דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול נכון של התקציב המשפחתי 

מאת    [ 07/03/2011 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2792 פעמים ]

ניהול כלכלת המשפחה

לניהול כלכלת המשפחה נדרשת תשומת לב רבה, ההשקעה בניהול כספי התא המשפחתי תניב תשואות גבוהות בטווח הארוך לאלו שישקיעו מעט זמן ומחשבה בנושא. הניהול הכלכלי מתפרס על נושאים רבים, החל מתקציב למזון, בילוי עם המשפחה ונושאים מורכבים יותר כמו רכישת דירה.

לרוב האוכלוסייה יש ידע בסיסי בכל הקשור לניהול נכון של התקציב האישי ובפרט בניהול של תקציב של כלכלת התא המשפחתי שהוא מורכב יותר. את כלכלת המשפחה וניהול כספים כללי, לצערנו לא מלמדים, גם לא בגיל צעיר ולכן אנחנו מתחילים את חיינו העצמאיים לאחר יציאה מהקן המשפחתי עם ידע שהוא לעיתים לוקה בחסר. במידה והורינו לא ניהלו את כלכלת משפחתם כראוי, זהו המודל היחידי שאנחנו מכירים וכך גם אנחנו ננהל אותו.

זוגות צעירים

כך גם הזוג הצעיר בתחילת דרכו המשותפת נכנס לעיטים קרובות לניהול התא המשפחתי עם חסכונות וכספי מתנות המתבזבזות על קניות אימפולסיביות והחלטות שגויות ללא ראייה עתידית. החלטות אלו וללא ידע מינימאלי הם העיקר להתדרדרות עתידית בכל הקשור לניהול הפיננסי של כלכלת המשפחה.

כאשר אנו נכנסים למערכת זוגית, לא רק החיים הופכים למשותפים, כל החלטה מהפשוטה ביותר כמו רכישת ביגוד ועד המורכבת ביותר כמו רכישת דירה הם החלטות משותפות וככל שהנושא הוא פשוט יותר תהיה הסכמה ללא צורך מעמיק בקבלת החלטות.

כאשר אנחנו מתקדמים במערכת הזוגית ומחליטים להגדיל את המשפחה או לשנות את מקום המגורים, בין אם ברכישה או השכרת דירה, חשוב שההחלטה תהיה משותפת ושיהיה דיאלוג נכון בין בני הזוג על מנת למנוע בראש ובראשונה חיכוכים וויכוחים מיותרים והחלטות שגויות שיגרמו להתדרדרות כלכלית העלולה למוטט את כלכלת התא המשפחתי ואת הזוגיות עצמה.

ניהול כלכלת המשפחה דומה לניהול עסק לכל דבר ולכן צריך להתייחס אליו בהתאם. התוכנית לא חייבת להיות כתובה, גם תוכנית מילולית או הסכמה משותפת תתאים כל עוד ההחלטות מקובלות על שתי הצדדים.

ונסיים במספר טיפים לתחילת הדרך:

הטווח המיידי
שיתוף פעולה בין שתי בני הזוג בכל הקשור להחלטות כספיות, החלטה משותפת תמנע ויכוחים עתידיים על נושאים כספיים.
כאשר אחד מבני הזוג מחליט לבד אין ויכוחים כל עוד הכול מתנהל על מי מנוחות, כאשר משהו משתבש מתחילות ההאשמות ההדדיות
למזג את חשבונות הבנק לחשבון אחד משותף שדרכו מתבצעות כל ההכנסות והתשלומים השונים כולל חסכונות. זוגיות היא שותפות עסקית לכל דבר ועדיף שהכול יהיה גלוי על מנת למנוע האשמות הדדיות.

וחיסכון, חיסכון, חיסכון, קיבלתם כספים מהחתונה? אל תמהרו לבזבז אותם, הדרך לפניכם עוד ארוכה.

הטווח הבינוני
בשעה טובה החלטתם לרכוש דירה, את הכסף מהחתונה חסכתם?
רכישת דירה תהיה אחת ההחלטות הגדולות בחייכם המשותפים שתלווה אתכם כברת דרך, מיקום הדירה וגודלה צריכה להיות מבוססת על התוכנית הכללית, בשנים הראשונות של חייכם המשותפים כאשר אתם מתחילים לבנות את עתידכם, אין צורך בדירה גדולה עוד טרם החלטתם מהי הסביבה המתאימה שבה תרצו שילדכם יגדלו וילמדו בה.
לפי סטטיסטיקות, משפחה ממחזרת את המשכנתא או רוכשת דירה שנייה בעשר השנים שלאחר רכישת הדירה הראשונה.
לכן התאימו את הדירה להכנסה ולתקציב החודשי שלכם וליכולת ההחזר שלכם על מנת שתוכלו לשדרג בעתיד

הטווח הארוך
הטווח הארוך מתחיל עכשיו, אחד התחומים הראשונים והחשובים ביותר הם הילדים והתא המשפחתי, לכן חשוב כבר בתחילת הזוגיות לגבש דעה משותפת, לתאם את הציפיות ואת התוכנית ארוכת הטווח עבור ילדינו כמו בר/בת מצווה, לימודים וחתונה, כי עם תכנון נכון אתם תהיו מוכנים לכל דבר.

ולמרות כל התכנונים והדרך הארוכה שלפניכם, חשוב מאוד לדאוג לכל הבלתי צפוי שבדרך, רכשו ביטוח חיים לבלתי צפוי כי אחד מבני הזוג יצטרך להתמודד לבד במקרה מוות של בן/בת זוגו. 

הגיל השלישי, רחוק ככל שהוא נראה היום יגיע בסופו של דבר. אתם לא רוצים להגיע לגיל הפנסיה ולהישען על הביטוח הלאומי עם כ-1600 ש"ח בחודש כקצבה, לכן הכינו עצמכם מראש, סכום קטן כל חודש יבטיח לכם פרישה רכה ובטוחה.

בהצלחה...

www.familyfinance.co.il

כותב המאמר הינו יועץ בכיר במרכז לכלכלת המשפחה, המרכז לכלכלת המשפחה הוקמה מתוך מטרה לסייע לציבור במימוש זכויותיו הכספיות המגיעות לו כחוק ממס הכנסה ובנוסף מתן שירותי ייעוץ למשפחות העצמאיים ולחברות בתחום כלכלת המשפחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב