דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מתבצע אבחון פסיכיאטרי? 

מאת    [ 09/03/2011 ]

מילים במאמר: 422   [ נצפה 5235 פעמים ]

הלחץ היומיומי הוא כבר לא כמו שהרגשת בעבר, הוא התגבר, אתה מרגיש טרוד כל היום, במעין מרדף איסופי אינך יודע כבר מהו, כסף, משפחה, לימודים, בריאות, עבודה... הלחץ והרגשת הדכדוך גורמים לחלק מהאנשים את הצורך לפנות לעזרה חיצונית של פסיכולוג או במקרים חמורים יותר בהם יש צורך גם בטיפול תרופתי גם אצל פסיכיאטרים.

מי הם פסיכיאטרים?

פסיכיאטרים לא מטפלים במחלות, תיאור הבעיות הפסיכיאטריות הן תסמינים כללים (ולא תסמינים ספציפיים כמו של מחלות) למצב שלשהו, הקשיים בהם מטפלים פסיכיאטרים נקראת "הפרעות".

פסיכיאטרים עובדים לפי השיטה האמריקאית של אבחון פסיכיאטרי DSM-IV. לפי שיטה זו יש חמישה תחומים שמשפיעים על רווחת הנפש של האדם, חמשת גורים אלו נקראים צירים. האבחנה הפסיכיאטרית משתמשת בגורמים לשם הערכה של המטופל ולפיו מתכננת טיפול ושיקום.

אבחון פסיכיאטרי - חמשת הצירים


    • הפרעות שנרכשות עם הזמן כמו חרדה, דיכאון, פסיכוזה וכד'.
    • הפרעות אישיות
    • בעיה גופנית המשפיעה על הרווחה הנפשית
    • רמת התפקוד בשנה שחלפה
    • בעיות סוציאליות

האבחון מתחיל בראיון, הפסיכיאטר מעריך לפי הראיון את מצבו הנפשי של המטופל ומאבחן אלו בעיות נוספות יכולות להשפיע על רווחתו הנפשית. הפסיכיאטר גם בודק האם קיימות גם בעיות גופניות היכולות לדמות מצב נפשי מסוים, לדוגמא אדם שסובל מתת פעילות של בלוטת התריס יהיה עייף, בעל מצב רוח ירוד וחסר אנרגיה, תסמינים אלו נראים כדיכאון אך הטיפול צריך להיות טיול בבלוטת התריס לפני הטיפול בדיכאון. לכן, פעמים רבות לפני האבחנה הפסיכיאטרית נשלח המטופל לבדיקות מעבדה כדי לשלול מחלות גופניות.

לאחר ששוללים את הבעיות הגופניות ממשיך הפסיכיאטר לבצע ראיון במטרה לבצע אבחון פסיכיאטרי, לאחר שיחה עם הפסיכיאטר המטופל נשלח אל אבחון פסיכו דיאגנוסטי (אבחון פסיכיאטרי), באבחון זה יידרש הנבדק לבצע מטלות שונות במטרה לחקור את הנפש שלו, לדוגמא מבחני רורשך, מבחני TAT ועוד. בתום האבחון חוזר הנבדק אל הפסיכיאטר במטרה להמשיך בטיפול ובמידה הצורך לקבל כדורים פסיכיאטרים במטרה לאזן את המוח כדי שיוכל לשוב ולתפקד כאדם נורמאלי. הטיפול התרופתי נעשה בשילוב לטיפול פסיכיאטרי, המטופל ממשיך להיפגש עם הפסיכיאטר כדי שבעיותיו יפתרו לא רק בעזרת כדורים שיאזנו את המוח אלא גם שהנפש שלו תעבור טיפול ושיקום, השילוב של הטיפול התרופתי והשיחות עם הפסיכיאטר יכולים להחזיר את המטופל לשגרת חיים נורמאליים ואף להפסיק לקחת את הכדורים ביום מן הימים.

פסיכיאטרים - טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי של פסיכיאטרים הפך מחסוי ומודחק לנושא לגיטימי ופתוח. ההתקדמות הרבה בתחום התרופות האלו מספקות תרופות יעילות עם תופעות לוואי מינימאליות, דבר שמקל מאוד על המטופלים הנוטלים את התרופות להבריא במהירות או ליצור בסיס יציב ונוח לטיפול בשיחות עם הפסיכיאטר.

למרות שחלק מרופאי המשפחה מספקים כדורים פסיכיאטרים מומלץ לפנות אל פסיכיאטרים לעבור אבחון פסיכיאטרי ורק בסופו ובהמלצת הפסיכיאטר להתחיל לנטול את הכדורים.

 

 


המאמר מוגש בחסות פורטל פסיכולוגים הגדול בישראל. הפורטל כולל אינדקס פסיכולוגים ופסיכיאטרים, מאמרים בתחום,פינה בה אפשר להפנות שאלות למומחים בעילום שם, וכן אפשרות ליצירת קשר באופן ישיר עם פסיכולוגים מכל רחבי הארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב