיבה בעדשות מגע, בכדי לראות טוב יותר".
הערה: את החלום הנ"ל חלמתי בשבוע בו גיליתי כי אני בהריון.
אסוציאציות חופשיות שהעלתי : חד, ברור, צלילות, בחירה, רופא, ניקיון, בדיקה.

מה דעתך? כיצד פרויד היה מפרש חלום כזה?

תגובתי:

שלום לך,

מאחר וזה לצורכי עבודה, אתן לך פירוש פרוידיאני לחלום שכזה. למרות שאיני בטוח כי כך הייתי מפרשו.
החלום מביע משיכה מינית ארוטית לאביך. האופטימטריסט הינו דמות הסמכות (מעניין אם אביך מרכיב משקפיים) שזו הדמות האבהית, ואת מחפשת אצלו את ה(עדשות) מגע...


יעקב ברמץ - פסיכולוג מומחה (מספר רשיון 3460).
בוגר המגמה השיקומית-קלינית באוניברסיטת בר-אילן (תאר ראשון ושני).
מוסמך להיפנוזה (מספר רשיון 377 ) אוניברסיטת ת"א.


עבד בבתי החולים לחולי נפש "אברבנאל" בבת-ים ו"שלוותא" בהוד השרון.
וכן בבית החולים השיקומי "בית לוינשטיין" במחלקת נפגעי ראש.
עבד בשרות הפסיכולוגי חינוכי ברמת השרון עם ילדים ובני נוער ואושר כמומחה בהתמחות החינוכית מוכר כבוחן עבור משרד החינוך לצורך איבחונים והתאמות לבגרויות.

עובד כיום במגזר הפרטי בלבד.

http://www.shrink4u.co.il
טל/פקס 09-9588123
נייד: 052-3633242




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב