דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבנה תוכנית עסקית 

מאת    [ 04/03/2011 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 2816 פעמים ]

כמו שכל מיזם/עסק שונה במבנה ובתוכן שלו ממיזמים אחרים, כך גם  לגבי תוכניות עיסקיות, אין תוכנית עיסקית דומה למשנתה, בין אם בתוכן, במבנה ובסדר הדברים, כל זאת בהתאם למיזם ולמטרות שלו. יחד עם זאת, ישנם מספר נושאים בסיסיים שיופיעו בכל תוכנית עסקית.

להלן הסבר לכל אחד מהפרקים העיקריים המרכיבים כל תוכנית עיסקית :

תקציר מנהלים
פרק זה מופיע בתחילת התוכנית העיסקית אך נכתב רק בסוף ומטרתו להעביר את עיקר הדברים של התוכנית העיסקית כולה. אין להתייחס בחלק הזה כמובן מאליו או לדלג עליו. המשקיע בו אתה מעוניין, ככל הנראה קורא עשרות תוכניות עסקיות ביום. אין לו זמן מיותר. אם תקציר המנהלים של התוכנית העיסקית שלך לא תצליח להעביר לו באופן ברור ומשכנע את מהות העסק והכדאיות להשקעה בו, הוא לא ימשיך לקרוא מעבר לכך.

הסבר על הצורך או הבעייה אותה אתם באים לפתור בעזרת המוצר / שירות

פרק זה הינו הבסיס לכל תוכנית עסקית . אם לא תצליחו להראות ולשכהע את המשקיע שקיים צורך מובהק (או שקיימת בעייה אמיתית) אצל לקוחות היעד שאותו אתם באים לספק / לפתור, כל שאר התוכנית העסקית כבר לא תעניין את המשקיע. לכן, זה קריטי לתאר את המצב הקיים והפתרונות הקיימים, מה החוסרים אן הבעייה בהם, מה היו הלקוחות רוצים לקבל, כיצד פיתרון לבעייה ישפר את מצבם, וכו'.

סקירת מוצרים ושירותים שהמיזם מתכנן
תיאור פונקציונלי וסכימתי של המוצר או שירות המוצע ללקוחות, המאפיינים שלו, תוך מתן דגש לגבי כיצד המוצר עונה על הצורך, מה התועלות שהמוצר מספק ובמה המוצר ייחודי.

תיאור השוק
ניתוח השוק כולל תאור כללי של הענף, המגמות בענף, פילוח של השוק לסגמנטים ואיתור פלחים מועדפים ולקוחות היעד של המוצר, חישוב גודל השוק הרלוונטי הפוטנציאלי  וריווחיותו, סקירה של המוצרים המתחרים ו/או התחליפיים וניתוח מפורט (ואובייקטיבי) של יתרונות וחסרונות של המתחרים מול המוצר המוצע.   

תכנון האסטרטגיה
פרק זה מציג בפני המשקיע את החזון והאסטרטגיה לגבי הפרוייקט בשלו אתה מבקש מימון. תכנית הפעולה תכלול מטרות אסטרטגיות עם הערכה מבחינת זמן להשגתן, המודל העיסקי, שיתופי פעולה שיסייעו למימוש תכנית הפעולה ולהחזרת ההשקעה. כאן גם המקום לציין את הגורמים הקריטיים אשר בלעדיהם המיזם לא יוכל להצליח , סיכונים וכיצד להתגבר עליהם.

 

 

 

תכנית הפיתוח (והייצור)

תכנית הפיתוח (והייצור – במקרה של מוצר חומרה) המסבירה את שלבי הפיתוח של המוצר, אבני הדרך, המשאבים הדרושים מבחינת כלי פיתוח ובעיקר ההון האנושי הנדרש (מפתחים, מעצבים, אנשי בדיקות ומעבדה, מנהלים, וכו') כלל התנאים הנדרשים לשם פיתוח המוצר והבאתו לשוק ובהמשך, תוכנית לגרסאות מתקדמות של המוצר ואף מוצרים נוספים.

תכנית השיווק והמכירות

בפרק זה נתאר את האסטרטגייה השיווקית ותוכנית השיווק כולל המיצוב והמסרים ללקוחות היעד, אפיקי השיווק ודרכי הפרסום לקידום המוצרים והשירותים בקרב קהל היעד, מודל התמחור, אנשי המכירות וערוצי המכירה הנדרשים, ופירוט מכלול פעילויות השיווק הנדרשות לאורך שלבי ההחדרה וחיי המוצר.

התוכנית הפיננסית

פרק זה יכלול את תחזית מפורטת (בדרך כלל בפורמט אקסל) של ההוצאות וההכנסות של המיזם בטווח של 4-5 שנים קדימה, כולל תזרים מזומנים, דוח רווח והפסד, ניתוח נקודת איזון ונקודת החזר ההשקעה כולל ניתוח רגישות לפרמטרים והנחות פיננסיות.

החברה והצוות המוביל
פרק זה יתאר ההסטוריה של המיזם עד הלום ברמת אבני דרך, את הסטטוס המשפטי של המיזם (חברה בע"מ, שותפות, עסק), המצב הפיננסי של המיזם, נכסים והתחייבויות ודוחות פיננסים, קניין רוחני ורישום פטנטים (אם ישנם), המבנה הארגוני  של החברה או במקרה של מיזם צעיר – תקציר קורות חייהם של המעורבים בהקמת המיזם והנהלתו תוך מתן דגש על הכישורים והניסיון הרלוונטי למיזם הנוכחי.

מימון ואסטרטגיה פיננסית
לבסוף, עליך לספק למשקיע את הצעתך למימון המיזם כולל גובה ההשקעה הנדרשת, בנקודת הזמן הנוכחית ואלו יעדים ואבני דרך יושגו באמצעותה, האם יש מקורות נוספים למימון הפעילות (לדוגמא: מימון ממשלתי של המדע"ן הראשי), צפי השקעה או השקעות נוספות שידרשו (מתי והיקפן), והערכה לגבי כיצד ומתי ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה עבור המשקיע.

נספחים
הנספחים מאפשרים לנו לתמצת את הצוכנית העסקית ולהשאיר את הפרטים הפחות חשובים לנספחים. בנספחים נמצא בדרך כלל:קורות החיים של אנשי המפתח, דוחות פיננסים של החברה / מיזם, פירוט טכני או פונקציונאלי של מהמוצר, ביבליוגרפיה של מאמרים ומחקרים רלוונטים, חומר שיווקי, וככלל כול המידע הקיים שתומך  בדברים שהוצגו בגוף התוכנית.

הכותב הינו איש הייטק בכיר, יזם ומנכ"ל חברת הייטק אסטרטגיות.חברת הייטק אסטרטגיות סייעה בהצלחה למאות חברות ויזמים בגיוס השקעה, הכנת תוכניות עסקיות, ייעוץ אסטרטגי, שיווק וקידום מכירות, פיתוח עסקי, ועוד.ראה אתר החברה: www.HitechStrategies.com  ליצירת קשר: href="mailto:contact@hitechstrategies.comcontact@hitechstrategies.com">">contact@hitechstrategies.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב