מאה המותגים המובילים בעולם ובחינת הלוגואים שלהם
מידי שנה חברת Interbrand הגורם "הקובע" בתחום המיתוג מפרסמת את הדו"ח השנתי שלה ומדרגת את 100 המותגים המובילים בעולם. הדירוג מתבסס על מתודולוגיה ייחודית הכוללת 3 היבטים מרכזיים בהערכת שווי מותג: הביצועיים הפיננסים של המותג מוצריו ושירותיו, מערכת קבלת ההחלטות בהתפתחות המותג ובאסטרטגיות הרכישות שלו והכוח של המותג להמשיך ולהתחזק בעתיד.
מגמות עקרוניות שניתן להבחין בדו"ח של 2010 :
1. קוקה קולה ממשיכה להיות המותג מספר אחד, IBM, מיקרוסופט וגוגל ממשיכות להוביל ו HP נכנסת לראשונה ל TOP10
2. המותגים שערכם עלה או ירד באחוזים הניכרים ביותר: אפל 37%+, גוגל 36%+, בלקברי 32%+, J.P MORGAN 29%+
3. המותגים שערכם ירד באחוזים הגדולים ביותר: הרלי דוידסון 24%-, טויוטה 16%-, נוקיה 15%-, דל 14%-.
4. תקלות ומשברים נותנים אותותיהם ופוגעים חזק בניקוד ערך המותגים, לדוגמא: טויוטה והתקלות בדגמי הקורולה ו BP בכישלון בטיפול באסון האקולוגי במפרץ מקסיקו.
5. למרות ההאטה הכלכלית, מותגי היוקרה קרטייה, לואי ויטון, Tiffany והרמס לא נפגעו בדירוג.
אותנו מעניין לראות האם יש משותף בנראות הויזואלית ובעיצוב הלוגו של עשרת המותגים החזקים:
• צבעי הלוגו: רוב הלוגואים בנויים מצבע אחד- למעשה 8 מתוך עשרת המובילים. עיצוב לוגו 1 מורכב משני צבעים ולוגו נוסף צבעוני (גוגל)
• מבנה הלוגו: 6 לוגואים בנויים משם החברה בפונט בלבד, 2 מתבססים על סמל ו2 נוספים הינם שילוב של סמל וטקסט (אינטל וHP)
• הפונט: 4 לוגואים מתבססים על פונט פשוט וסטנדרטי, ב 2 יש שימוש בפונט ייחודי שעוצב במיוחד למותג ובשניים נוספים הפונט משולב בתוך איקון
מהתבוננות ובחינת 100 הלוגויים של המותגים המובילים בעולם, האם ניתן להסיק מהו עיצוב לוגו טוב - האם אפשר לנסות ללמוד משהו מזה בעניין עיצוב לוגו בכלל?...
להלן הרשימה המלאה של ה TOP10 (שם החברה, הלוגו, ערך המותג ודירוגו), תתרשמו ותחכימו:
• קוקה קולה, ערך המותג המוערך 70,452 (m$), שינוי משנה שעברה 2%
• IBM, ערך המותג המוערך 64,727 (m$), שינוי משנה שעברה 7%
• מיקרוסופט, ערך המותג המוערך 60,895 (m$), שינוי משנה שעברה 7%
• גוגל, ערך המותג המוערך 43,557 (m$), שינוי משנה שעברה 36%
• גנרל אלקטריק, ערך מוערך 42,808 (m$), שינוי משנה שעברה 10%-
• מק דונלד, ערך המותג המוערך 33,578 (m$), שינוי משנה שעברה 4%
• אינטל, ערך המותג המוערך 32,015 (m$), שינוי משנה שעברה 4%
• נוקיה, ערך המותג המוערך 29,495 (m$), שינוי משנה שעברה 15%-
• דיסני, ערך המותג המוערך 28,731 (m$), שינוי משנה שעברה 1%
• HP, ערך המותג המוערך 26,867 (m$), שינוי משנה שעברה 12%
מאמר זה מתבסס על דו"ח Best Global Brands 2010 של חברת Interbrand
הכותב הינו דרור זורע, שותף ומנהל השיווק בחברת logo4biz.com אשר הוקמה ע"י חברת פרופגנדה בעקבות ניסיון רב שנצבר מעל 10 שנים בתחום העיצוב השיווקי בארץ ובעולם. ב Logo4biz נבנה מודל מדוייק לאספקת שירותי עיצוב ללקוחות קטנים ועסקים חדשים המתבסס על עבודה משותפת של מעצבי החברה מול הלקוח מהשלב הראשוני של בניית הבריף הקיריאטבי, דרך העבודה על הקונספט הגרפי של עיצוב הלוגו ושלבי תיקוני הוורסיות ועד קבלת הקבצים הסופיים.