דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צריבה על עץ קעקועי עץ מכשירי צריבה העשרה לזמן הפנאי אמנות אומנות שימושית 

מאת    [ 08/03/2011 ]

מילים במאמר: 1352   [ נצפה 13916 פעמים ]

 

מכשיר צריבה = חוט להט.


המכשיר "ההוא". כך כיניתי אותו בבוז. בטרם גיליתי את סגולותיו, והן רבות.  מכשיר נפלא. מדהים כמעט כל יכול...

לפני שנים, נתקלתי בו (בתמונות) ומפאת חוסר הבנה ו/או ידע, ביטלתי אותו.

אבל, אחזור רגע קט, למכשיר הראשון שדנתי בו. ה- ZICO:- הזיקו לימדני להפעיל את היד הכי נכון שאפשר. כי ללא תנועות נכונות של פרק היד, כמעט בלתי  אפשרי לצרוב בצורה יצירתית, עם תוצאה יצירתית.  הניסיונות החוזרים ונשנים  לצרוב נכון עם המכשיר דנן, הפעילו הכי נכון את פרק היד, שהובילה את המכשיר עם הראש המתאים לתוצאות מרהיבות. נכונות ומדויקות.

עד, שיום אחד הוזמנתי להפעיל סדנת צריבה לנשים, שחלקן צרב/צורב, וחלקן לא ידעו מאומה בתחום ובנושא. לאמתו של דבר, קל יותר ללמד אנשים שמעולם לא נגעו בחומר, מאנשים שצרבו אצל מורים אחרים, וחיים שלמים צרבו כפי שלימדום.  הגיעה תלמידה שברשותה צורב עם חוט להט, כשהיא מתקשה ליצור הצללות, או יותר נכון, לא יודעת.

בצורה הטבעית ביותר, נטלתי את המכשיר, ניתבתי אותו לחום הרצוי(לתדהמתה הרבה!) ויצרתי הצללות, מבלי, שמעודי לא נגעתי במכשיר ו/או ניסיתי ליצור איתו הצללות כי, כאמור מעולם לא האמנתי בו......... סקפטית, התרחקה התלמידה, וישבה בצד, חרישית ומכונסת בעצמה. כמובן שניחמתי אותה, בכנות רבה, והסברתי לה, שלהפוך דף לעיתים, קשה יותר מלשאת משא פיזי. לא נורא. העיקר שראתה כיצד.

אבל, לי קרה משהו, ברגע בו אחזתי במכשיר, וצרבתי, ויצרתי איתו הצללות, כאילו המכשיר עימי שנים! רציתי לרכוש אותו במיידי!! הגילוי, ההבנה, וההכרה שעשיתי עוול מנטלי שנים למכשיר, מבלי שאתנסה בו, גרמה לי לחשוק בו מעל ומעבר.

התלמידה, שניסתה לעשות הצללות, הסבירה לי, עפ"י בקשתי את שיטת הצריבה שלה, ולרגע נותרתי פעורת פה. ואני מכבדת לחלוטין שיטות אחרות, מאפיינים אחרים, ומעריכה כל סוג של יופי. שכן, בשיטה שהיא למדה,המכשיר כמעט ואינו בא לידי ביטוי על גבי העץ. הצביעה המופלאה, והמדהימה, היא החלק הארי. מכשיר הצריבה הנ"ל רק תוחם את הצביעה, ומופעל עליו לחץ פיזי לא קל, שגרם לי לתובנות נוספות, שאיתן ואותן אני נושאת לפני כל הדרכה במכשיר הנ"ל, כיתת אמן, והסברים לפני רכישתו.

הסברים פיזיים על המכשיר:

כל המכשירים עם חוט הלהט, מגיעים עם טרמוסטט, ומתמודדים היטב עם צריבה ממושכת, עד שעה.  תמיד מומלצת הפוגה.

מתחמם מיד, ומתקרר מיד.

אורכו כ- 12 ס"מ ועוביו כ- 1.5 ס"מ.(תלוי ביצרן).

בקצהו 2 כניסות מקבילות לחוט הלהט, צד ימין, וצד שמאל, כאשר ברגים אמורים לחזק את כניסת חוט המתכת לנישות המתאימות.

ככל שהחוט עבה יותר, וארוך יותר, יתחמם לאט יותר, ויצרוך יותר אנרגיה. חוט במידות  אלו יתאים למכשיר ללא שנאי. דבר זה יפחית את החום הרב שיגיע לקצה חוט הלהט. מכשיר זה יגיע במצב של ON ו- OFF.הטרמוסטט ישמור על טמפרטורה יציבה לאורך הצריבה, ויפעל בהתאם לתפקידו.

המכשיר הבא יגיע עם שנאי, ולו שנתות מ- 1-10. עליה בטמפרטורה תיעשה עם כיוון השעון עם כפתור. החימום יתחיל מספרה 2-3, וב- 5-7 יהיה חם די והותר לצריבה. מ- 7-10 החוט יאדים וילהט, ויגרום חריכה עזה לעץ.  החום הגבוה בתדירות גבוהה יחליש את החוט, והוא יתנתק במרכז לעיתים קרובות. המעגל החשמלי לא יתקיים, ולא תתכן צריבה.

בארץ, ניתן לרכוש כמה מכשירים מיצרנים מקומיים, שרובם מבינים ולמדו חשמל. המחירים נעים מ- 220 שקלים ועד 450 שקלים למכשיר צריבה עם 10 דרגות חום.  אני ממליצה בחום לרכוש מכשיר עפ"י המלצה, ולא באופן אקראי.

למכשיר ה- PYRO 200  יש ראש עם חוט להט הנמכר ב"ארטא", אבל ניחן בחוסר הנדסת אנוש, ואינו נוח כלל וכלל.

כיצד מחליפים ראשים?:-

ראשים מחליפים רק, כאשר המכשיר אינו פועל, מבריגים בעדינות עם מברג מתאים את הברגים המחזקים את חוט הלהט לעפרון ומשחררים. כנ"ל לגבי התקנת ראש אחר.  חשוב להשתמש רק בחוט המתאים לצריבה ולא לנסות לאלתר עם מתכות אחרות.

הראשים:-

ראשים יוצרים לבד. רוב המכשירים בארץ מגיעים עם עוד כ- 20 ס"מ חוט ליצירת ראשים כ- 5 ראשים נוספים לערך.אורכו של כל ראש שניצור כאשר החוט מכופף למבנה "ראש" יהיה כ- 2.5 ס"מ. (הוא חייב להיות מכופף עם 2 אפשרויות חיבור לנישות שבקצה עפרון הצריבה) ויראה כחרוט. ניתן להכות בקצהו בפטיש ולדחוס את המתכת עד שהיא רקועה ושטוחה לחלוטין – רק בקצה! ראש זה יתאים לקווים דקים, שיער,פרווה, וכו'.  ע"י כיפוף קל בקצהו, ניצור דוגמת כפית.

ראש נוסף שנעשה יהיה באותו תהליך, רק יותר צר בקצהו, גם דחוס, ורקוע כמו קודמו. הוא יתאים לאותן מטרות, רק יאפשר גישה נוחה יותר למקומות צרים יותר.

ראש נוסף שנעשה יהיה חרוט,כאשר את הקצה העליון נלחץ עם פלייר, ויראה כמו ראש של עפרון או עט. הראש יתאים לקווי מתאר.

ראש נוסף נעשה בצורת ספירלה. ניקח מסמר דק, ונלפף את חוט הלהט סביבות כ- 5 פעמים עד שיווצר סליל. ראש זה יתאים לדוגמאות גיאומטריות , שיער ופרוות.

המלצתי – לעשות את כל הראשים בכפולות. ניתן לרכוש חוט מעין זה בנפרד, כתוספת ללא המכשיר.

כל הפרטים הללו מתאימים למכשירים הנרכשים בארץ.

מכשירי צריבה – חוט להט מחו"ל:-

המכשירים הללו ניחנים בהנדסת אנוש גבוהה ביותר. כלומר, תחנת עגינה על גבי המכשיר, שנמצא בתוך תיבת מתכת, מחוררת ומרושתת לצינון ואוורור.

העיפרון דק במיוחד, שהופך אותו לידידותי מאוד לאוחז בו, וראשים מיוחדים, מעוצבים. גם להם 10 דרגות חום, כאשר סיבוב של השנאי יחמם מידית את החוט.

גם מכשירים אלה מגיעים עם יותר מתחנת עגינה אחת, ויציאה ל- 2 עפרונות צריבה.

מכשיר אחד נבנה ב- U.K  ומחירו גבוה למדי. אינו משווק בארץ כלל, וכל פריט שרוצים בנוסף למכשיר ומשויך אליו – יגרום לתוספת במחיר. יש כמה עוביים של מתכת לראשים, ומספר מצומצם של ראשים.

מכשיר נוסף מומלץ על ידי,מגיע מקנדה. ניחן בהנדסת אנוש מעולה (ואפילו יותר לטעמי מהקודם), שכן החיבורים שלו למכשיר נעשים ע"י "בננות" וללא הברגה. יש לו עפרון עם ראש קבוע(במידה ומזמינים אותו) ועפרון נוסף עם אפשרות להחלפת ראשים, גם שם נעשית  פעולה הברגה. יש למכשיר ב"ארסנל" כמות עצומה של דוגמאות ראשים מ-ד-ה-י-מ-י-ם. בעיקר לצריבת פרווה, שיער, ונוצות. באחריות, ביד חופשית עם ראשים מאולתרים אחרים, בלתי אפשרי ליצור קווים כה צפופים כמו הראשים האמורים לעיל.  2 המכשירים הללו מיועדים לעבודה מאומצת וממושכת (H.D) והם פשוט נפלאים וראויים בזכות, ללא מילת פרגון נוספת, כי יש להם את כל ה"חבילה".

החיסרון היחיד – המחיר. גם המכשיר מקנדה, וגם זה מ- U.K כל תוספת מעלה את מחירו. ולא במעט.

אז, כבוד והלל למכשיר הצריבה עם חוט הלהט. מבחינתי הם משולים כולם,מהפשוט ביותר ועד לקנדי לכלי נגינה, או רכב.כשהאצבעות הנכונות עושות את הפעולה הנכונה,זה מצליח!

ושוב – אחזור לרגע קט למכשיר הראשון, ה- ZICO – והכל כך פרימיטיבי (האמנם?) הוא לימדני ש- 90% מהיכולת לצרוב נכון, בכל המכשירים מגיע דווקא ממנו! כי הוא מלמד להפעיל נכון את פרק היד,שתוביל את עצמה נכונה על העץ, עם כל מכשיר עם כל ראש, על גבי כל עץ.

אהבה ממבט ראשון חשתי למכשיר עם חוט הלהט,כי, ידעתי איך להפעילו,משום מקום אחזתי בו,סיבבתי אותו לתנוחות הצללה וקריאת הידד אילמת בקעה מגרוני כשראיתי את התוצאה, ובחדרי ליבי הודיתי אינסוף לתהליך הצמיחה מתוך המכשיר הראשון.

אז, למה כל כך הרבה מכשירים?

1.     חמדנות? – אפשרי.

2.     בזבזנות? – אפשרי.

3.     אפשר רק1? – אפשרי.

האמת, שלכל השאלות יש לי תשובה מנגד, אבל, כל המכשירים עובדים! במהלך עבודותי עם עץ, אני נפגשת עם סוגים רבים ושונים של עץ, ולכל מכשיר יש תפקיד במהלך הצריבה.  אין מכשיר שאינו מועסק, ולרגע אין לי תחושת החמצה על רכישה מיותרת.

מה הדרכים אם כן לרכוש את המכשיר הנ"ל מסוג זה מחו"ל?

1.     שיטוט באינטרנט, קריאת מאמרים, שיתוף בפורומים הדנים בנושא.(בשפות זרות).

2.     המלצות.

3.     האם המכשיר מתאים לאופי הצריבה?

4.     לתת את הדעת על הצד הכלכלי.

5.     שאלת האחריות אינה עולה על הפרק כלל.

יש לשמור על מכשירים אלה כמו כל מכשיר צריבה, בין אם הוא יעלה 130 שקלים, או 2000 שקלים.אי שמירה, דינה אחד:- מכשיר מקולקל ומושבת.  יש לזכור דבר אחד:- מכשיר צריבה הינו הכלי שייתן ביטוי מידי לצד היצירתי שלכם, ועפ"י ראות עיני – יצירותי ראויות לביצועיסט הטוב ביותר שיש,ולכן אשמור עליו.

אציין, שחרטים וגלפי עץ עוסקים בסוגיה קבועה אם לרכוש שבלונה שפועלת עם חום,לצורך חתימה על גב יצירותיהם. חותמת/שבלונה שכזו עולה מאות רבות של שקלים. עם מכשיר צריבה שכזה – חוט להט, אפשר לחתום ואפילו בשניות בודדות להמציא לוגו אישי.

כמובן, שאת המכשירים הנ"ל בטופס ההזמנה צריכים להזמין מותאמים לדרישות החשמל בישראל,וקיימת אופציה שכזו בטפסי ההזמנה.


בהצלחה!                                                     

                                                                                         שלכם, שריתוש.


כל הזכויות שמורות לשרית צור.

כתיבה, עריכה והגהה.

 

מאחורי 11 שנות צריבה על עץ, תוך פיתוח שיטה שונה מהשיטה המקובלת המסורתית. החדרת הציור/רישום לתוך העץ, גירוי יכולות ציור, שיטות צביעה ושליטה בצבעי המים על כל צורותיהם.   אמנות, הערוי המתמיד לחולים במחלה זו-המוטו שלי!     באתי. ראיתי. ניצחתי. http://www.saritush.com/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב