דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיווק מרחוק - לא קונים ''חתול בשק'' 

מאת    [ 23/09/2005 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 8974 פעמים ]

רכשתם מוצר באינטרנט, טלפון או דרך הטלוויזיה וכשהוא הגיע גיליתם כי הוא שונה לגמרי ממה שהוצג לכם? אין צורך לדאוג. בעקבות הטעיית צרכנים רבים נקבע בחוק כי על המשווק למסור מידע מדויק על הנכס המוצע .

הציעו לכם מוצר אטרקטיבי במחיר שאי-אפשר לסרב לו באינטרנט, בטלפון או בדואר, הוא נשלח אליכם וגיליתם דבר אחר לגמרי מזה שהוצג לכם. מה זכויותיכם? מתברר כי החוק עומד לימינכם וכי על המשווק למסור לכם מידע מפורט באשר לנכס או השירות המוצעים על-ידו.


בעקבות מקרים רבים של הטעיית צרכנים באמצעות שיטות שיווק מקוונות או של דיוור ישיר לסוגיו השונים ראה המחוקק לנכון לספק הגנה לצרכנים המתקשרים בעסקאות "מכר מרחוק". החוק קובע, כי "עסקת מכר מרחוק" הינה התקשרות בעסקה של מכר נכס או של מתן שירות, כאשר ההתקשרות נעשית בעקבות שיווק מרחוק, ללא נוכחות משותפת של הצדדים לעסקה.

מה נחשב לשיווק מרחוק

כ"שיווק מרחוק" תחשב פניה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא (לרבות אינטרנט), פקסימיליה, פרסום קטלוגים או מודעות, במטרה להתקשר בעסקה שלא בנוכחות משותפת של הצדדים.

לשון החוק קובעת כי בשיווק מרחוק חייב העוסק לגלות לצרכן את השם והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ; התכונות העיקריות של הנכס או של השירות; מחירו ותנאי התשלום האפשריים; מועד ודרך הספקת הנכס או השירות; התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף; פרטים בדבר אחריות לנכס; פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את החוזה. עוד קובע החוק, כי בעסקת מכר מרחוק על העוסק לספק לצרכן את הפרטים הנ"ל בכתב.

בעסקת מכר מרחוק רשאי הצרכן לבטל בכתב את העסקה בנכס - מיום עשיית העסקה ועד 14 יום מיום קבלתו או מיום קבלת המסמך המכיל את הפרטים שנזכרו דלעיל, והכל לפי המאוחר מביניהם. את השירות ניתן לבטל בתוך 14 יום מיום עשיית העסקה, ובלבד שביטול כאמור ייעשה לפחות 2 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני המועד שבו הוא אמור להינתן.

איך מבטלים?

כיצד ניתן לבטל עסקאות הניתנות לביטול? על הביטול להיעשות בכתב, באמצעות פקס או על ידי תקשורת אלקטרונית. כלומר, אם שלחתם הודעת פקס או דואר
אלקטרוני המודיע לעוסק על ביטול העסקה - יצאתם ידי חובתכם. אם בחרתם לבטל את העסקה עקב פגם בנכס או בעסקה, או עקב אי התאמה בין הנכס או בין השירות, לבין הפרטים שנמסרו לכם, חייב העוסק להחזיר לכם בתוך 14 ימים מיום קבלת ההודעה על הביטול, את אותו חלק ממחיר העסקה ששולם על ידכם, לבטל את חיובכם ולא לגבות מכם דמי ביטול כלשהם. אם כבר קיבלתם את הנכס לרשותכם, עליכם להשיבו לרשות העוסק במקום שבו נמסר לכם הנכס ולהודיע על כך לעוסק.

אם בחרתם לבטל את העסקה שלא מהטעמים הנ"ל, על העוסק להחזיר לכם, בתוך 14 ימים מיום קבלת ההודעה על הביטול, את אותו חלק ממחיר העסקה ששולם על ידכם, לבטל את חיובכם בשל העסקה ולא לגבות מכם סכום כלשהו, זולת דמי ביטול בשיעור שלא יעלה על 5% ממחיר הנכס, או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם. משמע: גבו מכם יותר - הנכם רשאים לתבוע את ההפרש. "דמי ביטול" כוללים בחובם, בין היתר, הוצאות או התחייבות בשל משלוח, אריזה או כל הוצאה או התחייבות אחרת שלטענת העוסק הוצאו על ידו או שהוא התחייב בהן בשל ההתקשרות בעסקה, או בשל ביטולה. אם זה נראה לכם סכום פעוט שלא כדאי "להזיע" בשבילו - אז כדאי לזכור שקיים הליך של תביעה ייצוגית המאפשר לכם, במקרים רבים, לתבוע בשם כל קבוצת הנפגעים.

אם כבר קיבלתם את הנכס עליכם להשיבו לרשות העוסק במקום שבו נמסר לכם הנכס ולהודיע על כך לעוסק.

כדאי לדעת שבמקרים בהם בוטלה העסקה על-ידכם וערכו של המוצר שהושב לעוסק פחת משמעותית בשל כך, לא תשלל מהעוסק הזכות לתבוע בשל כך את נזקיו. כמובן שאם בוטלה העסקה בשל הטעייתכם בידי העוסק או באשמתו הרי ממילא עשויה שלא לעמוד לו כל זכות לתבוע מכם את נזקיו.

אז אם רכשתם את המוצר ואתם מגלים בדיעבד שזה לא ממש מה שרציתם לא כדאי להתייאש.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב