דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפסיכיאטר והפדופיל 

מאת    [ 10/08/2007 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 3355 פעמים ]

ההסתדרות הרפואית בודקת עתה תלונה שהגישה המועצה לשלום הילד כנגד פסיכיאטר שהעיד במשפטו של פדופיל, עוזר למורה בתלמוד-תורה, שהואשם בהתעללות מינית בחמישה ילדים, ביניהם ארבעה אחים. למרות עדותו החיובית של הפסיכיאטר, נשלח עוזר-המורה לבית הסוהר לתקופה של 15 שנים, להן הוסיף בית המשפט שלוש שנות מאסר על תנאי.

בעדותו בפני בית המשפט טען הפסיכיאטר, שהופיע כעד מומחה מטעם ההגנה, כי עוזר-המורה אינו פדופיל, כי אם אדם מן הישוב שלא עמד ביצרו ופותה בידי הקטינים. איילת פישביין, כתבת NFC שדווחה על המשפט, מוסרת שהשופטים ''הזדעזעו'' מהקביעה המקצועית של העד המומחה ודחו אותה מכל בכל.

מי יכול לשמש כעד מומחה? כשכתבתי את הערך עבור הוויקיפדיה, כתבתי שעד מומחה הוא עד המביא לבית המשפט את מומחיותו בנושא הספציפי המופיע בתביעה המשפטית. מטרתו לעזור לשופט למצוא את דרכו בנבכי התיק המשפטי, ואכן, לעתים נשכרים שירותיו על ידי בית המשפט. ואולם, ברוב המקרים נשכרים שירותיו של העד המומחה על ידי אחד הצדדים בתביעה אזרחית או פלילית - ולפעמים שני הצדדים מביאים עדים מומחים משלהם הטוענים דבר והיפוכו.

בשנים האחרונות החלו בתי המשפט להצר את רגליהם של אלה הטוענים ל''מומחיות''. שופטים רבים דורשים כיום לעבור על תיקו המקצועי של העד לפני שהם מאשרים שיוכל להופיע בפניהם כעד מומחה. רבים מהם משתמשים ב''הלכת דאוברט'', בה קבע בית המשפט העליון של ארה''ב שעדים מומחים הייבים להציע תיאוריות רק אם הן נוסו והתקבלו על ידי הקהילה המדעית. כשבית המשפט בירושלים דחה את עדותו של הפסיכיאטר בקשר לחפותו של הפדופיל, הוא השתמש למעשה בהלכת דאוברט. המסקנות אליהן הגיע הפסיכיאטר (ששמו חסוי) הן כה רחוקות ממה שהמחקרים והספרות המקצועית הראו בשנים האחרונות, שלא נותר אלא להסיק שהכסף שהוצע לו תמורת עדותו שיבש את דעתו.

ואכן, עדים מומחים דורשים - ומקבלים - סכומי עתק עבור שירותיהם. רופאים המופיעים כמומחים מקבלים $300 לשעה ומעלה, וידועים מקרים בהם קיבל רופא מומחה $25,000 עבור ''יום'' עבודה, שש שעות בבית המשפט. לפעמים מסכימים הרופא ועורך הדין השוכר את שירותיו לעקוף את כללי האתיקה המקצועית וסוגרים הסכם לפיו יקבל הרופא, לדוגמה, $1,000 עבור יום הופעה בבית המשפט כמינימום, סכום שיכול לעלות ל-$10,000 באם הצד שלהם זוכה במשפט. הבעיה בהסכם שכזה הוא שלעד המומחה ישנה כאן סיבה לשנות את עדותו ולהתאימה למה שעורך הדין מבקש ממנו להעיד עליו, כדי שהצד שלו יזכה במשפט והוא יקבל את התשלום הגבוה יותר.

אין לי מושג מה הבטיחו עורכי דינו של הפדופיל לאותו פסיכיאטר, אך סביר להניח שהקריירה שלו כעד מומחה הגיעה לקיצה. שני הדברים עליהם נשענת הקריירה של כל מי שרוצה להופיע בבתי משפט כעד מומחה - אמינותו ושמו הטוב - נלקחו מהפסיכיאטר במשפט זה, וספק באם יופיע יותר כמומחה בבתי דין ישראלים.

כאן המקום לגילוי נאות: בנוסף לכתיבת ערך ''עד מומחה'' בוויקיפדיה, אני מופיע מזה שנים בבתי משפט אמריקאים כעד מומחה במקצועי (נדל''ן ומשכנתאות). אני דוחה כ-?30% מההפניות שאני מקבל, באם מסקנותי אינן תואמות את אלה של הצד המנסה לשכור את שירותי.

פובליציסט, תושב לוס אנג'לס.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב