בהמשך לשאלה האם התורה דמוקרטית ושאלתי את זה את הרב מרדכי נויגרשל וענה לי שדמוקרטיה זה לא מה שאני מבין בזה ונקדים לזה שהעניין הזה של דמוקרטיה בעצם נמשך להרבה דברים ולא כל פעם מוברר לנו מה זה דמוקרטיה ולכאורה זה ג"כ בגלל שאנחנו כבר כ"כ עמוקים באמונה הזאת שנקראת דמוקרטיה עד שאנחנו לא מבחינים מה זה כולל ומה לא וזה מגיע עד כדי כך שאם אתה מתווכח עם מישהו על איזה נושא ברגע שהוא יגיד שזה סותר את הדמוקרטיה הוא ניצח וזה היות שזה נכנס בעולם לדבר ברור ומוחלט למרות שראיות לוגיות לפחות אין לזה בכלל וא"כ מה הביאור בזה שזה נכנס בכזה בירור ונחזור לעצם הדבר והוא מה ההגדרה של דמוקרטיה האם זה מה שאני מבין שזה בלי שלטון כלל או שזה שלטון העם שבעצם יש שלטון אבל זה ע"י העם ובעצם פירוש המילה דמוקרטיה מה שכתוב במילון שזה שלטון העם אבל עדיין יש להתבונן שבעצם לכאורה העניין הוא לא בעצם שלטון העם אלא שכל איש עושה כרצונו וכוונתי ששלטון העם לבד לא מספיק כי זה רק רוב שזה נפסק ע"י רוב ומה כל אדם לגבי עצמו ונביא דוגמא לזה שאם העם יחליט שאדם בבית שלו אסור לו להדליק אור בשבת זה חוסר בדמוקרטיה כי איך אתה אומר לי מה לעשות אלא שיש דברים ציבוריים ואיך נגדיר מה נקרא דבר ציבורי בדברים שיש בהם ספק ואז הגיעו והכריעו ע"י הרוב ולמרות שהפרוש המילולי של המילה דמוקרטיה זה שלטון העם עדיין זה לא שלטון הרוב אלא שלטון העם שכל איש עושה כרצונו ולכן מחוסר ברירה בדברים ציבוריים פוסקים ע"י הרוב אבל זה לא שזה כל העניין בדמוקרטיה הרוב ולכן לעולם לא נוכל לומר שדיני התורה דמוקרטיים ולא בגלל שזה לא רוב אלא בגלל שא"א לומר לאדם מה לעשות וזה רק הביאור בדמוקרטיה אבל אם נחלוק על המושג הזה שנקרא דמוקרטיה כמו שביארנו שזה בעצם לא דבר מוכח כלל וזה יעמוד לנו סברתו של מיכאל אברהם שאף פעם אי אפשר לומר לי אל תעשה כפייה דתית כי אם אני סובר שאני יכול לכפות את דעתי עליך מפני שאני לא סובר שיש דמוקרטיה או מכל סיבה אחרת אז אתה לא יכול לומר לי אל תכפה בתור אדם שכן סובר שיש דמוקרטיה ויש הרבה להאריך בזה
על כל דבר פשוט צריך לחשוב הרבה