דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משנכנס אדר מרבין בשמחה 

מאת    [ 07/03/2011 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 5437 פעמים ]

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"...והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה..." (אסתר ט'/כב').

 

חודש אדר מאופיין בשמחה, צחוק ועליזות, כפי שמוזכר בגמרא: "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כ"ט/ע"א). אנו מצווים להרבות בשמחה דווקא בחודש אדר אך יש חשיבות להיות בשמחה תמיד. השמחה צריכה להיות איכותית והעיקר - זו מצווה גדולה לשמוח.

מדוע השמחה חשובה ועקרונית כל כך?

חסידות ברסלב מדגישה מאוד בניית עולמו של האדם, התקדמותו, פעילותו והתחדשותו מתוך שמחה גדולה. על האדם לבנות, ליצור, לגדול ולהשקיע מאמץ איתן כדי להתקדם במעלה ההר ולטפס על שלבי כל סולם, גם אם המעשה דורש מאמץ והשקעת כוחות, אך הכל חייב להיעשות מתוך שמחה.

השמחה כדברי הרבי מברסלב היא רפואה לכל מחלות הגוף והנפש, ומועילה בפרנסה, בשלום בית, בחינוך הילדים, בייאוש ובמצבי רוח. השמחה מדגישה את הטוב שבכל מצב והיא הגורם הדומיננטי המשפיע על גופנו להתגבר ולסלק את העצב הנגרם ע"י יצר הרע. הביולוגים יודעים לתאר כי אדם שמח הוא אופטימי ומאושר. בגופו של האופטימי זורם הורמון האנדרופין, אשר אינו קיים אצל העצוב והמדוכא. החברה יוצרת לכל אדם שמחה ואילו הבדידות גורמת לתחושת עצב. המחלות והבעיות נובעות לרוב בגלל חוסר שמחת חיים ולעומת זאת - באדם בעל שמחת חיים חדורה התקווה והחיות.

המחקרים מציינים כי אנשים אופטימיים, שמחים מאריכים ימים, מחלימים מהר יותר ממחלות. כנאמר: "לב שמח - ייטיב גהה, ורוח נכאה - תייבש גרם" (משלי י"ז/כב'). לא בכדי דואגים ל"פרופסורים ליצנים" בבתי חולים לילדים, כדי להחדיר תרופה מתוך שמחה ולגרום לילד להבריא במהירות.

עלינו - הורים ומורים - מוטלת החובה לחנך ילדינו להיות שמחים, לזמן להם הצלחות ולדאוג שכל עשייתם תהיה מתוך שמחה. כאשר ילדים חשים "חוויות של הצלחה" נגרמת להם תחושת שמחה המעודדת אותם ויוצרת אצלם רצון עז להמשיך להתמודד, לחשוב לעומק, ליזום, ליצור ולמצוא כל נתיב כדי להצליח. הפעלת המוח מתוך שמחה היא יותר יעילה, איכותית ומשמעותית. הצלחה תמיד גוררת הצלחה ומטפחת שמחה פנימית וחיצונית - לשמוח ולצמוח.

הרבי מברסלב מבהיר לנו כי השמחה המלווה בצחוק, בהומור, בחיוך, בשירה ובמחול - מתגברת. על כן, חשוב לגוון דרכי הוראה במשחק, בדרמה, בציור, באומנות וכמובן במוסיקה, בשירה ובמחול, כל אלה יגבירו את השמחה, הלמידה תהא איכותית וקליטה ותגבר המוטיבציה להתגבר על כל מכשול ולכבוש כל יעד.

שאלתי מנהל מוסד תיכון, הכיצד הצליח להדביק פער לימודים בזמן קצר יחסית. תשובתו הנחרצת היתה: "דאגתי שהתלמידים יצליחו בכל, רק יצליחו! כאשר המשימות היו כבדות החילונו בהקלות, בסיוע ועזרה של המורים והחברים. מתוך תחושת הצלחה המשכנו להעלות את הרף, לשפר את המגמה ולהגיע להישג המצופה. יכולנו לבצע כל זאת רק מתוך תחושת הצלחה - המביאה לידי שמחה".

מסופר על רבא שהיה פותח את יום הלימודים באמירת "מילתא דבדיחותא" ושעשע את תלמידיו כדי לפתוח את לבם מחמת השמחה. המלמד המזרים ונושא עימו משב רוח מרענן של הומור ונינוחות, מוסיף רבות לאקלים החיובי, פותח ומטעין את לב התלמידים באנרגיה חיובית, בכוחות של מוטיבציה, סקרנות, ערנות וקשב.

שנזכה כולנו, להגדיל ורה ולהאדירה מתוך שמחה. חודש טוב ומלא שמחה!

                                                                                  ד"ר יחיאל שרמן

 

www.h-y1.fav.co.il

חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים", כאחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, פר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב