השר מיכאל (מיקי) איתן, המופקד על שיפור השירות הממשלתי לציבור, אמר הבוקר בכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות מידע בישראל, המתקיים בכפר המכבייה ברמת גן, כי ממשלות חכמות צריכות לשתף את הציבור בניהול מערכותיהן תוך קבלת עצה ושיתוף האזרח, תוך קליטת הטכנולוגיות הזמינות היום ולנצל האפשרויות שהן פותחות.
"כארגונים גדולים, בירוקרטים, פוליטיים, ושמרנים; ממשלות נמצאות מאחור בהיבט זה, וממשלת ישראל בכללן", אמר השר איתן לקהל גדול של מאות אנשי תעשיית המידע בישראל, המשתתפים בכנס של לשכת מנתחי מערכות. "עלינו להשפיע יותר ויותר על הממשלה להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי לשתף את האזרח. השירות הגדול שממשלה יכולה לתת לאזרח, הוא לשתף אותו בידע, לתת לו מידע מלא, להאזין לו ע"י בדיקת התייחסותו לשירות, ולתקן בהתאם".
"נגמר העידן של שלטון מצד אחד ואזרח מצד שני, ויחסים לעומתיים ביניהם", אמר השר איתן. "האזרח המודרני אינו אזרח פסיבי שבא להצביע פעם בארבע שנים, אלא יש לו אחריות ישירה על ניהול ענייני המדינה והוא צריך יכולת להשפיע ולתרום, כשתרומתו היא חלק בלתי נפרד מהעשייה הציבורית–דמוקרטית המודרנית, המבוססת על סט כלים שונה לגמרי מזו אליו נולדנו. זו דמוקרטית של שיתוף, בה כל אחד יכול להשפיע ע"י תקשורת, לקדם ולהיות שותף לניהול כל ענייני המדינה".
השר מיכאל איתן אמר כי הוא תופס עניין זה כמפתח לשינוי מערכתי, שבסופו של דבר יביא לשינוי בשירות. "ממשלות טובות לא רק נותנות שירות. שירות נכון של ממשלה דמוקרטית הוא פתיחת הספרים שלה בפני האזרחים, פתיחת מסמכי התקציב והחלטות ממשלה", הוא אמר. "הדיאלוג הוא שיאפיין את הדמוקרטיה החדשה, עם הטכנולוגיה המאפשרת זאת".
השר מיכאל איתן אמר כי אמנם מדברים על אדיבות וחיוך כמרכיבים חשובים במגע של עובדי ציבור עם האזרח, אך הבעיה היא שחלק גדול ממפגש פיזי זה היה יכול להימנע אם המידע היה זמין באינטרנט.
"הפקידים מחזיקים בכוח במידע ולא מעלים אותו לאינטרנט", אמר השר. "יש היום בממשלה יותר נכונות, ולפחות קול אחד – של מיקי איתן – נשמע. זה לא בעדיפות בסדר היום הלאומי, ואני מקווה שזה ישתנה. עוצמתה של מדינת ישראל בעידן המידע היא לא רק במישור הביטחוני אלא גם במישור המידע והמישור העסקי, ולכך תורמת טכנולוגיית המידע".