דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טרשת נפוצה וביטוח לאומי 

מאת    [ 03/03/2011 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 3544 פעמים ]

המדובר במחלה הפוגעת במערכת העצבים ומאופיינת בפגיעה אזורית כאשר היא מכה בעיקר בחצי המערבי של כדור הארץ. מספר החולים בממוצע האירופי גבוה בהרבה מכל יתר האזורים. שכיחות המחלה היא 1:1000, החולים הם בד"כ בין הגילאים 20-40 שהוא גיל הגילוי ונשים נפגעות פי 2 מגברים.

המחלה היא של מערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) והיא מחלה מהמשפחה האוטואימונית היינו מערכת החיסון של הגוף תוקפת חלקים מהמוח (את החומר הלבן שאחראי על הולכת האות העצבי בין חלקי המוח ומן המוח אל אברי הגוף באמצעות חוט השדרה).

למרות שמה המחלה איננה כה נפוצה ומקור שמה במינוח הלועזי (Multiple Sclerosis (MS.

המחלה פוגעת בתפקודים שונים של הגוף כולו, גורמת להפרעות ראיה ופגיעות נוירולוגיות ומוטוריות המשפיעות על ההליכה, שווי המשקל והתפקוד השכלי (ריכוז, זיכרון וכו').

 

למחלה מספר סוגים כאשר הסוג הנפוץ ביותר הינו MS התקפית - התקפים חוזרים עם תוצאות של נזק לאחר התקף במרווחים קרובים (80% מהחולים) יצוין כי לא ניתן לחזות התקפים מראש והטיפול המקובל הוא טיפול מונע שמטרתו להפחית את תדירות ההתקפים ולמתן את תוצאתם.

 

בדיקת MRI מוח אצל החולה בטרשת נפוצה מגלה אותם מקומות בחומר הלבן בהם אבד המיאלין והם נראים כ"חורים", הטיפול המיידי בהתקפים הוא בסטרואידים במנות גדולות והטיפול המשמר הוא בתרופה הידועה תוצרת "טבע" בשם קופקסון יחד איתה תרופות נוספות בשם רביף ואוונקס. לתרופות כולן תופעות לוואי משמעותיות ואולם מטרתן לעכב את התקדמות המחלה הן מבחינת מספר ההתקפים והן מבחינת ההחמרה של התסמינים בעקבות הפגיעה.

 

מבחינת הביטוח הלאומי הנכות ככלל נמדדת במספר תחומים:

נכות כללית, לגבי עובדעובדת, נכות כללית לעקרת בית ובנוסף תביעה לקצבת ניידות כשנפגעת ההליכה. הנכויות תמיד נאמדות ראשית לפי פגיעה רפואית במערכות הגוף השונות, פגיעה הנובעת כנזק שלאחר התקף.

בד"כ בשל טיבה המשתנה של המחלה, הנזק יכול להופיע בראיה (טשטוש ראיה, ראיה כפולה, צמצום שדה וכו'), קשיים במערכת החשיבה (ריכוז וזיכרון) ובדיבור, במערכת המוטורית, קשיים בהליכה, איבוד שווי משקל, סחרחורת , ליקויים בהפעלת הידיים (תיאום עין יד) וכלה בהפרעות שלפוחית השתן בשלבים המתקדמים של המחלה. בנוסף סובלים החולים מדיכאון וזקוקים לטיפול נפשי.

 

הטיפול הרגיל הוא מערכתי: פיזיותרפיה, טיפול פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק וקלינאי תקשורת.

כאשר התפקוד לגבי עקרת בית פוגע משמעותית בכושרה לבצע עבודות משק לפי: ניקיון, בישול, כביסה וקניות אזי ניתן להגיש תביעה להכרה בנכות כללית כעקרת בית וחולה כזאת תהיה זכאית לקצבת נכות. מי שעבדה שנתיים במהלך 4 השנים לפני שהגישה תביעה לנכות כללית או במשך שנה רצופה טרם הגשת התביעה (מעבר לסף הנכות הרפואי שלהוכחתו נדרשת נכות של לפחות 40% עם 25% נכות עבור פריט אחד או 60% נכויות שונות במשולב) עם פגיעה בכושר ההשתכרות בשיעור העולה על 50% - במקרה כזה תהיה זכאית מי שעבדה לקצבת נכות חלקית לפי רמת הפגיעה בכושר ההשתכרות (כאן 3 דרגות: 60%, 65%, 74%. 75% = 100% נכות). למי שנכותו 100% תוספת עבור ילדים עד גיל 22 או שחרור מהצבא (הפעלה דומה של הנכות לגבי עקרת בית).

 

מימוש הזכויות לפי התוצאות בפועל של אותם נזקים הנגרמים ממחלת ה- MS (לרבות המגבלות הנובעות מתופעות הלוואי של התרופות) בא לפי הפגיעה במערכות הגוף השונות ונדרש ידע רב כדי לממש את הנובע ממגבלות אלה בשל ייחודיות פריטי הנכות הדנים בכך.

 

 

ע. שילוני עו"ד ונוטריון בחיפה

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.  http://www.shilonican.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב