הסודות מאחורי המדפים – ידיעת התקציב, גודל החנות ואמצעי המידוף, האם מתכון להצלחה ? (קמעונאות למתחילים)
יובל לובנשטיין
אחד הכלים החשובים ביותר למנהל חנות, זה ידיעה כמותית של מספר נתוני בסיס, אשר יוכלו לעזור לו לשפר את ביצועיו בעשרות מונים.
הנתונים הם כל כך פשוטים, עד שלפעמים, אנשים אשר התנסו "בשיטה" המומים מפשטותה ומגדולתה.
והרי לכם בחינם, עיקרי השיטה – בהצלחה !
1) יש להוציא את הנתונים הבאים: תקציב מכירות ברמה בו אתם נדרשים
לעמוד (יומי, שבועי, חודשי) בשקלים כולל מע"מ.
2) שטח המכירה של החנות נטו, ללא שטח המחסן.
3) מספר אמצעי התצוגה שלכם בחנות, לדוגמא:
מספר המדפים, או שדות, או שולחנות או אמבטיות או ווי תלייה.
עכשיו בא השלב הדורש קצת יותר ידע ומקצועיות על מנת לחשב מה התרומה הנדרשת מכל אמצעי מידוף, כדי שנוכל לעמוד ביעדי התקציב.
על מנת לעשות זאת אנחנו צריכים לחשב מה סה"כ אמצעי המידוף שיש לנו בחנות, אולם מאחר ואי אפשר לחבר "אמבטיה למדף", יש צורך לעשות "מכנה משותף".
במילים אחרות יש להגדיר מה האפקטיביות של כל אמצעי מידוף ביחס לאמצעי המידוף שמוכר הכי פחות.
להלן דוגמא מספרית והסבר.
וו תליה 1
מדף 3
אמבטיה 15
מה שרשום כאן זה "שתרומתה" של האמבטיה היא פי 15 מאשר תרומתו הממוצעת של הוו למכירות.
(כמובן שלכל חנות יהיו מקדמים שונים וגם באותה רשת)
זהו, אנו לקראת הסוף.
השלב האחרון זה לקחת את כל אמצעי המידוף ולתת לכל אמצעי את המקדם שלו לכפול ולחבר – ולקבל תוצאה משוקללת.
חלוקת התקציב שלנו בתוצאה המשוקללת – תיתן לנו את המספר או את חלקו בתקציב של כל אמצעי מידוף.
להלן דוגמא מספרית (לוקחת בחשבון את המקדמים של אמצעי המידוף לעיל)
1- תקציב החנות ליום כולל מע"מ 10,000 ש"ח.
2- מספר אמצעי המידוף הם:
ווים 95
מדפים 10
אמבטיות 5
סה"כ אמצעים 110
להלן חישוב התוצאה המשוקללת: 95X1 +3X10 +5X15 = 200
תרומת הפריט הממוצע לתקציב 10000 לחלק ל200 , שווה 50 ש"ח.
במילים אחרות מכל וו יש למכור ביום 50 ש"ח ומסה"כ הווים 4750 ש"ח.
תרומת המדפים זה(50*3) 150 ש"ח למדף או 1500 ש"ח לתקציב.
תרומת האמבטיות זה(50*15) 750 ש"ח לאמבטיה או 3750 ש"ח לתקציב
חיבור כל התקציבים 4750/1500/3750, אכן מביא אותנו לתקציב של 10000 ש"ח.
אחרי שסיימנו את שלב החישוב שהוא בדרך כלל חד פעמי, אלא אם רוצים לשנות את היחסים והעוצמות של אמצעי המידוף השונים), נכנס השלב הניהולי, שהוא מצריך יותר מחשבה, כשרון ניסיון ויכולת.
כעת אנו יודעים מה נדרש מכל אמצעי מידוף לקבל ותפקידנו לראות כמה אכן כל אמצעי מייצר, בסדרי גודל ואם אין התאמה בין התקציב לביצוע, יש לפעול על מנת להשלים את החסר, שילוט, מיקום, מבצע וכו
אין תחליף לניסיון ולכשרון, כל השאר הם רק כלי ניהול (חשובים) שבאים רק לעזור ולסייע.
בהצלחה !
יובל לובנשטיין, שימש בעבר כסמנכ"ל מסחר של רשת הום סנטר במשך כ- 8 שנים וכעת כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר