דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החשיבות האמיתית של תזונה בריאה לחיי היומיום 

מאת    [ 07/03/2011 ]

מילים במאמר: 879   [ נצפה 2623 פעמים ]

החשיבות האמיתית של תזונה בריאה לחיי היומיום 

תזונה בריאה היא צו השעה. הידע אודות חשיבותה מודגש בתקשורת ועל ידי אנשי הרפואה. עם זאת, רק חלק קטן מהאוכלוסייה אכן אוכלים בריא. מניסיוני כנטורופתית, הדבר נובע משתי סיבות:

 

האחת, שמרבית האנשים סבורים כי התזונה שלהם "יחסית בריאה", בעוד שאין הדבר כך כלל. המידע החלקי המתוקשר אלינו מכל עבר, מגובה באינטרסים של יצרנים, גורם למזונות רבים להיחשב בריאים כאשר אין דבר רחוק יותר מהאמת. המחסור בהבנה בסיסית, עקרונית, של חוקי הבריאות ול מעגלי הסיבה והתוצאה של הגוף, הוא המונע מאיתנו להעניק לעצמנו את מה שהוא באמת הטוב ביותר.

הסיבה השנייה היא שמרבית האנשים אינם מבינים באמת עד כמה התזונה הבריאה חשובה למיטביות של כל פעולה, להנאה מכל רגע ולמיקסום של כל פן בחייהם. 

תזונה בריאה כתנאי לתפקוד המיטבי בחיי היום יום

הדעה הרווחת היא כי התזונה הבריאה חשובה היום על מנת להימנע ממחלות מחר. גישה זו מוטעית ומהווה אחד המכשולים בדרכנו לבריאות: מכיוון שאיננו רואים את מחלות המחר, אנו מתקשים לעשות את מה שנתפש בעינינו כהגבלה היום. המקטרגים יוסיפו סיפורים על חבריהם, שכניהם ומכריהם שאכן הקפידו על תזונה בריאה ובכל זאת חלו במחלות נוראיות.

עובדות אלו אכן מפריכות את הטענה כי תזונה בריאה היא ערובה להימנעות ממחלות ואכן ישנם גורמים נוספים פרט לתזונה המקדמים מחלות. עם זאת, תזונה מתאימה יכולה לשפר ואף לרפא את רוב המחלות. גופנו הפיסי הוא אוסף של חומרים ותגובות ביוכימיות וכך הוא הדבר גם לגבי המזון שאנו אוכלים.

העובדה הפחות ידועה היא שהחשיבות הגדולה של התזונה הבריאה, היא בהשפעתה ברמה היומיומית המיידית. כל ארוחה קובעת. המזון שאנו אוכלים משפיע מיידית על מידת הערנות והאנרגיה, על מידת הריכוז, הפניות הגופנית לתהליכים אחרים וכפועל יוצא מכך,על מידת הסובלנות כלפי הסובבים בעבודה ובבית.

זוהי תגובה פיזיולוגית פשוטה: מערכת העיכול היא צרכנית האנרגיה המרכזית ויצרנית האנרגיה היחידה בגופנו. כשהיא חלשה עקב מזון לקוי, היא גוזלת את רוב האנרגיה בגוף לעיכול ומייצרת מעט אנרגיה לתפקוד התקין של שאר מערכות הגוף.

תזונה בריאה כתנאי להרגשה כללית טובה במהלך היום

קלילות ונוחות גופנית לאורך היום, הינן תוצאותיה הכמעט בלעדיות של תזונה בריאה. בעוד שארוחה לא מתאימה גוזלת אנרגיה מהגוף כולו לטובת מערכת העיכול, ארוחה מספקת המעודדת עיכול תקין ומעניקה לגוף רכיבים חיוניים, ממריצה את הגוף ומעלה את רמת האנרגיה. רמת אנרגיה גבוהה מעודדת מצב רוח טוב, ערנות ויצרניות. גם אנשים המבצעים שינויים יחסית קלים בתפריט שלהם, חשים עלייה דרמטית במדדים אלו.

תופעה נוספת המתרחשת, היא היעלמות של מיני סימפטומים. כולם סובלים מסימפטומים רבים אשר אינם מודעים אליהם. מאחר והם מלווים אותנו רוב חיינו, או מפני שאינם נחשבים מצבים רפואיים, אנו חושבים ש"ככה אנחנו". אך אין הדבר כך: כאבי ראש, גירודים, ליחה, נפיחות בבטן, עצירות, עייפות וכבדות לאורך היום וצורך בלתי נשלט במתוק הם רק דוגמאות לשלל סימפטומים שאנו מקבלים כחלק מהחיים, הנעלמים כליל ביישום שינוי תזונתי.

גופנו מחכה שניתן לו את הכלים כדי לרפא את עצמו. כשאנו מעניקים לו אותם, הוא מתחיל בריפוי מייד. היעלמות ההטרדות הקטנות האלו, מעניקה תחושת בריאות וסיפוק ומפנה אותנו לדברים החשובים לנו באמת בחיים.

תזונה בריאה כבסיס לאיזון נפשי

המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" שטבע הרמב"ם לפני 900 שנה, אינו רק סיסמא ריקה - זוהי אמת לאמיתה. בשנים האחרונות הקשר ההדוק בין הגוף והנפש נחקר ומוכח. ידוע לרוב כיצד תנודות רגשיות משפיעות על הגוף, אך פחות נפוצה הבנת השפעות הגוף על תנודותינו הרגשיות.

הן בחוכמת הקבלה והן בפילוסופיה הסינית העתיקה ובכל התורות ממקורותיהם השונים בעולם, כל איבר בגוף ממופה כאחראי על רגשות וחוויות שונים, בנוסף לתפקודיו הפיזיולוגיים. באותה מידה בה תזונה לקויה תפגע בתפקודם הפיזיולוגי של איברים, גם תפקודיו הרגשיים והרוחניים יינזקו.

ד"ר גארי וונק מאוניברסיטת אוקספורד פרסם לאחרונה ספר המתאר את מחקרו בנושא השפעת המזון על המוח. הוא הוכיח כי לכל מזון שאנו אוכלים השפעה לשחרור חומרים שונים במוח, הגורמים לתגובות רגשיות ואף מיפה אילו מזונות גורמים לאילו תחושות.

חרדות, כעסים, חוסר בטחון, חוסר שקט, דיכאון, מאניה, התמכרות, סכיזופרניה וכן הלאה, אינם נגרמים על ידי תזונה לקויה, אך זו בהחלט מעודדת את התפתחותם והשתרשותם בחיי האדם. תזונה בריאה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ריפוי של אותם רגשות. המזונות המתאימים יתמכו בתחושת בטחון ויציבות, בשחרור של כעסים, בהשקטה או המרצה של הנפש ובכל שינוי לו אנו זקוקים.

תזונה בריאה כבסיס למודעות גבוהה

בעידן החדש, בו איכות החיים היא נר לרגלינו, רבים פונים להתפתחות רוחנית ולהגברת המודעות. חשיבה חיובית, אהבה עצמית ו"אנרגיות חיוביות" נחשבים היום לאבני הדרך אל האושר. אך האם כל אלו באמת יכולים להתקיים בגוף מוזנח, החסר את הרכיבים הבסיסיים המעניקים לו חיוניות ועוצמה? האם התייחסות זו אל הגוף באמת יכולה להיחשב "אהבה עצמית"?

התשובה שלילית. כדי להתפתח עלינו להזין עצמנו בשלוש הרמות בו זמנית: כפי שאנו בוחרים להזין את תודעתנו במחשבות חיוביות ואת נפשנו באירועים חיוביים, עלינו להזין את גופנו במזונות המשפיעים עליו לחיוב. הגוף, הנפש והתודעה מהדהדים ביניהם במעגל יחסי גומלין. על מנת להיפטר מהמחשבות השליליות, עלינו להיפטר גם מרעלים היושבים בגופנו. על מנת לאהוב את עצמנו, עלינו להתייחס גם אל גופנו באהבה. על מנת לפתח תודעה בריאה, בהירה ועוצמתית, עלינו לפתח גם גוף בריא, נקי מרעלים וחזק.

לסיכום, בעידן זה, בו אנו שואפים למקסם את האושר והסיפוק מחיינו, הבריאות היא מצרך חיוני ומטרה בלתי נפרדת ממטרותינו האחרות. המידע הקיים במדיות השונות אינו תמיד אמין, ומבוסס לעיתים על האינטרסים של החברות המייצרות והנושא עודו אינו נלמד במערכות החינוך. לכן מומלץ לכל אדם לחנך את עצמו בנושא התזונה הבריאה. כיום קיימים בנושא קורסים רבים ואינספור אנשי מקצוע בתחום הרפואה הטבעית, כל שעלינו לעשות הוא להשתמש בהם ולמנף את חיינו לבריאות טובה ולאיכות חיים אמיתית.

 

 

 

מרווה לאורה ארז - לחיות בעוצמה
טיפול רגשי הוליסטי בשיחה ומגע, קורסים וסדנאות
www.gufnefesh.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב