דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיני מיסים במדינת ישראל 

מאת    [ 02/03/2011 ]

מילים במאמר: 365   [ נצפה 3347 פעמים ]

 מדינת ישראל זקוקה למשאבים אדירים בכל שנה, עם מעט מאוד אוצרות טבע (אם נתעלם לרגע ממאגרי הגז שנמצאו השנה מול חופי ישראל) מצליחה מדינת ישראל לסלול כבישים, להעמיד את אחד הצבאות החזקים והמתקדמים בעולם, לקיים מערכת בריאות המשמשת דוגמא ומופת למדינות רבות במערב, לגדל דור חדש של גאונים, לתמוך באוכלוסיה נזקקת ולבצע אלפי פרוייקטים בכל המישורים. את כל זה עושה המדינה באמצעות תשלומי המיסים של תושבי מדינת ישראל והחברות הפועלות בה.

הכנסות המדינה מתבססות על גביית מיסים ישירים, כלומר כאלו שנגזרים מהכנסתו של הנישום, כמו גם על מיסים עקיפים הנגזרים מצריכת מוצרים ושירותים שונים.

המסים הישירים בישראל הם מס חברות אותו צריכות לשלם חברות לפני שבעליהם מושכים דיווידנט, מס הכנסה על יגיעה אישית, מס על רווחי הון או שבח מקרקעין (מיסים הנגזרים כאחוז מסויים ממכירה ברווח של ניירות ערך או נכסים מוחשיים), מס על זכיה בהגרלות, דמי הביטוח הלאומי המהווים מס לכל דבר ועניין ועוד שורה ארוכה של מיסים המוטלים על מרבית ההכנסות הקיימות.
המיסים הישירים הם ברובם מיסים פרוגרסיבים, כלומר כאלו ששיעורם עולה ככל שסכום ההכנסה גדול יותר. כך מצליחה המדינה להשיג מטרה כפולה. ראשית היא גובה הרבה יותר כסף מאילו שיכולים לשלם ושנית, כך נוצרת, הלכה למעשה, חלוקה מחדש של העושר – מעוטי היכולת משלמים מעט מאוד מיסים ואלו אילו שמצליחים להרוויח סכומים יפים משלמים יותר ותומכים במעמדות הנמוכים.

אולם אם חשבתם שכאן מסתיים חלקה של המדינה ברווחים הרי שטעות בידכם, על המיסים הישרים שאנו משלמים מתווספים גם המיסים העקיפים. בין המיסים העקיפים ניתן למנות את תשלומי המע"מ שהו למעשה מס על צריכה בשיעור קבוע (כשישה עשר אחוזים מעלותם של כל המוצרים למעט ירקות ופירות מקורו במע"מ), מס בלו על הדלקים, מיסוי מוניצפיאלי (ארנונה), מכס (על מוצרים מיובאים) ועוד...
באמצעות המיסים העקיפים מצליחה הממשלה להגדיל את הכנסותיה אולם זהו אינו תפקידם היחידי.  המסים העקיפים מאפשרים לממשלה  לווסת מעט את כוחות השוק ולעודד את ציבור הצרכנים במדינה לבצע פעילויות חיוניות למשק כגון רכישת תוצרת מקומית (על ידי מכס על מוצרי יבוא), עידוד חיסכון (המע"מ כאמור הוא מס על צריכה...) והפחתת זיהום האוויר (באמצעות מיסוי דלקים).






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב