דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החרם הבריטי והברווז המקרטע 

מאת    [ 10/08/2007 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2761 פעמים ]





המימרה האמריקאית אומרת שבאם מישהו מקרטע כברווז ומגעגע כברווז, קרוב לוודאי שהוא ברווז. איגוד מרצי האוניברסיטאות הבריטי מזכיר לי מימרה זו.

לפחות פעם בעשר שנים מחליט הממסד האקדמי במדינה זו או אחרת להחרים אוניברסיטה במדינה זרה, בדרך כלל בגלל עבירות התעלמות מזכויות-אדם. ב-1938 סיפחה גרמניה בכח זרוע את חבל הסודטים הצ'כי, פיטרה את סגל המרצים באוניברסיטת אוסטרבה והחליפה אותם במרצים גרמנים, רובם חברי המפלגה הנאצית. איגוד המרצים באנגליה החליט מיד להחרים את האוניברסיטה ולנתק כל קשרים אקדמים איתה. החרם בוטל רק לאחר סוף מלחמת העולם השניה, ב-1946 .

זו לא הייתה הפעם היחידה בה הפגין האיגוד הבריטי את שריריו. במשך מלחמת העולם המשיכו להיערך כינוסים אקדמים במדינות נייטרליות, בהם השתתפו אקדמאים בריטים, רוסים, אמריקאים וגרמנים. לאחר שנודע שרופאים גרמנים מאוניברסיטת לייפציג ערכו ניסויים רפואיים באסירי מחנות ריכוז, הביאו המדענים הבריטים להחרמת מדעני לייפציג ואי-הזמנתם לכינוסים רפואיים. חרם זה בוטל 20 שנים מאוחר יותר.

ב-1956, לאחר פלישת ברית המועצות להונגריה, וב-1968, לאחר הפלישה לצ'כוסלובקיה, החרים האגוד הבריטי אוניברסיטאות רוסיות, במטרה לגרום ללחץ בינלאומי שיביא לנסיגה מהאזורים הכבושים. למרות שאוניברסיטת מוסקבה התלוננה בפני אונס"קו, סירב האיגוד להסיר את החרם.

ב-2001 חודש החרם על אוניברסיטאות רוסיות לאחר הפלישה הרוסית לצ'צ'ניה. דווייט מילר, מזכיר האיגוד, הודיע במסיבת עיתונאים ש"לאור הפגיעה הגסה בהסכמים בינלאומים שנועדו להגן על העם הצ'צ'ני, החלטנו להפסיק לשתף פעולה עם מוסדות אקדמאים ברוסיה ולבטל תכניות למחקרים משותפים."

בעבר החליט איגוד המרצים הבריטי להחרים שתי אוניברסיטאות ישראליות: אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת חיפה. אוניברסיטת חיפה עלתה על כוונת האיגוד לאחר שמרצה באוניברסיטה, ד"ר אילן פפה, התלונן בפני האיגוד שהאוניברסיטה איימה לפטר אותו, בגלל דעותיו השמאליות-קיצוניות. אוניברסיטת בר-אילן הוחרמה משום שהעניקה חסות אקדמית למכללת יהודה והשומרון, הנמצאת בהתנחלות ה"בלתי חוקית" אריאל.החרם בוטל בלחץ בינלאומי, אך עתה מאיים האיגוד בחרם חדש כדי להביע את מורת רוחו מהכיבוש.

"אהה," אתה אומר, "לבריטים האלה יש היסטוריה של החרמות נכונות במקרים נכונים. הם הראו עוז רוח כשהחרימו את הנאצים ואת הרוסים. אולי הגיע הזמן שנבדוק את עצמנו במראה ונברר מדוע אחרים רואים אותנו בצורה שונה, בעוד שאנחנו תמיד טופחים לעצמנו על הגב." אמת, אך הבה נבדוק את העובדות בשטח.

האמת היא שהחרם נגד מוסדות ההשכלה הישראלים הינו ניסיון ראשון של איגוד המרצים הבריטי להפגין עוז רוח. בניגוד למה שנכתב לעיל, הבריטים לא החרימו את האוניברסיטאות הגרמניות והרוסיות בעת שאוניברסיטאות אמריקאיות כן החרימו אותן. למעשה, לפרופסורים הבריטים אף פעם לא היו בעיות מצפוניות בקשר לשתוף פעולה עם מדינות טוטאליטריות. הבריטים שתפו פעולה עם קמבודיה כשהח'מר רוז' בצעו רצח-עם והרגו שני מיליון מבני עמם, והם ממשיכים לשתף פעולה עם רוסיה כשהיא מבצעת רצח-עם בצ'צ'ניה.
במילים אחרות, איגוד המרצים הינו מאד סלקטיבי ברשימת החרם שלו. שנה לאחר שדוקטורנט ישראלי נזרק מאוניברסיטת אוקספורד בגלל שירותו הצבאי בצה"ל, הגיע הזמן לקרא לילד בשמו. אם הוא מקרטע כברווז, מגעגע כברווז ויש לו מבטא בריטי בולט, קרוב לוודאי שהוא בסך הכל ברווז אנטישמי קטן.



פובליציסט ויועץ משפטי בענייני נדל"ן ומשכנתאות בלוס אנג'לס. אתרו הוא
www.loanexpertwitness.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב